Formule 1

Formule 1: "Is er een toekomst met synthetische brandstoffen en hoogtoerige, luid gillende V12's?"

Uitgegeven door Peter Vader • 24 november 2020 07:31

In de afgelopen jaren heeft Sebastian Vettel herhaaldelijk zijn ontevredenheid geuit over de keuze van de huidige Formule 1-motoren. Een gebrek aan lawaai en 'theater' zijn zijn belangrijkste klachten, om nog maar te zwijgen van de extreme kosten die ermee gemoeid zijn. Volgens Vettel bieden ze niet het spektakel dat bij deze sport hoort, zowel voor de coureurs als voor de fans. Uit frustratie verklaarde Vettel ooit dat hij wilde dat de V12-motoren zouden terugkeren naar de Formule 1, en met de recente F1-planning zou dit heel goed kunnen gebeuren. In de autosport wordt duurzaamheid echter steeds meer een issue. Ook Vettel is zich van dat feit bewust en ziet het niet als een belemmering voor vooruitgang. Om het motorgeluid en de eigenschappen van verbrandingsmotoren in de toekomst te behouden, heeft hij zijn hoop gevestigd op synthetische brandstoffen.

V12_motor_-_Yamaha_-_V12_F1_Engine_Zakspeed_Grand_Prix_1989

Zo'n V12 motor blijft een plaatje en het hoogtoerige jankende motorgeluid is onovertroffen; dit is de Yamaha V12 zoals die in 1989 was gemonteerd in de F1 auto van Zakspeed, waarmee Huub Rothengatter ooit reed

Synthetische brandstof CO2-neutraal
“Er zijn enkele plannen voor de toekomst en ik denk dat het meest interessante is de intentie om in de toekomst biobrandstoffen of synthetische brandstoffen te gebruiken. Dit kan echt een verschil maken”, zei de Ferrari-coureur in een interview met Sky Sports. Synthetische brandstoffen zijn geen fossiele grondstoffen en zouden theoretisch CO2-neutraal kunnen zijn. Hun ontwikkeling staat echter nog in de kinderschoenen en Vettel gelooft dat de F1 een belangrijke rol kan spelen bij het versnellen van dit proces. “We hebben de juiste technologie en ingenieurs om sneller vooruit te komen, en dit is een geheel nieuwe rol voor de Formule 1. We hebben de middelen en we verspillen veel geld. Dus waarom zou je het niet gebruiken voor iets nuttigs, dat ook voor op de openbare weg kan worden geďmplementeerd.”

Cruciale rol in ontwikkeling
De viervoudig wereldkampioen vervolgde: “Misschien is de realiteit dat dit kan worden gezien als een doodlopende weg, waarbij regeringen onlangs hebben bevestigd dat de toekomst elektrisch is. De Britse regering verklaart bijvoorbeeld dat benzine en diesel tegen 2030 verboden zijn. Dat gezegd hebbende, worden de volledig elektrische doelen door veel experts uit de industrie gezien als behoorlijk vergezocht met betrekking tot de huidige hoeveelheid oplaadpunten, terwijl ook de batterijtechnologie en productie ernstig achterblijft. Verder zijn de kosten van EV's (elektrische voertuigen) enorm hoog en onbetaalbaar voor de massa. Als F1 het voortouw zou nemen op het gebied van synthetische brandstoffen die bestaande, zeer efficiënte ICE's (interne verbrandingsmotoren) aandrijven, dan zou de sport een cruciale rol kunnen spelen in een toekomst met duurzame niet-fossiele brandstoffen en bovendien luide V12's met hoge toeren hebben. Dat zou nog eens een traktatie voor de fans zijn, nietwaar?

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS