Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Hoe gaat het FIA WEC om met de Balance of Performance van de Hypercars?

Uitgegeven door Wim Boekel • 30 april 2021 07:42

De Hypercar klasse is dit jaar nieuwe in het FIA World Endurance Championship. Tijdens de Proloog en in de eerste vrije training op het circuit van Spa-Francorchamps bleken de Toyota's niet sneller te zijn dan de LMP2’s. Hoe gaat de ACO dit in de komende periode aanpakken met de Balance of Performance? Thierry Bouvet van de ACO legt het uit.


“De hypercar klasse is nieuw en we hebben een compleet nieuwe aanpak”, vertelde Bouvet. “Nu gaan we zien hoe de auto’s het voor de eerste keer op de baan doen met racen. We gaan data verzamelen, analyseren en dan volgen de gepaste antwoorden daar op. Wat betreft de BoP op zichzelf moeten we vertrouwen op erg objectieve parameters, voordat we conclusies trekken. Dat is waarom het zo belangrijk is om ondertussen zoveel mogelijk data te verzamelen. BoP is een continu proces, het vertrouwt op specifieke en fysieke metingen die we met al het materiaal tot onze beschikking kunnen observeren.”

Met de komst van nieuwe teams in de toekomst, blijft het een lastig punt. Immers de nieuwe auto’s moeten in de toekomst ook binnen de BoP gepast gaan worden. “Het is vanuit een engineering oogpunt interessant”, aldus Bouvet over de komst van toekomstige auto’s. “We hebben een werkgroep met de fabrikanten en iedereen werkt aan hetzelfde doel. Uiteindelijk willen we dat iedereen een kans heeft om op de baan te winnen. Dat is het duidelijke doel. We hebben nog niet een definitieve situatie, maar de progressie loopt door. Dit is niet de eerste keer dat we een mix van twee- en vierwiel aangedreven categorieën hebben in enduranceracen en uiteindelijk moet iedereen in hetzelfde prestatie window zitten, maar nog steeds ruimte moeten maken om te racen. Dat is erg belangrijk.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS