Formule 1

Formule 1 volgens BMW 'niet relevant' genoeg: “Ze gaan in 2026 over op een hybridesysteem dat je nu al in commerciële auto's ziet"

Uitgegeven door Frank Korsel • 8 februari 2023 09:00

Vanaf 2026 gaan de huidige technische én financiële reglementen binnen de Formule 1 op de schop. Er komen dan nieuwe regels die het voor nieuwe fabrikanten of motorleveranciers aantrekkelijk moeten maken om tot de sport toe te treden. Het team van Audi rijdt vanaf 2026 in de sport mee en Ford gaat motoren leveren voor Red Bull Powertrains, maar BMW ziet vooralsnog af van een terugkeer in de Formule 1.

BMW F1

BMW was in de jaren 80 van de vorige eeuw motorleverancier van onder andere Brabham en Benetton. Het team van Brabham werd in 1983 wereldkampioen met een krachtbron uit Beieren. Na enkele tegenvallende jaren trok de fabrikant zich terug, maar keerde in 2000 terug om de motoren te verzorgen bij het team van Williams. Dit deden ze tot 2005, hierna ging het in zee met het team van Sauber.

Het team won met Robert Kubica één Grand Prix, mede door de financiële crisis nam BMW eind 2009 definitief afscheid van de sport. De kans dat BMW terugkeert is niet groot. Andreas Roos, de motorsport baas van het Duitse merk, zegt dat de Formule 1 niet aantrekkelijk genoeg is voor BMW. Daarnaast noemt hij het hybridesysteem dat vanaf 2026 wordt gebruikt ‘niet relevant’, dat vertelde hij tegenover Speedcafe.

“Ze gaan in 2026 over op een hybridesysteem dat je nu al in commerciële auto's ziet. Maar dit gebeurt dus pas in 2026. Wij doen komende jaren mee in de IMSA- en WEC-kampioenschappen. Dat hybridesysteem wordt daar al gebruikt (het hybridesysteem waar de Formule 1 pas in 2026 mee gaat rijden, Red.) . Dus voor ons is dit in principe al drie jaar eerder doorgevoerd.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS