Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Het einde van een tijdperk: Porsche en Ferrari tot eind 2022 actief in de GTE-Pro van het FIA WEC

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 april 2021 21:03

Porsche en Ferrari blijven beiden tot het einde van 2022 actief in de GTE-Pro van het FIA World Endurance Championship. Dit betekent, na het terugtrekken van Aston Martin Racing, dat deze klasse binnen het kampioenschap tot het einde van volgend jaar gegarandeerd is. Het is ook conform het standpunt van de ACO, dat er geen intentie is om de klasse eerder dan op zijn vroegst in 2023 te vervangen.

Porsche_livery_Le_Mans_2020

“We gaan door tot en met 2022 met hetzelfde programma als dit jaar, wat betekent een fabrieksbetrokkenheid met twee auto’s”, aldus een woordvoerder van Porsche tegen het Engelse Autosport. Een soortgelijke verklaring geeft Ferrari af: “We gaan door in de GTE-Pro in 2021 en 2022.” Beiden rijden dus een volledig programma met de Ferrari 488 GTE Evo en de Porsche 911 RSR. Daarnaast zijn er dit jaar in een paar races enkele Corvettes actief en is HubAuto er met een Porsche.

Het Amerikaanse Corvette lijkt volgend jaar haar inspanning in het FIA WEC te willen vergroten, nu de GT Le Mans in 2022 wordt vervangen voor een nieuwe GT Daytona Pro, die gebaseerd is op de GT3-raceauto. In 2023 stappen Ferrari en Porsche in Le Mans in de Hypercarklasse. Het Italiaanse merk met een LMH-auto en de Duitse fabrikant met een LMDh.

Ferrari zegt dat het merk zich gaat richten op de Le Mans Hypercar vanaf 2023. Porsche beschrijft 2023 als “een ander onderwerp, omdat we gaan racen met onze LMDh en op dat moment is het plan om het een fabrieksteam te laten zijn.” Daarbij lijkt men in Duitsland een GT-betrokkenheid in het WEC uit te sluiten, wanneer de ACO en IMSA besluiten om de GT3-regels vanaf 2023 toe te passen.

Ferrari_488_GTE_Risi_Le_Mans_2020

De ACO en FIA zeggen in een gezamenlijk statement dat er nog geen beslissing is genomen over de GT-categorieën na 2022: “De LMGTE-regels resulteren in een sterke inschrijving voor het volledige seizoen in het FIA WEC, verdeeld over de Pro- en Am-klassen. Het karakter van deze auto’s, zonder hulp voor de coureur, maakt ze erg populair onder de deelnemers. De toekomst blijft open en de definitieve beslissing is er nog niet. De LMGTE-auto’s blijven deelnemen in het WEC tot tenminste het einde van het 2022-seizoen. Een lange termijnstrategie gaat nog besproken worden en besloten bij het FIA Endurance Committee later dit jaar.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS