Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Glickenhaus 007 is verbeterd: "Na Le Mans wat serieuze gesprekken met de FIA en ACO gehad"

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 maart 2022 21:02 • Print artikel

Het team van James Glickenhaus heeft afgelopen winter niet stil gezeten. Het Amerikaanse team wil in de LMH-klasse de aansluiting met Toyota vinden. Ze hebben daarvoor niet alleen de auto verbeterd met onder andere een brake-by-wire-systeem, maar ook gesprekken met de FIA en ACO gevoerd.

Glickenhaus 007

“We hebben veel werk aan de 007 gedaan”, aldus Glickenhaus tegenover het Amerikaanse Sportscar365. “We haalden de auto compleet uit elkaar en bouwden het op voor Sebring. We vonden dat de auto zich erg goed gehouden heeft. We hadden geen verrassingen. We hebben het bodywerk er afgehaald en de body en monocoque geïnspecteerd. We zijn er erg blij mee. We zijn overgestapt naar bio-brandstof, zoals vereist, en hebben een brake-by-wire systeem geïnstalleerd, waarvan we denken dat het ons gaat helpen.”

De Amerikaan voorziet dan ook geen verrassingen met betrekking tot zijn LMH-bolide en vertelt dat de installatie van het brake-by-wire-systeem ontstond na discussies met de organisatoren van het WEC. Dit ten aanzien van de wijze waarop de balance of performance benaderd werd. “Na Le Mans, zoals iedereen weet, hadden we wat serieuze gesprekken met de FIA en ACO”, legt Glickenhaus uit. “We zeiden dat we geen interesse hadden om als kanonnenvoer op te komen draven voor een Toyota-parade en ik denk dat ze instemden dat wij geen eerlijke BoP in Le Mans hadden. De Toyota’s hadden beiden problemen en wij hadden sneller moeten zijn. Er zijn verschillende problemen besproken, er zijn veranderingen aan de bandenregels en je gaat veranderingen zien in de regels, wanneer all-wheel-drive gebruikt kan worden in de regen. De Toyota’s waren in staat om slicks te gebruiken in enige regenachtige, natte condities met de all-wheel-drive en hadden vorig jaar een enorm voordeel. We hebben bij de ACO benadrukt dat regen iets anders gedefinieerd moet worden. Eerlijk gezegd, ik denk dat ze ons willen laten racen en dat het eerlijker is. Ik denk dat het een leercurve voor ons is en we leren veel. En ik denk dat ze willen helpen dat we zo snel mogelijk kunnen zijn, zijn. Ze stonden brake-by-wire toe en het is voor ons erg duur om te doen, maar we wilden een goed vertrouwen tonen. We wilden er niet bij zitten en zeggen dat we klaar zijn met de auto, gewoon het zo snel mogelijk maken.”

Met het nieuwe systeem hoopt het Amerikaanse team een betere prestatie onder het remmen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS