Formule 1

Hoe kijken de LMP2-bouwers tegen de Adjustment of Performance aan? "We hebben het in de Formule 1 gezien"

Uitgegeven door Wim Boekel • 2 juli 2022 07:48 • Print artikel

Met de komst van de nieuwe LMP2’s, komt er ook een systeem om de prestaties van de auto’s te balanceren. Met de Adjustment of Performance (AoP) willen de ACO en de FIA de auto’s van de vier chassisbouwers Dallara, Ligier, Oreca en Riley-Multimatic twee keer per jaar op een gelijk niveau trekken. Dat moet de dominantie van de Oreca 07 doorbreken. Het is het enige chassis wat op dit moment nog actief is in de LMP2 van het FIA World Endurance Championship. Hoe denken de chassisbouwers zelf over het nieuwe systeem?

Lmp2

“Het feit dat je nu alleen Oreca-auto’s hebt, is iets wat ze graag willen balanceren”, aldus Oreca-president Hugues de Chaunac tegenover Sportscar365. “Het is waarschijnlijk een manier die de ACO gevonden heeft, omdat twee keer per jaar te doen is misschien een goed idee. Dus ik denk dat het besproken gaat worden.” Wanneer de Fransman gevraagd wordt of hij de AoP steunt, reageert hij: “Als een motorsport fan ben ik geen fan van een BoP, AoP, etc., maar als er geen keuze is, dan vinden we het goed.”

Bij Dallara staat men achter de keuze voor een reset van het framework met de introductie van de AoP. Op dit moment heeft de Italiaanse chassisbouwer geen enkele Dallara P217 Gibson meer rijden. Racing Team Nederland reed bijvoorbeeld in haar beginjaren nog met het chassis, maar ruilde deze later in voor een Oreca 07. “Het pakte niet goed uit voor ons, omdat met de joker we niet in staat waren om het te spelen, zoals we het wilden doen”, vertelt Dallara CEO Andrea Pontremoli. “Uiteindelijk bleven we staan waar we stonden. Voor ons is het op dit moment niet het juiste, omdat we een dominante speler hebben. Het is een mono-klasse. Aan de andere kant is het een goede kans om alles te resetten. De auto’s zijn compleet anders en het is gebaseerd op de ruggengraat van de LMDh. Het is compleet nieuw en erg anders dan het verleden. Elke keer dat je een reset hebt, is het goed voor de mensen die er achter zitten. We hebben het in de Formule 1 gezien. Ze hebben de regels veranderd en nu hebben we veel concurrenten in elke race. Dit is goed voor ons.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS