Formule 1

Karter Bruno Mulders treedt in voetsporen Max Verstappen: fabrieksrijder bij CRG

Uitgegeven door Bas Kaligis • 1 december 2022 13:55

BOSCH EN DUIN – Karttalent Bruno Mulders komt in 2023 uit voor het fabrieksteam van CRG in Italië. In het team waarvoor Max Verstappen ook ooit reed, gaat de veertienjarige inwoner van Bosch en Duin uitkomen in de internationaal prestigieuze KZ2-klasse.

Bruno Mulders fabrieksrijder bij CRG


“Dit is weer een flinke stap. Ik ben er heel blij”, aldus Bruno, die opnieuw een grote stap zet in zijn kartloopbaan. “Ik reed vorig jaar nog Rotax Max en dit jaar ben ik OK gaan doen in het WSK. Dat was al een enorme overstap omdat er een groot verschil zit tussen Rotax Max Junioren en OK. En nu ga ik dus naar de schakelkarts van de KZ2.”

Bruno is met zijn veertien jaar komend seizoen opnieuw één van de jongste coureurs op de grid. Het zegt iets over zijn potentie. Bij CRG viel hij dit jaar opdoor zijn prestaties in de OK. “Op een gegeven moment ben ik naar Italië gegaan. Mijn vader en ik hebben daar een goed gesprek gehad en daarna een rondleiding in de fabriek van CRG.”

De uitkomst was een KZ2-test in Italië, twee dagen later op het circuit van Lonato. Bruno: “Die verliep heel positief. Ik had snel de juiste snelheid en kon goed omgaan met de feedback die ik kreeg. Ze waren blij met wat ik liet zien. Het team zag dat ik potentie heb. Er hing een heel fijne sfeer, het voelde meteen goed aan.”

Kort daarna tekende Bruno een contract voor komend seizoen. Zijn programma is nog niet definitief. Wel is al bekend dat hij het WSK, het EK en het WK zal rijden. “Maar er kunnen nog andere wedstrijden bij komen. De races zijn goed verspreid over het jaar. Dat maakt het makkelijker met school, want dat blijft heel belangrijk voor me. School gaat gelukkig goed.”

Wanneer Bruno zijn eerste wedstrijd in de KZ2 gaat rijden, is nog onbekend. Datzelfde geldt voor wat hij van zijn seizoen kan verwachten. “Dat is moeilijk te zeggen omdat KZ compleet anders is dan OK. Wel wil ik het in het bijzonder goed doen op het WK in Wackersdorf. Dat is het hoofddoel. Ik heb er echt zó veel zin in. Dit is een mooi nieuw hoofdstuk in mijn kartcarrière.”

Zijn contract bij het fabrieksteam van CRG komt uiteraard niet uit de lucht vallen. Bruno liet het afgelopen seizoen zien dat hij als rookie in de prestigieuze OK-klasse snel genoeg was om voorin mee te doen. “Het verschil met Rotax was nog groter dan ik had ingeschat. De OK-karts gaan een stuk sneller en hebben een stuk sterkere motoren. Je moet ook aan bandenmanagement doen. Er komt dus veel meer bij kijken.”

Wat zijn overstap naar de OK extra bijzonder maakte, is dat hij na het Nederlands kampioenschap Rotax Max de OK Junior-klasse oversloeg. “Ik ben redelijk lang en ben daarom wat te zwaar voor OK Junior. Aan het begin van het jaar had ik het moeilijk. Ik moest mijn rijstijl aanpassen. Maar ik heb het afgelopen seizoen zoveel geleerd dat het aan het einde van het jaar goed ging. Ik heb veel stappen gemaakt.”

Bruno Mulders WK Le Mans

Daarnaast maakte hij ook het nodige mee. Bruno spreekt daarom van een ‘enerverend seizoen’. “Ik heb een paar grote crashes gehad. Ik had zelfs mijn een keer mijn helm kapot in Portimao door de velg van een andere rijder. En een ander keer reed iemand over mijn hand. Die was gelukkig niet gebroken.”

Er waren uiteraard ook mooie prestaties. Zo werd hij zestiende op het CIK-FIA WK in Sarno. “Ik kwam van P32. Daar was ik heel blij mee. Nu ga ik me focussen op de KZ2. Het wordt opnieuw een seizoen waarin ik heel veel kan leren!”

Bruno Mulders wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door #Socialdatabase, NA Invest, Nemaco, Holdinga Matthijsen Kraak, Liverbird, en UNN Personeel.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS