Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

GT World Challenge Europe: Ferrari oppermachtig in Frankrijk met 1-2 finish, Valentino Rossi op P5

Uitgegeven door Frank Korsel • 5 juni 2022 09:00

Ferrari keerde terug naar het hoogste treetje van het GT World Challenge Europe podium in stijl toen de Iron Lynx-crew van Davide Rigon, Antonio Fuoco en Daniel Serra een een-twee finish voor het Italiaanse merk naar huis leidden op het Circuit Paul Ricard.

GT World Challenge Europe

De race begon met een bizarre openingsstint waarin de zes beste auto’s nek aan nek reden. De ster van de show in dit stadium van de race was Mirko Bortolotti (#63 Emil Frey Racing Lamborghini), die vanaf de zesde plaats op de grid startte en al na 30 minuten aan de leiding kwam. Raffaele Marciello (# 88 Akkodis ASP Mercedes-AMG) volgde hem naar voren, terwijl Serra naar de vierde plaats reed achter de #54 Dinamic Motorsport Porsche.

De #88 Mercedes-AMG stormde naar de leiding tijdens de eerste ronde pitstops en was er nog toen de race werd geneutraliseerd vlak voordat er twee uur was gereden nadat de #14 Emil Frey Racing Lamborghini de vangrail bij Signes raakte. Toen het derde uur begon, bleef de Akkodis ASP-auto vooraan met Daniel Juncadella achter het stuur, gevolgd door Albert Costa in de #63 Lamborghini en de #71 Ferrari van Rigon.

Het leidende trio werd nooit meer dan een paar seconden van elkaar gescheiden en dit zou cruciaal blijken bij de volgende ronde pitstops. De Iron Lynx-bemanning was twee seconden sneller dan zijn beide rivalen, waardoor Rigon aan de kop van het veld kon verschijnen.

De Italiaanse coureur was de snelste man in de kwalificatie en liet voorin in het veld hetzelfde tempo zien. Het volgende uur pakte hij een voorsprong van 10 seconden, waardoor Juncadella en de #63 Lamborghini van Jack Aitken de tweede plaats innamen. De #32 Team WRT Audi werd in dit stadium vierde, terwijl de #51 Iron Lynx Ferrari de top vijf compleet maakte.

Nadat twee derde van de raceafstand verreden was sloeg het noodlot toe voor de #88 Mercedes-AMG toen zij een straf van 15 seconden kreeg voor een paar overtredingen in de pitlane, terwijl de #32 Audi reparaties aan zijn achterlichten nodig had. Dries Vanthoor joeg Jules Gounon de pitstraat uit en binnen een paar ronden lag de Belg op de derde plaats. Het duurde echter niet lang, want Vanthoor kwam in contact met een auto die op een ronde achterstand reed en veroorzaakte onherstelbare schade aan de #32 Audi.

Soortgelijke problemen waren er niet voor de leidende Ferrari. Antonio Fuoco, die op dat moment achter het stuur was gekropen had meer dan 30 seconden voorsprong toen een late safety car-periode het veld weer dichtbij elkaar kwam, hoewel er met de auto's tussen hem en Gounon geen echte kans was op een verandering van de voorsprong.

De race werd hervat met minder dan 10 minuten op de klok en Fuoco reed de #71 Ferrari naar de overwinning, wat Iron Lynx zijn eerste overwinning opleverde sinds de 24 uur van Spa van vorig jaar. De tweede plaats op het podium werd ingenomen door de #51 Ferrari van Nicklas Nielsen, James Calado en oud DTM-coureur Miguel Molina. Op de derde positie stonden Raffaele Marciello, Daniel Juncadella en Jules Gounon in de #88 Mercedes

Valentino Rossi eindigde in zijn #46 Audi samen met teamgenoten Frederic Vervisch en Nico Muller op de vijfde positie. In het weekend van 17-19 juni wordt op het circuit van Zadnvoort de vijfde ronde verreden van het GT World Challenge.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS