Formule 1

Formule 1-coureurs reden met Pirelli-banden bijna acht rondjes om de aarde in 2023

Uitgegeven door Frank Korsel • 21 december 2023 14:02

In totaal hebben de Formule 1-banden van Pirelli bijna acht keer de omtrek van de aarde afgelegd gedurende de 22 Grands Prix die het seizoen van 2023 vormden. Concreet gezien werd er over 60.473 rondes een afstand van 307.925,8 kilometer afgelegd door de 6.847 sets banden die door coureurs van de 10 teams werden gebruikt in het Formule 1-wereldkampioenschap van dit jaar.

Pirelli F1 Banden

Het overgrote deel van die afstand werd afgelegd op de slick-banden: slechts 6,31% van die kilometers werd gereden op de Cinturato Intermediate of Cinturato Extreme Wet. De belangrijkste speler (niet verrassend, aangezien het voor elke race was genomineerd) was de C3: gebruikt voor 105.499 kilometer, wat meer is dan een derde van de totale afstand (36,57%). De C4 was het op één na meest gebruikte compound, met 27,43% van het totaal, gevolgd door de C2 (15,41%) en C5 (13,55%). Het minst gebruikte compound was de C1, met 5,73% van de totale afstand. De 3.800 kilometer gereden tijdens Grand Prix-weekenden op prototypebanden moeten ook worden toegevoegd aan het totaal: in Barcelona, Suzuka en Mexico-Stad.

Pirelli

De langste stint van het jaar werd voltooid door Oscar Piastri van McLaren tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië. In slechts zijn tweede Formule 1-race moest de Australiër aan het einde van de eerste ronde stoppen om een beschadigde voorvleugel te vervangen na contact met Pierre Gasly. Tegelijkertijd monteerde hij een set C2-banden die hij helemaal naar de finish reed: een totale afstand van 302,5 kilometer. Hiermee ging Piastri twee kilometer verder dan Esteban Ocon, die op dezelfde set C3-banden reed gedurende 302,5 kilometer in Baku nadat hij ermee was gestart vanuit de pitstraat, voordat hij zijn verplichte pitstop maakte op de voorlaatste van de 51 geplande ronden. Het stratencircuit van Azerbeidzjan was ook het toneel van de langste stint van het jaar op het zachtste compound: Valtteri Bottas voltooide de hele sprintrace op zaterdagmiddag (17 ronden, gelijk aan 102 kilometer) met een set C5-banden. Bottas heeft ook het record voor de langste afstand op het hardste compound; namelijk 32 ronden (gelijk aan 188,4 kilometer) op Silverstone. De langste stint op de C4 werd voltooid door een andere coureur van Alfa Romeo: Guanyu Zhou, die het gebruikte voor 212,7 kilometer in Singapore.

Formule 1

Gedurende het seizoen 2023 waren er drie verschillende weekendformats met specifieke regels met betrekking tot het gebruik van banden. In totaal hebben 14 races het klassieke weekendschema gevolgd met drie vrije trainingssessies, kwalificatie en de race. Er waren ook zes Sprintweekends, met slechts één vrije training op vrijdag, gevolgd door kwalificatie, de Sprint Shootout en de Sprintrace op zaterdag, gevolgd door de Grand Prix op zondag. Ten slotte werd het ATA (Alternative Tyre Allocation) -format op twee gelegenheden getest, met als doel manieren te vinden om het gebruik van banden efficiënter te beheren. Ongeveer duizend sets slicks voor de 22 evenementen werden nooit gebruikt, terwijl nog eens 732 slechts één tot drie ronden werden gereden. Wat betreft de extreme regenbanden heeft Pirelli dit jaar een 'strip en fit'-methodologie toegepast; waardoor banden die waren gemonteerd, maar nooit gebruikt werden, konden worden meegenomen naar andere evenementen. Dit zal de teams helpen bij het verbeteren van hun bandenbeheer, aangezien in 2023 bijvoorbeeld 1.304 sets intermediate- en regenbanden nooit een ronde hebben voltooid.

Max Verstappen

De Grand Prix van Nederland had dit jaar de meeste bandenwissels (zowel 'echte' pitstops als bandenwissels onder een rode vlag). Vanwege het wisselende weer, met af en toe regen, waren er in totaal 82 bandenwissels, waarbij elk type band werd gebruikt: de drie slick-compounds, intermediates en extreme regenbanden waren op verschillende momenten op het circuit te zien. Daarentegen had de race met de minste bandenwissels plaats in Miami, waar alle 20 coureurs slechts hun verplichte pitstop onder de regels uitvoerden. Het totale aantal bandenwissels gedurende het jaar (rekening houdend met de sprintraces) was 871.

F1

Austin bleek de warmste race van het jaar te zijn wat betreft de omgevingstemperatuur, met 34,7 graden Celsius op zaterdag tijdens de Sprint race en 32,8 graden tijdens de Grand Prix op zondag. Zandvoort was daarentegen de koelste, met een gemiddelde temperatuur van 15,1 graden. Wat betreft de asfalttemperatuur was de Hungaroring de warmste race van het jaar met 53,6 graden, terwijl Las Vegas de koelste was met 18,5 graden.

F1

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS