Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Glickenhaus stelt debuut LMH-auto uit: "Denken dat WEC Sebring gaat annuleren"

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 januari 2021 11:14 • Print artikel

Scuderia Cameron Glickenhaus heeft het debuut van de SCG 007 LMH uitgesteld. De Le Mans Hypercar moest oorspronkelijk gaan debuteren tijdens de 1.000 Mijl van Sebring, maar dit is uitgesteld tot de FIA WEC-race in Spa-Francorchamps. SCG zegt dat het de tijd nodig heeft om de auto te laten homologeren en er veel onzekerheid is over allerlei zaken door de corona pandemie. Hierdoor laat SCG de openingsrace van het FIA World Endurance Championship in Amerika schieten. Daarmee is het team van James Glickenhaus dus afwezig bij het officiële debuut van de LMH-klasse.

Glickenhaus 007 LMH graphic

“Een reden is ook dat we denken dat het WEC het evenement gaat annuleren, maar dat is slechts mijn eigen mening en ik weet ècht niet wat er gaat gebeuren”, zegt Glickenhaus over de race in Sebring tegen Sportscar365. “Maar ten tweede speelt er dat om te racen moet je homologeren. Om te homologeren moet je de auto afbouwen, de windtunnel van Sauber ingaan en bevestigen dat deze voldoet aan de regels. Het is in ons belang dat we zoveel mogelijk testen, voordat we de windtunnel ingaan, zodat we de auto precies daar krijgen waar we hem willen hebben. Eigenlijk zouden we nu de auto al moeten verschepen voor Sebring, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. De ACO weet al dat we niet in Sebring aanwezig zijn. En zij zijn daar oké mee, omdat ze willen dat we beginnen met een goede auto.”

De verwachting is dat halverwege januari de rollout gaat plaatsvinden van de auto. Daarna moet er uitgebreid getest gaan worden met bandenleverancier Michelin, waarbij een endurance run van 30 uur gehouden gaat worden. “We bouwen eerst het chassis op”, vertelt Glickenhaus. “We beginnen ook al met het opbouwen van het tweede chassis. We gaan de auto later in januari laten rijden en we gaan ook in februari veel testen. Daarna gaan we vaststellen welke coureurs met welke auto gaan rijden, in ieder geval zes of zeven van hen. En daarna homologeren we de auto.” De Amerikaan heeft alle vertrouwen dat de auto de competitie met Toyota kan aangaan. Hij ziet alleen als voordeel voor de hybride auto’s, dat zij vierwielaandrijving heeft en daarmee minder slijtage van de banden heeft.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS