Formule 1

Hoe Lewis Hamilton zich in de toekomst niet meer vrij kan pleiten van schuld

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 november 2022 05:01

In Brazilië herbeleefden we het seizoen 2021 voor een kortstondig moment. Wederom kende Lewis Hamilton en Max Verstappen een aanvaring. Bij het naderen van bocht 1 dook de Red Bull-coureur met een mooie actie aan de buitenkant bij zijn rivaal en was op dat moment met zijn voorwielen voorbij de auto van Hamilton. Daarna gaf de Brit wat gas bij en bij het ingaan van de tweede bocht lag Verstappen iets achter. Verstappen zat vol op de kerbs en Hamilton kneep de wereldkampioen af.

Lewis Hamilton

Het tweetal raakte elkaar wederom. Hamilton viel naar achteren in het veld en Verstappen moest naar de pits voor een nieuwe neus en kreeg daarna nog een vijf seconden straf en twee punten op zijn licentie. De stewards kwamen namelijk tot het volgende oordeel:

De stewards hebben bepaald dat Verstappen probeerde Hamilton aan de buitenkant van de eerste bocht in te halen door erg laat te remmen. Hij rondde de inhaalactie in de eerste bocht niet af en zijn overmatige snelheid zorgde ervoor dat hij bij het ingaan in bocht 2 contact maakte met Hamilton. Hoewel de stewards onderkennen dat Hamilton mogelijk wat meer ruimte bij de apex van bocht twee had kunnen geven, bepalen we dat Verstappen hoofdzakelijk fout was.

De stewards zeggen dat Verstappen dus hoofdzakelijk fout was. Het betekent dat de Nederlander fout was, maar dat Hamilton dus ook niet vrijuit ging bij het incident. Het leverde de wereldkampioen een straf op van vijf seconden en twee punten op zijn licentie. Doordat alleen Verstappen een straf kreeg en Hamilton niet, legt de Brit het dan ook uit dat hij niet fout was. De Mercedes-coureur vertelde dan ook graag na de wedstrijd dat hij een schietschijf op zijn borst heeft, waar Verstappen zich keer op keer op richt. Overigens is Hamilton hierin niet uniek, want elke coureur zal het oordeel van de stewards zo uitleggen, dat hem geen blaam treft.

Wat wel opvallend was, is dat George Russell in Austin een soortgelijke straf kreeg als Max Verstappen. De Mercedes-coureur reed Carlos Sainz van de baan af en volgens de stewards was hij volledig schuldig aan het incident, zo luidde het besluit:

"De stewards bekeken het videobewijs en bepaalden dat coureur van auto 63 laat remde richting bocht 1 en een aanvaring had met auto 55 en daarom volledig schuld heeft aan de aanrijding."

De stewards kennen dus een onderscheid in gewicht van de schuld, want voornamelijk schuldig is iets anders dan volledig schuldig. Het is dan toch eigenlijk vreemd dat Verstappen in Brazilië dezelfde straf kreeg als Russell in Austin. Dat was dus zoals eerder gezegd een tijdstraf van vijf seconden en twee strafpunten op de licentie.

Het is dan ook de basis voor een volgend incident tussen Hamilton en Verstappen en misschien ook wel andere coureurs op de grid. Het afknijpen van een andere auto is eigenlijk door de stewards gelegitimeerd. Als de ander namelijk als hoofdschuldige door de stewards wordt aangewezen, kom je er mee weg.

Het betekent dat als Hamilton in de toekomst in een soortgelijke situatie met Verstappen gaat komen, dan zal hij wederom de deur dicht gooien. En reken er maar op dat Verstappen ook over het voorval nadenkt en er op dezelfde wijze als zijn rivaal over denkt.

Wanneer de stewards dit soort incidenten in de toekomst willen voorkomen, dan zal men over de strafmaat moeten nadenken. Dan vraagt het voor een wijziging van de strafmaat. Een oplossing zou als volgt kunnen zijn, maar andere varianten zijn natuurlijk ook mogelijk. Wanneer men vooral schuldig is, is de strafmaat vijf seconden, terwijl dit bij volledig schuldig tien seconden is. Geef in beide gevallen twee strafpunten op de licentie, maar deel ook strafpunten op de licentie uit aan de coureur die minder schuldig is aan het incident. In het geval had je daarmee ook een duidelijk signaal afgegeven aan Hamilton, dat hij zichzelf niet kan vrijpleiten van schuld. Er zijn immers ook punten op zijn licentie bijgeschreven en als je dan hardleers bent door andere coureurs niet de ruimte te geven, dan loop je uiteindelijk ook tegen een schorsing aan.


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS