Formule 1

Frederic Vasseur over falend Ferrari: "Zondagavond begrepen wij de situatie veel beter dan op vrijdagochtend"

Uitgegeven door Peter Vader • 7 juli 2024 20:30

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Dat gezegde ging op voor Ferrari want tijdens de zaterdagtrainingen besloten ze om terug te keren naar de oude configuratie van de SF-24 van voor de recente updates. Een beslissing niet uit weelde werd genomen. De mannen uit Maranello werden geconfronteerd met vele stuiterproblemen, die naar voren kwamen tijdens de eerste twee vrije trainingen. Daarom werd besloten om op zaterdag met beide auto's een stapje terug te doen en terug te keren naar de oude Imola-specificatie. Deze beslissing gig zelfs ten koste van de prestaties, broodnodig op het snelle circuit van Silverstone.

Ferrari at Silverstone 2024

Ondanks een stabieler en minder onvoorspelbaar platform heeft de GP van Silverstone een SF-24 afgevaardigd die nu de vierde geconsolideerde kracht is, De Sf-24 is momenteel de vierde snelste auto van het veld, achter een Red Bull (met Max Verstappen) en een McLaren die competitief is op elk type circuit. Maar Ferrari bevindt zich nu ook lichtjaren achter Mercedes, die tot aan de Monegaskische Grand Prix zelfs nooit kans zag op het podium te komen.

Frederic Vasseur draaide er na afloop niet omheen. Hij analyseerde het teleurstellende Britse weekend door te proberen het glas halfvol te zien: "Ik geloof dat we dit weekend een stap vooruit hebben gezet, in ieder geval op technisch vlak. Zondagavond begrepen wij de situatie veel beter dan op vrijdagochtend. Ik denk dat dit bemoedigend is voor het laatste deel van het seizoen. Het resultaat van vandaag is zeker niet ideaal. Ik denk dat de situatie precies hetzelfde is als vorig jaar, bijna in dezelfde fase van het seizoen tussen Silverstone, Boedapest en Spa. Pas in Zandvoort zijn we erin geslaagd een goed herstel te realiseren."

Frederic Vasseur F1 FerrariFrederic Vasseur: "Ik geloof dat we dit weekend een stap vooruit hebben gezet, in ieder geval op technisch vlak. Zondagavond begrepen wij de situatie veel beter dan op vrijdagochtend"

De Fransman sprak vervolgens over de mogelijkheid om met het oog op de ronde in Boedapest terug te keren naar de Barcelona-specificatie: ' We zullen een diepgaande analyse van het weekend moeten doen en rekening moeten houden met het feit dat Silverstone veruit het meest agressieve circuit was qua stuiteren, met zijn snelle bochten enzovoort. We zullen tijd hebben om te discussiëren en te beslissen over Boedapest."

Sprekend over stuiteren, dat de prestaties van de SF-24 na Barcelona decimeerde, merkte Vasseur op: ' Het is vrij moeilijk om een correlatie te hebben, omdat er geen stuiteren is te simuleren in de windtunnel. We hebben allemaal meetgegevens, maar je kunt niet voorspellen of dit stuk meer veerkracht zal hebben dan een ander, maar weten of het een negatieve impact zal hebben op de prestaties is een ander verhaal."

“De afgelopen zestien maanden hebben alle updates die we hebben doorgevoerd een zeer goede correlatie met wat we in de windtunnel hebben gedaan. Ik denk dat hij het afgelopen jaar een van de sterke punten van het team was, en dat heeft zich iedere keer weer uitbetaald. Deze keer hadden we een probleem, maar het is niet zo dat er zich een probleem voordoet als het einde van de wereld is bereikt."



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS