Karting • Rotax Euro

Kaï Rillaerts komt bovendrijven met podium op Rotax Max Grand Finals in Bahrein: "Een heel mooie baan"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 23 december 2021 00:15 • Print artikel

MANAMA – Na een weergaloos seizoen waarin hij letterlijk elk kampioenschap won waar hij aan meedeed, bezorgde karttopper Kaï Rillaerts in Bahrein zichzelf afgelopen weekeinde een smakelijk toetje. Tijdens de Grand Finals, het officieuze WK voor Rotax Max-rijders, was de vijftienjarige piloot uit Tremelo tijdens de vrije trainingen nog bang dat hij de Junioren-finale niet zou halen vanwege de kart en motor die hij had gekregen door loting. Op basis van zijn rijkunsten en de kennis en kunde van zijn team JJ Racing slaagde hij er toch nog in als derde te eindigen.

Kaï Rillaerts 2021 RMCGF Bahrain

“Ik ben heel blij met het resultaat, maar ook een beetje teleurgesteld omdat niet het hele plaatje compleet was”, zei Kaï. “Maar tegelijkertijd weet ik dat ik er niet meer aan had kunnen doen. In de finale kwam ik nog dicht bij de tweede plek. Maar ik kwam steeds niet goed uit de bocht waardoor ik niet goed kon inhalen. De kart trok gewoon niet en de topsnelheid was niet goed genoeg om een actie te doen.”

En in dat laatste zat hem de crux. Tijdens de Grand Finals rijden de coureurs niet op hun eigen karts en met hun eigen motor. Alle piloten krijgen van de organisatie een kart en motor toegewezen op basis van loting. In Kaïs geval bleek zijn materiaal te wensen over te laten. Hoewel zijn team JJ Racing erin slaagde nog het een en ander te verbeteren, bleef de kart suboptimaal. Puur op basis van zijn rijderskunsten vocht de snelle Vlaming zich toch tussen de rijders voorin.

Tot zijn eigen verbazing trouwens. Kaï: “In het begin van de week dachten we dat we de finale niet gingen halen. Zoveel snelheid kwamen we tekort. Ik was steeds 23ste, 24ste van mijn groep. Dat betekende een plek in de top veertig overall. Later gingen de heats wel goed.”

Kaï Rillaerts weer podium

Want daarin eindigde de leerling van het Kamsa Atheneum in Aarschot achtereenvolgens op de tweede, eerste en derde plaats. Ook in de kwalificatie had hij de snelheid, maar kwam hij nog goed weg. “In de kwalificatie was er een steen tegen de motor geslagen waardoor de motor loskwam. Elke keer als ik remde bewoog die. Direct na de kwalificatie stopte de motor ermee.”

Niettemin had Kaï de poleposition van zijn groep te pakken. “Maar de tweede groep was sneller. Waarom de heats zo goed gingen, snap ik ook niet zo goed. Ik denk dat ik gewoon goed heb geracet.”

Toch waren Kaï en zijn team er bepaald niet gerust op. Ook al was hij in de prefinale naar een keurige vierde plaats was gesneld. “Voor de finale heb we echt alles nog veranderd. De kabelboom, de gaskabel, de carburateur. We dachten dat het daar misschien in zat. Het hielp niet. Tijdens de finale heb ik de motor de hele tijd proberen te choken om meer benzine in de motor te krijgen. Maar alles wat ik won in de bochten verloor ik weer op het rechte stuk. We kwamen er negen kilometer per uur tekort. Dat was echt balen. Ik ben verbaasd dat we toch nog een podiumplaats hebben kunnen halen.”

Rotax Max Challenge Grand Finals 2021

Uiteindelijk keek hij dan ook met een goed gevoel terug op de week in het Midden-Oosten. “Het was een heel lang evenement. Ik had nog nooit op die baan gereden. Het is een heel mooie baan met heel snelle bochten en er is heel veel hoogteverschil. Het is de leukste baan waar ik ooit op heb gereden. Ook leuk dat we in de prefinale in het donker reden. Alles zag er mooier uit, de baan was heel mooi verlicht.”

Zijn derde plek betekende een waardig slot aan zijn weergaloze seizoen. “We hebben alles gewonnen wat we wilden winnen. Zelfs de International Trophy. Dat was eigenlijk een WK met eigen materiaal. Beter kan bijna eigenlijk niet.”

Kaï Rillaerts wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Urbano Motorhomes, Homixx, Frami Autosport, Jikan Concept Store, JJ Racing, PL8 Design, Kaico.be, JvD Power, Road to Formula, Minus 273, Jet Import, Red Bull Organic, Comeback Sports en Niloc Protection.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS