Karting • Karting Diversen

Karting Special: Eddy Claes en KartCorse

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 12 december 2005 12:40 • Print artikel

KartCorse

ECR Race structuur
Teameigenaar: Eddy Claes
Chassis: KartCorse
Motoren: Rotax, Crs, Iame, TM, Comer
Olien: Bardahl
Doel 2006: BK, EK, NK en diverse races in binnen en buitenland in de klasses Rotax Max, ICC, Juniors, FA, enz.
Specialiteit: Revisie en tuning Rotax Max, ICA, FA
HomeBase: Oostende (België)

De historie van ECR en Eddy Claes
ECR staat voor Eddy Claes Racing en is ontstaan in 1980 toen Eddy reeds op 15 jarige leeftijd de preparatie van tweetakt bromfietsen voor zijn rekening nam. Toen werd de afkorting ECT (Eddy Claes Tuning) gebruikt die later, toen Eddy zich meer ging toeleggen op preparatie van wedstrijdmotoren, veranderde in ECR.

In 1988 ontdekte hij per toeval de kartsport waar hij onmiddellijk verliefd op werd. Na het zien van een wedstrijd kocht Eddy direct een kart om de week daarop te gaan racen. Het was een regelrechte catastrofe omdat hij totaal onvoorbereid en onervaren was. Toen werd er gezocht naar informatie en feedback en daar is ook toen ECR Kartracing ontstaan. Gedurende vijf jaar reed Eddy in de top 5 als piloot en karttuner.

Hij ging zich vervolgens meer bezig houden met andere piloten en hun materiaal. In 1994 opende hij de eerste indoor karting op het vasteland van Europa en dat verliep zeer voorspoedig. Daarna werd hij verdeler van de Tecno karts en ging zichzelf meer toeleggen op de races zelf en de begeleiding van piloten. Meer dan honderd zeges in 4 jaar tijd, zowel 2 takt als 4 takt races, kon aan de CV worden toegevoegd.

In 1996 begon Eddy met de import van First Kart voor de Benelux en fabriekspiloot Narcis Callens (EK kampioen ICA 1994) reed voor het team. Concurrentie was er genoeg; ook Jenson Button reed het BK. Omdat de motoren naar Eddy’s mening niet lekker liepen, nam hij de beslissing om zelf motoren te prepareren. Daarna nam het team het besluit om Energy karts voor de Benelux te importeren en die beslissing leek een succes te zijn, nadat coureur Wesley Vyt bij de Junioren de eerste wedstrijd won.

In 1998-1999 liep de animo voor de kartsport terug en kwamen er zeer weinig coureurs aan de start. ECR besloot zich terug te trekken uit de kartsport en zicht te richten op de autosport. Coast Racing is geboren en zij kwamen met een Porsche 993 en een Porsche 996 bi Turbo aan de start.

In 2004 stelde Patrck Dewulf (monoplaces kampioen) Eddy de vraag om zijn zoon Gregory te begeleiden met karten en die taak nam hij op zich. Op vraag van ook andere piloten begon hij opnieuw een Kart Racing Team. Volgend seizoen, in 2006, zal hij met een nieuwe structuur in het BK en EK met reeds 5 piloten in de Rotax Max Klasse met Corse Karts van start gaan. “Voor ons is Corse Karts de ideale partner die zegehonger is en over de juiste know how beschikt om top chassis te leveren. Motoren worden in eigen huis klaargemaakt en gaan zeer snel!” Aldus Eddy Claes.

KartCorse

Wie is KartCorse?
KartCorse is het nieuwe kartchassis van Jurg Vokinger (ex mede-eigenaar Swiss Hutless). Jurg stond aan de wieg bij het ontstaan en de vele successen van Swiss Hutless. Na onenigheid in het familiebedrijf startte Jurg Vokinger enkele jaren terug zijn eigen kartcompany in Aardberg, Zwitserland.

KartCorse was geboren. Er werd gesloten om in de beginjaren zich te concentreren op de Amerikaanse markt, waar KartCorse alle grote belangrijke wedstrijden veroverde. Na de Amerikaanse successen werd er werk gemaakt van de Europese markt, 2004 was het jaar dat er naar verdelers werd gezocht in Europa om zodoende een mooi vertakt netwerk te creëren. In Duitsland werd DP racing officieel invoerder en boekte vele successen met de KartCorse chassis. De know how van Jurg Vokinger is doorslaggevend voor de verdere successen van KartCorse. Voortdurend wordt er getest en de chassis’ doorontwikkeld om tot het beste resultaat te komen. De invoerders staan in direct contact met Jurg en overleggen om altijd de beste materialen en feedback te hebben. De chassis’ worden gemaakt in Italië bij Karit (dochterbedrijf van KG Giacolletti).

Specificaties:
Beschikbaar in 31 en 32 mm buis (vanaf 2006 ook 30 mm)
Homologatie: CIK 20/CH/08
Wielbasis: 1045 mm (op aanvraag 1040 mm)
Achteras: 50 mm
Achteras 3 x gelagerd
Kleur Chassis: Zilvergrijs
Hydraulisch remsysteem met 4 pistons remklauw
Geleverd met: Alu velgen, KG Carroserie Unico of Sitllo, Corse stickerset, camber/caster regeling, polyester zetel (model tillet), voor + achter stabilisator, wielklossen vooraan.
Prijs Kart Corse Type RACE 125: 3265 Euro, inclusief btw (zonder motor en banden)
Prijs Kart Corse Type RACE 100: 2900 Euro, inclusief btw (zonder motor en banden)
Prijs compleet met Rotax Max Motor en Vega Banden: Rijklaar: 5250 Euro incl. btw.
Opties: Tillet beklede zetel, burro stuur, EVO3 remsysteem met zwevende remschijf.

Voor meer informatie:
ECR KartRacing
Tel/fax: 059.51.07.04
GSM: 0497.523.623
E-mail: ecr.racing@skynet.be
Web: www.ecrkartracing.be

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS