Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Glickenhaus Hypercar krijgt een Pipo V8-motor met 870 pk: "Is het project groter dan wij zelf zijn?"

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 april 2020 12:02 • Print artikel

Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) gaat samenwerken met het Franse Pipo Moteurs, om een motor voor haar SCG 007 Le Mans Hypercar te ontwikkelen. De oprichter en eigenaar van SGA, James Glickenhaus, heeft bevestigd dat de auto die gaat deelnemen aan het FIA World Endurance Championship gaat rijden met een twin-turbo V8. De motor gaat afgeleid worden van de vier cilinder motor van Pipo, die in top rallyauto’s terug te vinden is. Het chassis wordt door SCG ontwikkeld, in samenwerking met het Italiaanse Podium Advance Technologies. Pipo Moteurs gaat dan de aandrijving leveren. “Pipo heeft de meest spectaculaire vier cilinder ‘single-turbo’ WRC-motor ter wereld gebouwd”, zegt Glickenhaus tegen Sportscar365. “Het is een mooie motor en hun droom is, net zoals die van mij, om naar Le Mans te gaan en daar te winnen. Samen, hebben zij voorgesteld dat ze twee van hun WRC-motoren gaan bouwen en ze samen een fraai motorblok ontwikkelen in de vorm van een V8 hebben die 870 pk kan leveren.”

Glickenhaus Hypercar


“We praten over de ontwikkeling van de motor, maar we zijn allebei erg blij dat onze teams gaan deelnemen in het nieuwe LMH-platform, of in een afgeslankte vorm hiervan. Pipo gaat de motor beschikbaar stellen als een twin turbo V8, die in een Hypercar 870 pk kan leveren of die gekoppeld kan worden aan een hybride specificatie. Die motor heeft in een vier cilinder vorm op de dyno gestaan, rijdend op 50 procent energie van wat we nodig hebben. Snel gaan we er een V8-uitvoering van bouwen.” Alfa Romeo zou in eerste instantie een V6-motor voor de SCG gaan leveren, maar deze plannen gingen in rook op toen het originele idee van auto’s met 750 pk werd verhoogd om zodoende de 1.150 pk sterke Aston Martin Valkyrie toe te staan.

“Toen Aston kwam en eiste dat het aantal paardenkrachten omhoogging, was het niet mogelijk om dat grotere vermogen uit een Alfa Romeo twin turbo V6 te halen, omdat de motor afkomstig is van een versie van een straatauto”, stelt Glickenhaus. “Dat was, om heel eerlijk te zijn, een V6-versie van de Ferrari 488 straatauto motor. In een endurance setting geprepareerde versie kunnen ze zo’n 30 uur lang 650 pk leveren, maar ze kunnen er geen 870 pk uithalen. Helaas, daardoor, werd het Alfa Romeo-verhaal opgeblazen.” Het plan was om de SCG 007 deze zomer voor het eerst te laten rijden, maar door het coronavirus is dit vertraagd tot januari 2021. Ondanks dat gaat het werk wel gewoon door. “We hebben zo veel werk op de computers te doen, voordat we met de fysieke fabricage kunnen beginnen. Dat vraagt zo maar twee maanden”, vertelt de Amerikaan. “De engineering, ontwerpen en het leveren van een concept vraagt minimaal een jaar. We hebben nog maanden aan designwerk te doen en we zijn gelukkig in staat om dat ook daadwerkelijk te kunnen doen. Bij dit werk zijn zo veel CAD, computers en telefoonconferenties betrokken. We zijn in staat om zelf een groot deel te doen, in aanvulling daarop heeft Pipo in deze bijzondere tijd altijd direct aan ons hun medewerking verleent. Hetzelfde gebeurt trouwens bij Podium. Hun engineers zijn in staat om op afstand te werken, volledig binnen de regels. We voldoen daardoor aan waar we ook aan moeten voldoen.”

Met de nieuwe kalender is het nu mogelijk dat SCG een volledig 2021-seizoen kan rijden, in plaats van halverwege in stappen. Het seizoen zou oorspronkelijk in september in Silverstone starten, maar door COVID-19 gaat de nieuwe start in 2021 zijn. Hierdoor heeft het team zes maanden extra voorbereidingstijd. “Theoretisch, ja, willen we het hele WEC-kampioenschap afwerken”, aldus Glickenhaus. “Hoewel, het hangt af van de mogelijkheid om goed te kunnen functioneren. Hoe onze leveranciers kunnen meewerken en of de teams in staat zullen zijn om te reizen. In de VS, in maart 2021, lijkt het dan toch echt te gaan gebeuren. Ik hoop zeker dat Le Mans en Spa kunnen plaatsvinden. Het hangt erg af van de hoeveelheid mensen die bereid zijn om te racen, vanwege de kosten en of we alle spullen via de lucht kunnen vervoeren. We gaan het zien. Het andere punt is, hoe snel het mogelijk is om sponsoren te krijgen. Ik weet het niet. Als je het mij vraagt is het onze intentie om het hele seizoen te doen, ja. Hopen we dat we dat kunnen? Ja, is het project groter dan wij zelf zijn? Ja, dat is het zeker.”

Overigens zegt de eigenaar van SCG dat er zich inmiddels een klant heeft aangediend voor de SCG 007. Deze interesse is voor een privécollectie. Glickenhaus hoopt echter dat er in de toekomst meerdere teams met zijn auto gaan racen, dan alleen zijn team.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS