Algemeen • Interview

Xclusief interview Junior Strous: van horror crash tot Champcar Atlantic

Uitgegeven door Paul Stoffer • 5 april 2007 14:08 • Print artikel

Junior Strous staat aan de vooravond van een raceseizoen in de USA. De talentvolle coureur neemt deel aan de Champcar Atlantics. Een serie die geldt als het voorportaal van de Champcar World Series, de Amerikaanse F1. Het begon voor Strous op zeer jonge leeftijd op Circuitpark Zandvoort. RaceXpress.com had een Xclusief interview met de snelle coureur uit Wassenaar kort voor de kick-off van het raceseizoen in de States.

Je bent op jeugdige leeftijd al in de auto’s beland. In wat voor auto en waar?
"Mijn vader liet me toen ik klein was altijd bij hem op schoot sturen. Toen ik acht was kreeg ik op vakantie mijn eerste rijles in een VW golf. Ik vond het altijd super spannend. We zijn nooit aangehouden..."

Hoe oud was je toen je de eerste rondjes in een auto op Zandvoort reed?
"Ik was twaalf toen ik voor het eerst in een roze Opel Ascona samen met mijn vader en Huub Vermeulen de eerste rondjes op Zandvoort reed. Ik weet nog goed dat Huub, nadat hij was uitgestapt, tegen mijn vader zei: ’Dat zit wel goed’."

Je vader is autocoureur in hart en nieren. Wat heeft hij voor jouw carrière betekend?
"Mijn vader heeft een grote rol in mijn carrière gespeeld. Hij heeft nu al zo'n vijftien jaar ervaring in de autosport. Veel dingen die voor mij nieuw zijn, heeft hij al vaak gezien of meegemaakt. Naast de vele tips and tricks van mijn pa was hij ook twee jaar lang teambaas van ons privé-team in de Formule Renault. Mijn pa blijf altijd ook een soort manager van me. Ik bespreek alle stappen die ik maak in de autosport eerst uitvoerig met hem. Hij zet voor mij de dingen altijd net even in een ander daglicht. En dat scheelt vaak."

De nieuwe Atlantic bolide van Junior Strous

Welke klassen heb je tot nu toe in de autosport doorlopen?
"Seat Cup, Formule Ford, BMW Cup, Formule BMW, Formule Renault, Dacia Logan Cup, Champcar Mazda Atlantic"

Je mooiste race tot nu toe?
"Ik ga er vanuit dat mijn mooiste race nog moet komen! Eén van de races waar ik de beste herinneringen aan heb, is de laatste race van het Amerikaans Wereld Winter Formule Renault kampioenschap op Miami Homestead. Ik lag de hele race aan kop. Tien rondes voor het einde ging de motor slechter lopen en kreeg ik oliedrukwaarschuwingen. De motor was stuk aan het gaan. Twee rondes voor het einde kwam een safetycar in de baan. Gelukkig, dacht ik... Maar bij de herstart sputterde de motor en werd ik voorbij gereden. Uiteindelijk won ik die race met 0.0013 seconden voorsprong. In de laatste ronde hebben we vijf keer van positie gewisseld. Het ging een paar keer bijna fout."

Je horrorcrash in de FR 2.0L op Assen. Kun je daar iets over vertellen en wat ging er op dat moment door je heen?
"Ik kan me de crash op Assen in 2003 nog goed herinneren. Het was de tweede en laatste race van het weekend. De start verliep erg rommelig. Er reed iemand op kop die het hele veld ophield. Ik haalde mijn teamgenoot Giedo van der Garde bij de bocht aan het einde van het tweede rechte stuk in. In het midden van de bocht reden we naast elkaar. Giedo ging veel te vroeg naar vol gas. Hij ging wijd, door het gras, spinde vervolgens de baan op en raakte daarbij mijn auto. De wielen haakten in elkaar en ik ging een paar keer over de kop. (Filmpje horror crash) Je ziet het aankomen maar er is weinig wat je er aan kunt doen. De crash zelf gaat zo snel dat je weinig tijd hebt om na te denken. Het was erg jammer, was die crash niet gebeurd, dan had ik het Nederlands kampioenschap nog kunnen winnen."

Junior Strous in de Champcar Atlantic. Wat verwacht je ervan?
"De Champcar Atlantic is de kweekvijver van de Champcar World series.
Het is vergelijkbaar met de GP2 in Europa. Hoe dichter je bij de F1/Champcar komt, hoe beter de competitie. Ik verwacht een gaaf jaar met veel actie op de stratencircuits!
Als je het kampioenschap wint, is je zitje in de Champcar bijna zeker omdat je 2.000.000 dollar van de organisatie te besteden krijgt."

Junior Strous in de Atlantic

Hoe verliepen de eerste testen?
"De eerste test verliepen heel goed. Ik heb een testprogramma in Californië afgewerkt. De samenwerking met het team verliep meteen heel goed. Na een aantal testdagen hebben we zelf het baanrecord van Buttonwillow International Raceway (onofficieel) verbroken met 0.328 sec."

Het team heeft al eerder Zwolsman aan de titel geholpen. Nu met jou?
"We gaan er dit jaar alles aan doen om de titel te pakken. Het ziet er tot nu toe allemaal erg goed uit."

Hoe is het bij het team? Vertel er eens wat meer over.
"Ik voel me er helemaal thuis. Door de wintertests hebben we elkaar goed leren kennen. Ik heb veel geleerd en we hebben de auto ook nog iets kunnen verbeteren. Door de goede prestaties was iedereen erg tevreden en hing een goede sfeer."

Je favoriete circuit?
"Zonder twijfel Spa Francorchamps! Ik vind dit het meest uitdagende circuit en het is door de ligging en de bochtencombinaties voor rijders heel gaaf."

In Amerika race je op echte circuits, maar ook op stratencircuits? Heb je daar ervaring mee en wat verwacht je daarvan?
"Ik heb in mijn carrière twee keer op een stratencircuit gereden. In 2003 in St. Petersburg, USA, in het voorprogramma van de Champcar. En in 2005 op het stratencircuit van Bilbao, Spanje. Beide met een Formule Renault. De Champcar Atlantics hebben 350PK vermogen en dat is 150PK meer dan de Formule Renault. Dus het wordt dit jaar een stuk gaver op de stratencircuits."

Junior Strous was succesvol in de Formule Renault 2.0

Je hebt de hele winter in Florida gezeten? Hoe beviel dat?
"Overwinteren in Florida beviel me prima, ik heb samen met Nicky Pastorelli een paar maanden in de USA gezeten. We hebben ons samen op het seizoen voorbereid. Ik heb veel van Nicky geleerd. Ik vind de USA heel gaaf en ik voel me er thuis."

Tijdens een test hebben jullie voor je leven moeten rennen, vanwege een plotseling opkomende cycloon? Klopt dat?
"Tijdens een test op het circuit van Buttonwillow kwam er uit het niets een storm opzetten. Binnen drie minuten was het van strakblauw naar een diepzwarte hemel. Ik werd bijna met auto en al van de baan geblazen. Echt heel bizar! Er was door de wind veel stuk. Autoruiten er uit en bomen omgewaaid. Als zulke dingen gebeuren, merk je echt dat je niet meer in Europa bent."

Hoe is Amerika?
"Het is heel erg gaaf in de USA. Het racen is er zo anders! Het leeft veel meer bij de mensen. Als je in Europa van het circuit afkomt dan kom je geen racefans meer tegen. De USA is echt een raceland. Ik heb van de winter met Nicky Pastorelli vaak meegemaakt dat we ons eten gratis kregen of ergens gratis in mochten omdat ze zagen dat we coureurs waren. Zoiets komt in Europa niet voor."

Hoe ziet de komende tijd er uit als voorbereiding op de Atlantics?
"Ik train hard zodat ik het fitst van alle coureurs aan de start kom. Dus heel veel hardlopen en krachttraining. Daarnaast moet ik ook nog de auto ontwerpen en vipreizen voor sponsors regelen en boeken."

Je krijgt een druk jaar door Champcar Atlantic en BRL te combineren. Is dat te doen?
"Ondanks dat ik in twee klassen rijd, is het goed te combineren. Ik vlieg gewoon lekker op en neer van de USA naar Europa. Tom Coronel deed hetzelfde toen hij in Japan in de Formule Nippon reed en in de DTCC in Nederland."

De nieuwe Atlantic bolide van Junior Strous

We kunnen je volgen via filmpjes op RaceWorld.TV.
"Ik ben dit seizoen weer “RaceWorld Young Gun’ dat betekent dat Raceworld mij het hele jaar met een camera ploeg volgt. Alles is te zien op Raceworld TV. Die zender zit op de kabel en ze hebben ook een uitgebreide website waar alles op te zien is: www.RaceWorld.TV."

Welke sponsors maken dit USA verhaal mogelijk?
"Mijn hoofdsponsors zijn Shell, Bestbox en HTP investments."

Website Junior Strous

Champcar Atlantic TV beelden Junior Strous

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS