Karting • Rotax Euro

Glenn Van Parijs toont opnieuw zijn klasse: winst Golden Trophy in Genk: "Birel is wel anders dan mijn Tony Kart"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 november 2021 10:45

GENK – Voor Glenn Van Parijs was de Rotax Max Euro Challenge Golden Trophy in Genk vooral een wedstrijd om te meten waar hij staat in een Birel-kart. Op dat chassis doet hij in december mee aan de Grand Finals in Bahrein. Welnu, in een groot deelnemersveld met tien nationaliteiten bleek de 26-jarige kartpiloot uit Hasselt ongenaakbaar: met een dikke seconde voorsprong won hij zondag de finale van de DD2-klasse.

Glenn Van Parijs wint Golden Trophy in Genk

Natuurlijk was het een uitermate tevreden Glenn die zijn verhaal deed. “Dit motiveert me alleen maar”, zei de snelle Limburger, die overigens ook succesvol is in de autosport als vice-kampioen in de Porsche Carrera Cup Benelux. In de karts was hij zondag ook weer erg sterk. “In de finale op een set nieuwe banden waren we echt snel. We waren constant: de kart, de motor en de piloot, het klopte allemaal. We merkten ook al gauw dat we snel waren op de Birel. Dat veranderde de mindset voor het weekend: dat we wilden winnen.”

Wat was het geval? Net zoals alle rijders in zijn klasse moet Glenn in december tijdens de Grand Finals in Bahrein, het jaarlijkse officieuze WK voor Rotax Max-rijders, meedoen in een Birel-kart. Dat terwijl hij normaal gesproken zijn races rijdt op een Tony Kart-chassis. Daarom was de Golden Trophy in Genk een uitgelezen mogelijkheid om zich op hoog niveau op een Birel-kart te kunnen meten met andere DD2-rijders.

“De Birel is wel anders dan mijn Tony Kart, vooral het remsysteem. Dat was voor mij de grootste aanpassing. Nu was het nog gissen. Wat moeten we doen met de kart, waar moeten we naartoe qua afstelling? Gelukkig liep hij echt goed. De kart vereist wel een iets andere rijstijl. Voor mij was het een uitdaging die te zoeken. Met dit resultaat denk ik dat we met redelijk veel vertrouwen naar Bahrein kunnen gaan.”

Glenn won eerder dit jaar in het BNL-kampioenschap zijn vijfde ticket voor het prestigieuze evenement. Het wordt evenwel pas zijn vierde deelname omdat de editie van vorig jaar in Portimão niet doorging vanwege corona. Ditmaal hoopt hij te kunnen winnen. Als de wedstrijd van zondag in Genk enige indicatie was, is dat voor Glenn mogelijk.

“Het niveau was behoorlijk hoog. Dat was hetzelfde als tijdens een Europese wedstrijd. We hadden dan ook deelnemers uit heel Europa. En we hebben wisselende weersomstandigheden gehad. Zo was de kwalificatie op een opdrogende baan in het donker. Dat was een beetje vergelijkbaar met hoe het in Bahrein zal zijn. Daar gaan we ook in donkere omstandigheden moet rijden, met de verlichting aan.”

“Alle mogelijke omstandigheden hebben we gehad. En we hebben kunnen presteren in alle omstandigheden. Dat is er een fijne bevestiging van dat we op de goede weg zijn. In een compleet andere kart stappen dan we gewend zijn en dan winnen, is wel een redelijke achievement. En Bouvin Power had zijn motoren ook weer heel goed in orde.”

Toch was zijn zege in de finale zaterdag nog niet evident geweest. “De snelheid was zeker goed, maar we hadden ons iets of wat miskeken op de bandenslijtage. Op zondag had ik tijdens de prefinale een versleten linkerachterband. Ik wilde voor de prefinale geen nieuw set banden erop leggen, want die wilden we gebruiken in de finale (het aantal sets nieuwe banden dat de piloten mochten gebruiken, was beperkt, red.).”

In de prefinale was het dus overleven voor Glenn. “We wisten op voorhand al dat het puur op pace echt moeilijk ging zijn. Ik wilde meegaan en niet te veel moeten toegeven in de eerste rondes. Een plaats in de top vijf was genoeg. Enkel de finale telde. Met dat in het achterhoofd aan de prefinale begonnen.”

Maar Glenn slaagde er warempel in als tweede te finishen. “De race was erg tricky, zeker met die band. Een foutje was snel gemaakt. Ik had veel minder grip en we reden ook nog eens op slicks, terwijl we ook nog een paar regendruppels hebben gehad.”

In de finale kon hij een nieuwe set banden monteren en toen was Glenn razendsnel. Hij kreeg nog wat tegenstand te duchten van Martijn van Leeuwen, maar uiteindelijk slaagde hij erin om met een voorsprong als eerste over de finish te denderen. “Dat voelde erg goed”, bekende de snelle Vlaming.

Glenn Van Parijs Golden Trophy in Genk

Nu kan Glenn zich gaan richten op de Grand Finals. Dat alle rijders in Bahrein een chassis krijgen toegewezen en moeten loten om de motor, deerde hem niet. “Toen ik in 2012 voor het eerst de Grand Finals reed, kon je na één of twee trainingssessies al redelijk goed aangeven wie zou strijden om de titel. Door de jaren heen is het materiaal een pak gelijker getrokken. Als het goed is, zou het een heel eerlijke strijd moeten zijn.”

Als het aan Glenn ligt, hoopt hij in het Midden-Oosten als winnaar uit de strijd te komen. Toch zal hij niet zwaar teleurgesteld zijn als hij daar niet in slaagt. “Het kan ook een week tegenzitten, dan moet je relativeren. Ik heb toch maar mooi een ticket en mag naar Bahrein. Dat zegt al dat je een geslaagd seizoen hebt gehad.”

Glenn van Parijs wil hiermee Bouvin Power, zijn monteur, zijn ouders en sponsoren bedanken. wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door EBTS Pro-Assist, NGT Racing van Marc Maton en Kambukka.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS