Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Hoe beveiligt Dallara de belangen van BMW en Cadillac? "De ruggengraat is de..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 oktober 2021 08:04

Dallara is verantwoordelijk voor het chassis van zowel de LMDh van BMW als van Cadillac. Toch is het niet zo dat beide auto’s simultaan worden ontwikkeld. De beide projecten vinden in afzonderlijke ruimten plaats, die afgeschermd zijn met wachtwoorden, zegt directeur Max Angelelli van het Italiaanse bedrijf.

Cadilac


Het bedrijf doet er daarmee alles aan om de intellectuele eigendomsrechten van de twee autofabrikanten en de ontwikkelingsfases te beschermen. Volgens Angelelli zijn er op het moment 80 personen betrokken bij het LMDh-project. Het personeel is opgedeeld in twee afzonderlijke, zeer toegewijde groepen, die beiden rapporteren aan de technische functionaris Aldo Costa.

“De ruggengraat van de auto is de verantwoordelijkheid van de constructeur”, aldus de Italiaan tegen Sportscar365. “Wij zijn verantwoordelijk. Wij moeten ervoor zorgen dat het chassis de verschillende motoren kan huisvesten. We hebben een speciale werkgroep. Dan hebben we nog een groep mensen voor BMW en mensen voor Cadillac. Ze zitten gescheiden in afzonderlijke ruimten. De jongens moeten ervoor zorgen dat alles goed gaat met Cadillac en BMW, want dat is gebruikelijk. Maar binnen de BMW- en Cadillac-groepen heb je de aero-jongens, de aandrijflijn, systemen en de jongens van de elektronica.”

“Ze bevinden zich in verschillende ruimten en je moet een wachtwoord hebben om binnen te komen”, vertelt Angelelli over de beveiliging. “De man die met BMW werkt, praat of komt niet in de buurt van de andere fabrikant. Als er bijvoorbeeld een windtunneltest is, gaan de deuren die dag alleen voor de mensen open voor die test. De deuren zijn dan dicht, dus je ziet geen mensen aan het werk. Als iemand de ene deur uitstapt, zijn alle andere deuren op slot, dus niemand weet wie er in de windtunnel is. Meestal weet ik zelf niet wie er in de tunnel is, omdat je de mensen niet ziet binnen komen of er uitgaan, omdat alles op slot is.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS