Formule 1

Kan Andretti United Extreme E wederom stunten in de Island X Prix op Sardinië?

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 21 oktober 2021 18:04

De Enel X Island X Prix vindt komend weekend (23-24 oktober) plaats in Capo Teulada in Sulcis-Iglesiente op Sardinië. Na de spannende races in Groenland in augustus, jagen de teams en coureurs van wereldklasse op succes op een geheel nieuw parcours op een eiland dat geen onbekende is in de wereld van de autosport.

2021 Extreme E


Wie behaalt de titel?
Bij laatste time-out werd de opeenvolgende reeks van overwinningen van RXR verbroken door Andretti United Extreme E, die op het podium werd vergezeld door het team van JBXE en het ACCIONA | Sainz XE Team. Het heeft het klassement behoorlijk opgeschud. RXR staat nog steeds bovenaan met 93 punten en kan hen, als het komend weekend tenminste allemaal goed gaat, statistisch gezien de Extreme E-titel van het eerste seizoen, niet meer ontgaan. Natuurlijk zullen X44, tweede met 84 punten en Andretti United Extreme E derde met 76 punten, er ook voor gaan en zullen zij heel hard hun best doen om naast de overige zes teams ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt.

Alejandro Agag, oprichter en CEO van Extreme E, zei: “Onze Sardijnse race wordt een waar spektakel en ik kan niet wachten om de teams met elkaar te zien vechten op de baan om de overwinning, tijdens ons voorlaatste evenement van seizoen 1. Sardinië heeft een rijk autosporterfgoed en zal voor sommige van onze coureurs geen onbekend terrein zijn, maar het parcours zal er één zijn vol uitdagingen.

“Het eiland heeft te lijden gehad onder de klimaatcrisis, en ik ben erg blij dat onze Legacy-programma’s hier tweeledig zullen zijn, met de nadruk op zowel het land als de oceaan door middel van herbebossing in gebieden die getroffen zijn door bosbranden. Ik wil al onze partners bedanken voor hun voortdurende steun aan de serie, vooral onze vrienden bij Enel X die titelsponsor zijn van ons eerste Europese evenement. Ik kijk ernaar uit om door hen en ons Wetenschappelijk Comité te horen praten over thought leadership, terwijl we ernaar streven het bewustzijn van problemen en oplossingen te vergroten en tegelijkertijd verandering te inspireren.”

Motorsport erfgoed
Sardinië is het op een na grootste eiland in de westelijke Middellandse Zee en staat bekend om het hosten van autoportevenementen, misschien wel de meest beroemde Rally Italia Sardegna, die sinds 2004 op de kalender van het Wereldkampioenschap Rally staat en vier keer is gewonnen door Sebastien Loeb van X44.

In 1922 organiseerde het eiland zijn allereerste motorsportevenement - de Corsa Gentleman Sardi van Cagliari tot Suelli - plus de Rally di Sardegna die plaatsvond van 1957 tot 1968. In 1978 werd de eerste editie van de Rally Costa Smeralda gehouden en deze wordt algemeen erkend als de tijd waarin het legendarische rallymerk Lancia zijn nieuwste modellen presenteerde, waaronder de beroemde S4 en 037. Dit evenement vond voor het laatst plaats in 1992, maar in 2018 werd de Costa Smeralda Rally, gewijd aan historische rallyauto's, geïntroduceerd en maakt deze deel uit van het Italiaanse kampioenschap.

De uitdaging
Dit evenement zal, zoals elke tot nu toe, een hele reeks nieuwe uitdagingen bieden aan auto en bestuurder. Na een hete Italiaanse zomer zal de grond hard ‘doorbakken’ zijn in vergelijking met het zachte zand waaraan teams gewend zijn geraakt. Niet alleen dat, maar in het terrein zal er ook sprake zijn van spoorvorming en het parcours zal snelle afdalingen, waterdoorwadingen en natuurlijke obstakels in de vorm van bomen en struiken bevatten. Het volledige parcours wordt later deze week bekend gemaakt.

Het enige dat de volledig elektrische ODYSSEY 21's met het parcours verbindt, zijn de banden, en soms zijn die zelfs van de grond, omdat de auto's over verschillende natuurlijke obstakels vliegen. Het maken van die banden gebeurt door de Founding Partner van het kampoenschap, het Duitse bandenmerk Continental.

Catarina Silva, verantwoordelijk voor ider van ‘Product Management Summer, 4x4 en Van Products bij Continental: “Het bijzonder veelzijdige circuit op Sardinië stelt opnieuw nieuwe eisen aan onze banden. Het was een veeleisende uitdaging om een ​​band te ontwikkelen die als allrounder niet alleen het terrein op Sardinië maar ook op alle andere racelocaties aankan - vooral omdat het beoogde gebruik niet normaal rijden maar racen is. Tot nu toe heeft de Extreme E Cross Contact in alle races overtuigend gepresteerd, maar we zijn vooral enthousiast over de volgende race.”

Samenvatting van de raceregels
De Enel X Island X Prix zal hetzelfde format volgen als de Arctic X Prix, met de kwalificatie op zaterdag 23 oktober. Er is één sessie in de ochtend en één in de middag, waarbij elk team twee ronden van het parcours aflegt, één per coureur met een ‘Driver Switch’. De tijden die tijdens de ochtendsessie worden geregistreerd, zijn gelijk aan classificatiepunten, wat betekent dat de eerste plaats 9 punten krijgt, de tweede plaats 8, de derde plaats 7 enzovoort. Hetzelfde gebeurt dan 's middags opnieuw, met classificatiepunten die op dezelfde manier worden toegekend. Het gecombineerde totaal van deze classificatiepunten levert de tussenstand op.

De overige races vinden als volgt plaats: de teams worden gerangschikt op de 1e tot de 9e plaats op basis van het totaal aantal gecombineerde punten van de twee kwalificatieruns van elk team. Teams die als eerste, vijfde en zesde werden geplaatst, gaan door naar halve finale 1, waar de twee beste finishers plaatsen claimen in de Enel X Island X Prix-finale. De tweede, derde en vierde van de kwalificatie gaan door naar halve finale 2, waar opnieuw de top twee doorgaat naar de Enel X Island X Prix-finale. De onderste drie teams (7e, 8e en 9e) gaan naar de Crazy Race, waarbij de winnaar de Enel X Island X Prix Final bereikt. De Enel X Island X Prix Final bestaat uit vijf auto's.

De 'Continental Traction Challenge', formeel bekend als de 'Super Sector', werd gewonnen door Timmy Hansen van Andretti United Extreme E, de winnaar van de Arctic X Prix in Groenland, waarmee hij vijf extra punten voor zijn team binnenhaalde. Met de top van het klassement zo dicht bij elkaar, zouden deze punten van vitaal belang kunnen zijn. Ze worden in het weekend toegekend aan de snelste coureur, in een vooraf bepaald gedeelte van het parcours.

De negen teams en achttien coureurs zijn:
1. ABT CUPRA XE - #125 – Mattias Ekström / Jutta Kleinschmidt
2. ACCIONA | Sainz XE Team - #55 – Carlos Sainz Senior / Laia Sanz
3. Andretti United Extreme E - #23 – Timmy Hansen / Catie Munnings
4. SEGI TV Chip Ganassi Racing - #99 – Kyle LeDuc / Sara Prijs
5. XITE ENERGY RACING aangedreven door myenergi - #42 – Oliver Bennett / Christine GZ
6. JBXE - #22 – Kevin Hansen / Mikaela Åhlin-Kottulinsky
7. Rosberg X Racing - #6 – Johan Kristoffersson / Molly Taylor
8. Veloce Racing - #5 – Stéphane Sarrazin / Emma Gilmour
9. X44 - #44 – Sébastien Loeb / Cristina Gutiérrez

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS