Formule 1

Italiaanse pers steunt Pirelli in de klapbandenaffaire: "Erg creatief is dat het team zichzelf controleert"

Uitgegeven door Peter Vader • 17 juni 2021 05:07

De Italiaanse pers kiest de kant van Pirelli in de discussie met de teams, die naar verluidt manieren vinden om de bandenspanning te verlagen. De officiële bandenleverancier van de Formule 1 zegt dat het nu zijn onderzoek naar de klapbanden (linksachter) van Max Verstappen en Lance Stroll in Bakoe heeft afgerond. Maandag werd al gemeld dat Pirelli vermoedde dat fabricage- of ontwerpfouten, of zelfs puin, niet de oorzaak waren van de klapband. Eerder al werd vermoed dat Red Bull en Aston Martin manieren hadden gevonden om een ongepast lage druk op te voeren. Vóór de twee klapbanden had Pirelli alle teams verteld om iets hogere druk toe te passen dan aanvankelijk was voorgeschreven voor Azerbeidzjan. "De oorzaken van de twee klapbanden aan de linker achterzijde van de Aston Martin- en Red Bull-auto's zijn duidelijk geïdentificeerd", heeft Pirelli-F1 baas Mario Isola nu gecommuniceerd, aldus een bericht van grandpx.news. “In alle gevallen was dit te wijten aan een breuk in de omtrek van de binnenste zijwand, die gerelateerd kan zijn aan de rijomstandigheden van de band, ondanks dat de voorgeschreven startparameters werden gevolgd.”

Mario-Isola-Pirelli
Mario Isola

Een creatieve oplossing
De implicatie is dat terwijl Red Bull en Aston Martin de letter van de voorgeschreven minimale spanningen en maximale bandendekentemperaturen volgden, de teams mogelijk een creatieve oplossing hebben gevonden. "Te veel teams vinden een manier om te racen met een lagere bandenspanning dan is voorgeschreven", meldt de krant Corriere dello Sport. "Het is een serieuze zaak dat teams met veiligheid spelen op circuits zoals Bakoe", voegde het rapport eraan toe. "Er zullen enkele woorden worden toegevoegd aan de technische reglementen van de FIA om dit lek te dichten."

Team controleert zichzelf
Corriere dello Sport zei dat een mogelijke oplossing het verwijderen van vocht uit het opblaasgas zou kunnen zijn, terwijl een andere de manier zou kunnen zijn de wijze waarop de banden worden verwarmd vóór de pre-race bandenspanningstest. De krant voegde toe: “Het probleem komt voort uit het feit dat de sensoren worden geleverd en ontwikkeld door de individuele teams. Kortom, elk team controleert zichzelf. Dit is natuurlijk een ongepaste grap, dus vanaf 2022 worden deze sensoren door de FIA zelf gedistribueerd."

Opgewaardeerde technische richtlijn
La Gazzetta dello Sport is het ermee eens: "Dit soort schade is alleen te wijten aan de specifieke omstandigheden van hoe de banden door de teams worden gebruikt." Pirelli bevestigde dat de FIA nu een "opgewaardeerde technische richtlijn" naar de teams heeft gestuurd om "een nieuwe reeks protocollen" weer te geven voor "het bewaken van de bedrijfsomstandigheden tijdens een raceweekend". Na de publicatie van Pirelli's bevindingen ontkende Red Bull dat het de officiële richtlijnen voor bandengebruik in Baku had geschonden. "We hebben ons te allen tijde aan de bandenparameters van Pirelli gehouden en zullen hun richtlijnen blijven volgen", zei het team dat eigendom is van de energiedrank. "We zijn dankbaar dat er na de botsingen met hoge snelheid tijdens het Bakoe-weekend geen coureurs gewond zijn geraakt."

PirelliBanden2013

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS