Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Herberth Motorsport deelt de lakens uit in eerste deel Hankook 12H MUGELLO

Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 november 2020 08:31

MUGELLO – Herberth Motorsport (#91, Ralf Bohn / Daniel Allemann / Robert Renauer) heeft na de eerste vijf uur van de Hankook 12H MUGELLO 2020 de leiding in handen. Aan het eind van het eerste deel van de seizoensfinale van de 24H SERIES powered by Hankook reed Daniel Allemann als eerste over de finishlijn. De Porsche 991 GT3 R met het startnummer 91, die de race vanaf de tweede rij was gestart, streed al sinds de eerste ronde van de wedstrijd om de leiding met de zusterauto, eveneens een Porsche 911 GT3 R (#92, Robert Renauer / Alfred Renauer / Max Edelhof / Vincent Kolb), alsmede de CP RacingMercedes-AMG GT3 Evo (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane Lewis) en heeft nu 147 ronden op het 5,245 kilomter lange Autodromo Internazionale del Mugello afgelegd.

Hankook 12H MUGELLO

Na vijf uur racen heeft de tweede Herberth Motorsport-Porsche met een achterstand van slechts 42 seconden de tweede plaats in handen. Het team CP Racing, dat eerder op de dag met Charles Espenlaub aan het stuur vor het eerst de algehele pole-position bij een race van de 24H SERIES behaald had, kwam aan het eind van de eerste dag met nog eens tien seconden achterstand als derde aan de finish. Daarmee start het trio morgen, zaterdag, in dezelfde ronde voor het tweede deel van de Hankook 12H MUGELLO.

Hankook 12H MUGELLO

Dat is in het bijzonder van belang voor Herberth Motorsport, omdat de beide Porsches met de startnummers 91 en 92 in de strijd zijn om de algehele GTtitel in respectievelijk de 24H SERIES Europe en de 24H SERIES Continents. De MP Racing-Mercedes-AMG GT3 Evo (#58, Thomas Gostner / David Gostner / Corinna Gostner / Manuela Gostner) rijdt na vijf uur ondanks een excursie van David Gostner in bocht 12 op de vierde plaats. Het incident was de oorzaak voor de eerste van tot dusver slechts twee code-60-fases in Mugello. Slechts tien minuten voor het einde van de geplande raceduur passeerde de Team Avia Sorg Rennsport-BMW M4 GT4 (#451, Björn Simon / José Manuel de los Milagros Viñegla / Sergio Paulet Diaz / Philippe Valenza) de PROsport Racing-Aston Martin Vantage AMR GT4 (#401, Nico Verdonck / Rodrigue Gillion / Carrie Schreiner) en nam daarmee in de slotfase de leiding in de GT4-klasse over. Deze beide teams bezetten zaterdag de plaatsen vijf en zes op de grid bij de herstart. Beide teams hebben zich dit weekeinde op Mugello het winnen van de algehele GT-teamtitel ten doel gesteld. PROsport gaat momenteel aan de leiding in de tussenstand van de 24H SERIES Europe, terwijl Team Avia Sorg Rennsport de leiding in het klassement van de 24H SERIES Continents in handen heeft. Hoewel het Belgische team in de beginfase nog op de vierde plaats reed, is de Speed Lover-Porsche 991-II Cup (#978, Eric Mouez / Olivier Dons / Jürgen van Hover) naar de zevende plaats in de GT-divisie teruggevallen, maar heeft nog wel de leiding in de 991-klasse bij de Hankook 12H MUGELLO in handen. Speed Lover behoort ook nog tot de titelkandidaten in het klassement van de 24H SERIES Continents.

De EBIMOTORS-Porsche 718 Cayman GT4 CS MR (#473, Alessandro Cutrera / L.M.D.V. / Marco Talarico / Marco Frezza) startte vanaf de poleposition in de GT4-klasse, maar is nu teruggevallen naar de derde plaats in de klasse en de achtste plaats in de GT-divisie. Daarachter volgt de RD Signs racing team-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#720, Audrius Butkevicius / Egidijus Gutaravicius / Arturs Batraks / Martynas Griska). Bij het eerste optreden in de serie verraste het team met de vijfde plaats in de kwalificatie, maar verloor direct elf ronden nadat Arturs Batraks op weg naar de startopstelling in de bandenstapels was beland.

De Autorama Motorsport by WolfPower Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#112, Miklas Born / Roberto Ferri / Yannick Mettler / Alberto Vescov) voert na vijf uur bij de Hankook 12H MUGELLO 2020 de TCE-divisie aan en komt daarmee weer een stap dichterbij het doel van het winnen van de algehele TCE-Teamtitel in de 24H SERIES.

12H Mugello

De Volkswagen met het startnummer 112, die vanaf de eerste rij in de TCE divisie gestart was, reed sinds de start van de race zonder problemen mee in de kopgroep en heeft op het moment 136 ronden op het 5,245 kilometer lange Autodromo Internazionale del Mugello afgelegd. Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing heeft één punt voorsprong in de tussenstand van de 24H SERIES Continents en heeft zaterdag bij de herstart één ronde voorsprong op de naaste concurrent. De belangrijkste tegenstander van het team in de titelstrijd, de AC Motorsport Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry / James Kaye), voerde tot in de slotfase de divisie aan, maar is nu na een korte tankstop net voor het einde teruggevallen naar de derde plaats in de TCE-divisie. Ondanks een start vanaf de laatste plaats in de TCR-klasse na de kwalificatie en tijdverlies vanwege een spin direct na de laatste pitstop, start de NKPP Racing by Bas Koeten Racing CUPRA TCR (#175, Harry Hilders / Gijs Bessem) zaterdag ook vanaf de eerste rij, direct gevolgd door de tweede Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen (#1, Constantin Kletzer / Jasmin Preisig / Philipp Hagnauer / Stefan Tanner / Yannick Mettler) en de TOPCAR Sport CUPRA TCR (#131, Fabian Danz / Kari-Pekka Laaksonen / Adrian Spescha). De JR Motorsport-BMW M3 E92 (#703, Ted van Vliet / Oscar Graper), die voor de tweede maal op rij bij de 24H SERIES de pole-position in de TCE- divisie voor zich opgeëist had, voerde in de beginfase van de race de divisie aan, maar verloor tijdens de tweede code-60-fase tijd in de pits. Het Nederlandse team is nu teruggevallen naar de zesde plaats in de TCE-divisie, maar heeft nog wel de leiding in de TCX-klasse in handen.

Na een sterke eerste stint Guillame Roman en ondanks een spin in bocht 9 in de beginfase rijdt Nordschleife Racing-Ligier JS2 R (#226, Guillaume Roman / Daniel Waszczinski / Mathieu Sentis) op de tweede plaats in de TCX-klasse en de zevende plaats algemeen in de TCE-divisie. In de beginfase behoorde het team Red Camel-Jordans.nl (#101, Ivo Breukers / Luc Breukers) ook tot de kandidaten voor een podiumplaats, maar verloor meer dan 45 minuten vanwege een gebroken veerpoot. Daarmee is de CUPRA TCR nu tot aan de staart van het veld teruggevallen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS