Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

GTO Legacy Tour 2024: een reis door de Dolomieten als ode aan een icoon

Precies veertig jaar na de presentatie tijdens de Autosalon van Geneve in 1984 kondigt Ferrari met trots de GTO Legacy Tour 2024 aan, de exclusieve viering van de veertigste verjaardag van een legendarische auto. Het merk uit Maranello organiseert tussen 1 en 5 oktober 2024 een rij-experience voor bezitters van de allereerste supersportwagen van Ferrari, in de adembenemende omgeving van de Italiaanse Dolomieten.


Het Ferrari GTO-event wordt de tweede editie van de Legacy Tour, na de F40-editie in 2023. Toen reden 39 teams een route die van Forte dei Marmi door de Apuaanse Alpen en het Toscaanse landschap naar Maranello voerde.


De Legacy Tour 2024 start daarentegen in Val Rendena en de teams hebben de indrukwekkende Dolomieten als decor tot de laatste dag van de tour, wanneer ze in Maranello arriveren. De GTO's worden daar verwelkomd op het hoofdkantoor van Ferrari, waar de experts van Ferrari Classiche en enkele leden van het originele GTO-ontwikkelingsteam de verhalen achter de auto uit de doeken zullen doen. De auto's worden vervolgens tentoongesteld in de fabriek, waarna de GTO Legacy Tour 2024 officieel wordt afgesloten met een parade op het Fiorano Circuit.


GTO-eigenaren die willen deelnemen aan de GTO Legacy Tour dienen vïÃ��Ã��ïÃ��Ã��r eind april contact op te nemen met hun officiïÃ��Ã��le Ferrari-dealer.


Ferrari GTO
De Ferrari GTO werd onthuld tijdens de Autosalon van Geneve in 1984. De kracht van de V8 turbomotor, het Pininfarina lijnenspel en de geavanceerde composiet carrosserie zorgden direct voor veel bijval. De GTO was de eerste Ferrari met een in lengterichting geplaatste V8 met dubbele turboïÃ��Ã��s. De cilinderinhoud van 2,8 liter en de acht cilinders leverden hem de onofficiïÃ��Ã��le aanduiding 288 op, terwijl de officiïÃ��Ã��le naam een verwijzing is naar de legendarische 250 GTO uit het begin van de jaren ïÃ��Ã��60. Aanvankelijk wilde Ferrari alleen de 200 exemplaren bouwen die nodig waren voor homologatie voor deelname aan Groep B-races. Grote wijzigingen in de regels leidden er echter toe dat Ferrari zich terugtrok uit het kampioenschap. Desondanks is de GTO de geschiedenisboeken ingegaan als Ferrari's allereerste supersportwagen. Hij werd opgevolgd door de F40, de F50, de Enzo Ferrari en de LaFerrari. Het model bleek zoïÃ��Ã��n succes dat er 272 exemplaren van werden gebouwd voordat de productie werd stopgezet.