Algemeen • Interview

Interview Spyker Squadron directeur Ronald van Laar

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 16 juni 2006 09:59

Voor het vierde jaar neemt Spyker deel aan de 24 uren van Le Mans, dé lange afstandsrace ter wereld. Dit jaar zijn de voorbereidingen er zeker niet minder om: met diverse aërodynamische updates, een betere motor en de sterkste rijderbezetting ooit, doet Spyker een gooi naar het podium. Spyker Squadron directeur Ronald van Laar gaf RaceXpress.com tekst en uitleg.

Waarom neemt Spyker deel aan de 24 uren van Le Mans?
“Wij nemen om een simpele reden deel. Het is voor een automerk de ultieme omgeving om je merk te positioneren. ‘Race on Sunday, sell on Monday’! Het is simpelweg het meest beroemde race-evenement ter wereld.”

Groepsfoto Spyker Squadron

Spyker: Hollands glorie op Le Mans?
“Ook ja, zeker nu we met twee auto’s rijden en met Nederlands vier beste coureurs: Donny Crevels, Tom Coronel, Jeroen Bleekemolen en Mike Hezemans. Maar ik wil Jan Lammers niet te kort doen, hij is ook een held.”

In welke klasse komt Spyker uit en wat houdt dit in?
“Spyker komt uit in de LMGT2 klasse. Dit is de klasse die het dichtste bij de productie-auto’s staat en waar de competitie daarom erg zwaar is tegen de fabrieksteams van onder andere Porsche en Ferarri.”

Doelstelling Spyker in Le Mans?
“Onze doelstelling is om de race uit te rijden met beide auto’s.”

Het ziet er gestructureerd uit bij Spyker dit seizoen?
“Het wordt steeds gestructureerder, dat zeker. Maar vergeet niet dat we nog maar vier jaar racen waarvan de laatste twee jaar echt serieus. We hebben dus een enorme achterstand op teams als Porsche en Ferarri die alles al gewonnen hebben en tientallen jaren meer ervaring hebben.”

Spyker in actie

En dat vertaalt zich in resultaten sinds eind vorig jaar?
“Ja, vorig jaar zijn we twee keer tweede geworden in de Le Mans series en het FIA GT kampioenschap. Het heeft ons gemotiveerd om nog meer te investeren in ons race programma.”

Welke veranderingen zijn er doorgevoerd?
“Heel veel, waarvan het dak het meest opvalt. Jammer, want het was een geweldig gezicht de open versie. Gelukkig krijgen we nu nog net zo veel positieve reacties op de looks van onze auto als toen. Met het dak is de auto veel sneller en omdat het geen ‘beauty contest’ is waaraan we deelnemen, hebben we daar niet zo lang over hoeven nadenken.”

Heeft Spyker een bepaalde strategie?
“Natuurlijk hebben we die. Je begrijpt dat we die als het om Le Mans gaat, we daar nog niets over kunnen zeggen.”

Sterke drivers line-up?
“We hebben niet alleen een snelle line-up maar ook een uitgebalanceerde verdeling van rijders op de auto. In alle internationale vakpers kun je lezen dat wij de beste line-up hebben, en ook de andere teams spreken ons daarop aan, maar dat vinden we subjectief en minder relevant. We hebben nog liever de beste auto en daar werkt iedereen binnen Spyker Sqaudron iedere dag en nacht keihard aan.”

Spyker in actie

Wat zijn de sterke kanten van de rijders?
“Voor al onze rijders geldt dat ze ervaring hebben in endurance racen, wat een heel andere benadering vergt dan een sprintrace en ze zijn betrouwbaar en snel.”

Flying Dumbreck: Hij heeft een paar rake klappen op zijn CV? Waarom Dumbreck?
“Dumbreck heeft heel veel ervaring, ook op Le Mans. Tijdens de test dag op Le Mans hebben we al ervaringen over en weer kunnen uitwisselen en dat is goed bevallen. Hij past goed binnen onze cultuur.”

Hebben jullie speciale banden voor Le Mans?
“Ja, wij hebben van Michelin speciale banden gekregen.”

Er zijn aërodynamische veranderingen doorgevoerd. Wat zoal?
“Aan het begin van het jaar hebben we de voor en achterbody onder handen genomen. Later kwam er ook een dak op de auto en zijn we daarna gaan werken aan de spiegels en de achtervleugel. In onze klasse is het niet ongelimiteerd toegestaan om veranderingen aan te brengen. In de GT1-klasse heb je veel meer vrijheden wat dat betreft.”

En hoeveel winst gaat dit geven?
“Dat gaan we nog meemaken.”

Spyker in actie

Ook motorisch hebben jullie wat pk’s weten te vinden?
"We hebben zeker pk's weten te vinden, maar hoeveel ga ik niet vertellen! Maar betrouwbaarheid is echter het allerbelangrijkste. Zeker tijdens de 24 uren van Le Mans."

Jullie hebben versterking in het team van monteurs? Wie?
“We zitten met 41 teamleden in Le Mans. Het is onze backbone van gemotiveerde en keihard werkende engineers en teamleden. Zij vormen de basis van onze prestaties en successen.”

Spyker en daarmee Hollands glorie één en twee in de klasse?
“Laten we deze versie eerst maar eens uitrijden op ‘racepace’, dat is al een overwinning op zich.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS