Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Glickenhaus mist de WEC-race in Fuji: "Het levert ons niet veel goeds op"

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 juli 2022 16:01 • Print artikel

Jim Glickenhaus had al laten doorschemeren dat zijn team mogelijk niet alle races van het FIA World Endurance Championship ging deelnemen en dat is nu dus ook bevestigd. Glickenhaus Racing heeft bevestigd dat de equipe de ronde op Fuji gaat missen, maar houdt de mogelijkheid open om in Bahrein weer aan de start te staan.



Eerder liet de FIA Endurance Commission-voorzitter Richard Mille al doorschemeren dat het soepel zo optreden tegenover Glickenhaus, wanneer zij races zouden missen. Dit in tegenstelling tot de regels die zeggen dat er een volledig seizoen verreden moet worden. De reden dat men in Japan afwezig is, heeft met name een financiële oorsprong, dit om toekomstige investeringen te kunnen beoordelen. De Amerikaan zegt dat die investeringen ook een meer duurzame aanwezigheid van zijn team in het kampioenshap kan geven. “We gaan nooit naar Fuji”, reageerde Glickenhaus tegenover Sportscar365. “Ik wachtte op het WEC om een statement af te geven, wat doormiddel van Richard Mille door gegeven is. Ik denk dat over zes of acht weken we een behoorlijk interessant idee moeten hebben over waar we staan, wat we kunnen doen en wat er in de toekomst kan gebeuren. Ik denk dat het positief is.”

De teambaas zegt dat het bedrijf verdere investeringen wil en die kunnen van twee fronten komen, hoewel hij nog geen deals kan bevestigen. “De belangrijkste reden voor het missen is een economische”, aldus Glickenhaus. “We sparen gewoon geld tot we echt weten hoe de situatie is. Het blijft hetzelfde, voor ons bedrijf en het elk jaar verkopen van 300 auto’s, is een zeker aantal races een logische. Verder dan dat kunnen we het niet rechtvaardigen tegenover de aandeelhouders. En als er investeringsgeld binnenkomt, moet het vooral zijn om een waterstof brandstofcel te ontwikkelen voor ons Baja-raceprogramma. De WEC-exposure is logisch als we daardoor een grotere potentiële markt krijgen. Het levert ons niet veel goeds op, om eerlijk te zijn.”

Na Sebring zijn de auto’s overgebracht voor de drie races in Europa, dat maakt het redelijk eenvoudig voor het team om daar naar toe te gaan. Fuji en Bahrein zijn overzees en daarvoor moeten de auto’s en het materieel op transport. Wanneer Glickenhaus wordt gevraagd of Bahrein een optie is, vertelt hij dat het een optie is. “De kroonprins van Bahrein is een vriend van mij en ik wil hem graag zien en zijn support krijgen”, vertelt de Amerikaan.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS