Formule 1

Gaat 'cash-gate' de dominantie van Max Verstappen en Red Bull parten spelen? Zodra het probleem er is, dan is de oplossing...

Uitgegeven door Peter Vader • 5 december 2022 07:01

Max Verstappen vestigde in 2022 een nieuw record met de meeste overwinningen in één seizoen, na 15 P1-finishes te hebben behaald in 22 races. Na wat misschien wel het meest dominante seizoen in de geschiedenis van de Formule 1 was, lijkt de nabije toekomst ongelooflijk uitdagend te worden voor Red Bull en ook voor Max Verstappen, nu de 'Cashgate'-penalty zijn tol begint te eisen. Verstappen's verdediging van zijn rijderskampioenschap van 2021 werd getypeerd door dominantie, waarbij de Nederlander het record voor de meeste overwinningen in één seizoen en de meeste gescoorde punten in een seizoen had gebroken. De Nederlander heeft zich voor 2023 beslist als doel gesteld om er weer voor te gaan en de strijd aan te gaan met Charles Leclerc en Lewis Hamilton, die beiden graag de 25-jarige van zijn troon willen stoten.

Max_Verstappen_blokkade in 2023 2024 F1 Red Bull
Wordt Max Verstappen geblokkeerd in 2023 en 2024?

Impact op ontwikkeling
Het onttronen van de machtige Nederlander zou echter gemakkelijker kunnen blijken te zijn dan aanvankelijk werd gedacht, als gevolg van de straf van Red Bull voor het overschrijden van het budgetplafond van 2021 met £ 1,8 miljoen. Als gevolg van hun 'kleine' overtreding heeft de FIA de Oostenrijkers een boete van £ 6 miljoen opgelegd en hen een korting van 10 procent toegekend op het toegestane aantal uren voor aerodynamische onderzoek. Dit laatste betekent in wezen dat de Oostenrijkers minder windtunneltijd krijgen dan al is toegestaan, iets wat een enorme impact zal hebben op de ontwikkeling van de 2023- en 2024-auto’s van het Red Bull-team. Hoewel de straf slechts voor een periode van twaalf maanden is, zal Red Bull waarschijnlijk tegen het einde van het komende seizoen beginnen met de ontwikkeling van hun 2024-auto, wat betekent dat de windtunnelstraf het team de komende twee jaar zal beïnvloeden.

Max_Verstappen_dominant_2022 F1 Red Bull
Max Verstappen heeft in 2022 misschien wel het meest dominante seizoen in de geschiedenis van de Formule 1 achter zijn naam

Straf gaat "echt pijn doen"
Technisch analist Craig Scarborough heeft in een bericht van Formula1news voorspeld dat de straf Verstappen en Red Bull "echt pijn zal doen", aangezien de partij zorgvuldig zal moeten plannen hoeveel windtunneltijd ze zullen toewijzen aan de ontwikkeling van de 2023-auto en het ontwikkelen van een concept van hun 2024-uitdager. "Dat zal hen veel pijn doen", vertelde Scarborough aan het Twitch-kanaal van F1-journalist Peter Windsor. “Het zal ze op twee manieren pijn doen of waarschijnlijk een beetje van elk. De ontwikkeling van de auto van volgend jaar aan het begin en midden van het seizoen zal beperkt zijn en daarna zullen ze het conceptwerk voor de auto van 2024 doen.

Adrian_Newey_F1_Red_Bull
Red Bull’s technische tovenaar Adrian Newey zal ongetwijfeld wel weer een ingenieuze oplossing uit de hoge hoed toveren

Een ingenieuze oplossing?
"Ze zullen moeten uitzoeken waar ze hun uren aan gaan besteden, aan de auto van dit jaar of de auto van volgend jaar. Dat zal waarschijnlijk een proces zijn dat zal evolueren, afhankelijk van hoe goed de auto van 2023 is en hoeveel concurrentie ze hebben en hoeveel ze dus moeten nadenken over 2024. Dat is een groot verlies voor ze. Nu we dit eerste jaar van de reglementen hebben doorstaan, is de ontwikkelingscurve erg steil en deze zal volgend jaar beginnen af te vlakken als de teams hun tweede poging wagen om de reglementen na te leven en dat gedurende het jaar verder te ontwikkelen. Ik denk dat het hen echt pijn zal doen, want als iedereen is aangekomen op dat punt, wanneer de ontwikkelingscurve afvlakt, dan zullen al die teams naar kleinere dingen kijken om verbeteringen aan te brengen. Niet naar grote veranderingen zoals we eerder in het seizoen met de sidepods zagen.” Het blijft altijd een kwestie van kansen en bedreigingen en het lijkt een serieus probleem voor het team van Max Verstappen. Maar Red Bull’s technische tovenaar Adrian Newey zal ongetwijfeld wel weer een ingenieuze oplossing uit de hoge hoed toveren voor dit windtunnel-probleem, zodat Max & Co kunnen blijven strijden voor wereldtitels. En dan zijn er nog de ongekende racing-skills van Max Verstappen...



Logo_RaceXpress_on_YouTube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS