Formule 1

Is Leclercs status als Ferrari's golden boy in gevaar?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 oktober 2021 05:22 • Print artikel

Charles Leclerc is Ferrari's golden boy sinds hij in 2019 bij het team kwam, maar voor het eerst lijkt die status bedreigd te worden. Het Italiaanse team heeft altijd de voorkeur gegeven aan een duidelijke hirarchie met hun coureurs; in deze eeuw, bijvoorbeeld waren Michael Schumacher, Fernando Alonso en Sebastian Vettel teamleiders met Rubens Barrichello, Felipe Massa en Kimi Rikknen als hun respectievelijke nummer tween.

Carlos Sainz Ferrari F1


Leclerc leek hun belangrijkste man voor de komende jaren te worden toen hij beter begon te presteren dan Vettel. De Scuderia gaf hem een langlopend contract en verving de Duitser door Carlos Sainz, de ideale tweede viool. Althans, dat dachten ze. De Spanjaard is dit jaar echter veel meer dan dat geweest. Hij is vaak de sterkste van de twee en leidt met nog zes ronden te gaan met een half punt voorsprong op de Monegask. Toen hij bij Ferrari verscheen, zei hij dat hij niet van plan was een bijrol te spelen, en de resultaten bevestigen dat.

Dat roept de vraag op: Moet Leclerc zich zorgen maken? Eerst en vooral moet gezegd worden dat de 23-jarige zeker geen slecht seizoen achter de rug heeft en bij momenten zelfs beter was dan ooit. In de veertien races die hij heeft gereden, is hij slechts vier keer buiten de top zes geindigd en heeft hij in vier daarvan een top-vier-finish behaald, ondanks dat hij in een auto reed die in het middenveld thuishoorde. Vaker wel dan niet, heeft hij ook zijn teamgenoot verslagen.

Op zaterdag was hij ook n van de besten op de grid, met twee polepositions, zij het dankzij rode vlaggen, en een comfortabele voorsprong op Sainz in de kwalificaties. De belangrijkste statistiek is natuurlijk het puntenklassement, en daar blijft hij achter. Waarom? Omdat Sainz degene is geweest die geprofiteerd heeft als er zich kansen voordeden.

Geen enkele kans was groter dan de Grand Prix van Monaco, waar de Ferrari koploper was. Terwijl hij de poleposition pakte, crashte Leclerc kort daarna en kon hij niet aan de race beginnen. Sainz, aan de andere kant, zette geen voet verkeerd en eindigde comfortabel op P2. Het was een gelijkaardig verhaal in Sochi. Daar reden de twee op P4 en P8, aangevoerd door Sainz, toen het begon te regenen. De 27-jarige Sainz timede zijn pitstop perfect en verzekerde zich zo van het podium, terwijl Leclerc besloot om op slicks te blijven rijden en daardoor helemaal buiten de punten viel.

Hij is misschien niet sneller, maar Sainz is degene die vaker het hoofd koel heeft gehouden onder druk en grote kansen heeft gegrepen als die op het pad van het team kwamen. Dergelijke kwaliteiten zijn op zijn zachtst gezegd belangrijk, maar zijn zijn prestaties goed genoeg geweest voor Ferrari om te heroverwegen of Leclerc in de toekomst hun nummer n zou moeten zijn? Waarschijnlijk niet.

Maar als of wanneer Ferrari weer koploper wordt, zal pure snelheid belangrijk zijn, en er is weinig twijfel dat Leclerc het voordeel heeft op dat gebied. Zoals eerder vermeld, was hij comfortabel de sterkste van de twee in de kwalificatie n in races die niet werden getroffen door een of andere vorm van chaos. Ook bewees hij in 2019 hoe goed hij is wanneer hij in een topauto rijdt.

Bovendien zal hij zich op 23-jarige leeftijd nog enorm verbeteren, waarschijnlijk nog meer dan Sainz, die vier jaar ouder is en aantoonbaar al in zijn topjaren zit. De zwakste punten van de Monegask - crashes en het nemen van beslissingen - zullen ongetwijfeld minder worden naarmate hij meer ervaring krijgt. Om dat te bewijzen, hoef je alleen maar naar de ontwikkeling van Max Verstappen te kijken. Zelfs als hij zijn teamgenoot in de komende jaren niet gemakkelijk voorbijstreeft en de twee aan elkaar gewaagd blijven, zal het feit dat hij een product is van de Ferrari-academie ongetwijfeld dingen in zijn voordeel doen kantelen als het gaat om het team dat hun leider kiest.

Mattia Binotto en co zullen zich daar geen zorgen over maken zolang ze nog in de strijd om het middenveld zitten, maar de geschiedenis leert dat wanneer het steigerende paard terug naar het voorste deel van het veld steigert, of dat nu volgend seizoen is of later, alle eieren in de mand van n coureur zullen worden gelegd.

Wie dat zal zijn, is niet zeker dankzij de uitstekende prestaties van Sainz dit jaar, en hij heeft nog meer tijd om zich te laten gelden. Maar als Charles Leclerc naar zijn beste kunnen presteert, zal hij zeker de man zijn om de leiding te nemen wanneer Ferrari eindelijk weer om titels gaat strijden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS