Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Isotta Fraschini ontbreekt op entrylist FIA WEC: "De FIA en ACO vertelden ons dat.."

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 januari 2023 09:01

Grote ontbrekende op de entrylist in de LMH-klasse van de FIA World Endurance Championship was Isotta Fraschini. Recent kondigde het Italiaanse bedrijf nog een partnerschap aan met het team Vector Sport om in 2023 het debuut te maken. Het plan is nu om met de auto die de naam Tipo 6 Competizione heeft gekregen, te starten tijdens de 6 uur van Monza in juli.

Isotta Fraschini Hypercar


“We zouden als eerste in Monza zijn, omdat het een Italiaanse race is en we een Italiaanse bedrijf zijn”, zegt algemeen manager van Isotta Franchini, Claudio Berro tegenover het Engelsese Autosport. “Maar het geeft ons ook de tijd om vol te testen en de auto te ontwikkelen, voordat we de auto homologeren en beginnen met racen. Het plan is zeker om van race-tot-race een aantal WEC-ronden te doen.”

De vraag is of het WEC en de FIA toestemming geven om het team voor afzonderlijke races in de LMH-klasse in te schrijven, wat overigens volgens de WEC-regelementen van 2023 is toegestaan. “We richten ons er op om de auto later in het seizoen op basis van ‘race-tot-race’ in te schrijven”, legt Holland uit. De reglementen zeggen dat een inschrijving voor een afzonderlijke race afhankelijk is van de ‘het belang wat zij voor het kampioenschap vertegenwoordigen’ en onder voorbehoud van de conformiteit met de technische en homologatievoorschriften. Volgens Berro was het nooit het plan om een volledig seizoen te draaien. Het oorspronkelijk plan was volgens de algemeen manager om de auto vanaf ronde drie in Spa in te schrijven. Deze race wordt in april verreden.

“We zijn teleurgesteld, maar misschien niet verrast”, vervolgt de Italiaan. “Het grote probleem is de homologatie van de auto, wat een langdurend proces is en wanneer je gehomologeerd bent dan is de specificatie van de auto bevroren. De FIA en ACO vertelden ons dat het beter zou zijn om meer te testen op de baan, voordat we homologeren. We begijpen de reden waarom we geen inschrijving hebben, maar de beslissing van de FIA en ACO veranderd niets. We ontwikkelen de auto en we behouden ons partnerschap met Vector Sport.” Het team gaat begin februari testen met de hybride Tipo 6 Competizione. Met een debuut heeft het bedrijf drie maanden meer ontwikkelingstijd. Waarbij Berro aangeeft dat de overzeese races ook tot de mogelijkheden behoort.

Het doel is om 2023 met één auto te racen en dit uit te breiden met een tweede auto in het eerste volledige seizoen in 2024. Inmiddels is de eerste monocoque geleverd. Een eerste volledige assemblage van de auto wordt voor het einde van januari verwacht. Dan ontbreekt het bodywerk nog. De motor moet ook aan het einde van deze maand op de testbank liggen.

Wat betreft het testen van de auto. Er is nog geen ontwikkelingscoureur aangetrokken. Er kan echter besloten worden om hiervoor de coureurs van het LMP2-team van Vector Sport in te schakelen. Op dit moment is alleen Ryan Cullen bevestigd door het team.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS