Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

James Glickenhaus over zijn LMH: "De zwaarste endurance races in de wereld, kunnen je alles leren"

Uitgegeven door Wim Boekel • 31 maart 2021 14:00 • Print artikel

James Glickenhaus gaat het gevecht met Toyota aan dit seizoen in de nieuwe LMH-klasse van het FIA World Endurance Championship. Toch heeft de Amerikaan in het verleden al bewezen dat hij grote fabrikanten aan kan op de baan. Dat bewees zijn team onder andere tijdens de Nürburgring 24H. In de officiële podcast van het kampioenschap, WEC Talk vertelt de Amerikaan over zijn liefde voor mooie auto’s en de eigenschappen van een goede endurance auto.

Glickenhaus

“Toen ik ongeveer 10 jaar oud was, fietste ik 15 mijl naar een lokale dealer en stond buiten met mijn neus tegen het raam gedrukt”, vertelt Glickenhaus in de podcast. “Uiteindelijk nodigde de eigenaar me uit en kon ik de auto’s van dichterbij bekijken. Gedurende de jaren ging ik geregeld terug naar de showroom en leerde ik veel. Ik zag hoe ze de [Ferrari] 25 LM’s die binnenkwamen, de winkel binnen brachten de eigenaar en zijn monteurs werkten er aan om ze competitief te maken. Daarna stuurden ze mij weg om onderdelen te halen! Een van die auto’s zou succesvol racen in Le Mans, in feite was het de laatste Ferrari die in 1965 Le Mans won.”

“Ik hield altijd van mooie auto’s en toen ik de regels voor de hypercar zag... Nou ja, binnen deze regels probeerde ik een mooie auto te creëren. Ik probeer auto’s te maken die de droomversie zijn van sportwagens. Ik wil dat de fans er naar kijken en denken ‘daarvan wil ik een poster aan mijn muur!’.” Zijn team heeft inmiddels vele uren gestoken in de ontwikkeling van de Glickenhaus 007 LM. De Amerikaan geeft een kleine inzage in wat volgens hem een goede endurance sportwagen is.

“Het eerste wat een fantastische endurance auto maakt, is dat het comfortabel is”, legt de teameigenaar uit. “Dat je het er vanaf kan zien, dat het niet zo luid van binnen is, dat je er doof van wordt. Dat je over de radio kan praten, dat de bediening makkelijk is en logisch te bereiken en te gebruiken. Als je het start dat je een stuk sneller bent dan degene zonder deze attributen. Het belangrijkste met betrekking tot de zwaarste endurance races in de wereld is, is dat ze je alles kunnen leren. Je start met een mooi zonnetje, je komt in regen dat het giet, je komt alles tegen. Je leert dat elementaire dingen de auto laat werken.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS