Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Henry Zumbrink en Oscar Gräper net naast podium, vizier gericht op Assen: "Ik denk dat we er meer vooraan bij zullen zitten"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 augustus 2020 20:40

ZANDVOORT – Het eerste weekeinde van het nieuwe seizoen in de Supercar Challenge was voor rijdersduo Henry Zumbrink uit Amerongen en Oscar Gräper uit Rotterdam vooral een weekeinde om bekend te raken met de Seat Leon Cupra. De snelle routiniers werden tijdens het Zandvoort Superprix-evenement twee keer vierde in de prestigieuze Supersport 1-klasse. Ze concludeerden dat hun voorwiel aangedreven Leon Cupra wel de ruwe snelheid heeft, maar dat de auto nog beter moet worden afgesteld.

Supercar Challenge Henry Zumbrink en Oscar Gräper net naast podium

Henry Zumbrink, die in Zandvoort voor het eerst een race in een voorwiel aangedreven auto reed, was realistisch. “Er is nog veel dat we aan de auto kunnen verbeteren maar ook ikzelf kan me nog genoeg verbeteren”, zei hij. “Zo’n eerste race met een voorwielaandrijving is wel even wennen, maar dat komt wel goed.”

Toch had het ietwat teleurstellende resultaat hem verrast, bekende hij eerlijk. “Ik had al een keer getest op Zandvoort om kennis te maken met voorwielaandrijving. De tijden waren toen hartstikke goed. De omschakeling viel ook reuze mee. Maar dit weekend ging het op de een of andere manier niet.” Hij ontkwam er niet aan de reden ook bij zichzelf te zoeken: “Je vraagt je wel af: doe ik dingen significant fout? Uiteindelijk is dit in ieder geval niet waar we hiervoor naartoe zijn gekomen”, aldus Zumbrink die jarenlang met een Volvo V8 Silhouette succesvol was in de Super Car Challenge.

Henry Zumbrink en Oscar Gräper Supercar Challenge

Als verzachtende omstandigheid gold dat Henry - in het dagelijks leven directeur van Autobedrijf Reede in Amerongen dat dit jaar negentig jaar bestaat - voor de race amper tijd in de auto heeft gehad. “Vrijdag hadden we een testdag, maar die viel grotendeels in het water omdat het behoorlijk lang code rood was. Die duurde ongeveer veertig van de tachtig minuten.”

“We zijn met zijn tweeën, dus moet je de rijtijd verdelen; ik denk dat ik een kwartiertje in de auto heb gezeten. Meteen daarna was het tijdrijden. Dat was niet top. Vooral de eerste race op zaterdag was echt moeilijk. De banden waren helemaal op. Zondag ging het gelukkig al ietsje beter, maar we moeten nog op zoek naar snelheid om echt voorin mee te kunnen.”

Oscar Gräper

Zijn teamgenoot Oscar Gräper had in ieder geval genoeg potentie gezien voor de volgende races op de kalender van de Super Car Challenge. Die worden komende maand gehouden op het TT-circuit in Assen tijdens het DTM-event en de Gamma Racing Day. “We gaan kijken of er op dat circuit nog testmogelijkheden zijn. We hebben de snelheid wel maar niet lang genoeg en dat heeft met de auto te maken”, zei de snelle Zuid-Hollander. “Dat moeten we aanpassen voor de volgende keer en dan denk ik dat we er meer vooraan bij zullen zitten.”

Ook Oscar had meer verwacht van het weekeinde in Zandvoort, bekende hij. “Natuurlijk hadden we meer gewild, we hadden wel verwacht dat we in ieder geval één keer op het podium zouden komen, maar dat heeft niet zo mogen zijn. De concurrentie is sterk.”

Oscar had niettemin vertrouwen in een mooi optreden voor de komende wedstrijden in Drenthe: “Ik denk dat we dadelijk in Assen een stuk beter voor de dag zullen komen.”

Henry Zumbrink wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
Autobedrijf Reede
Shell Station Reede BV
Zakelijkefietsen.nl

Oscar Gräper wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
VDR Gevelreiniging – www.gevelreiniging.nl
‘T Goeiehuys Vastgoed – www.goeiehuys.nl
2-ROCK
Dealer Krediet & Leasing – www.dealerkrediet.nl
Gräper Automotive – www.graperautomotive.nl
Harvest Promogifts – www.harvestpromogifts.nl
Autobedrijf Tijmons – www.tijmons.nl
Ferry Monster Autosport – www.ferrymonsterautosport.nl

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS