Formule 1

Ferrari verzoekt FIA om opheldering over omstreden Racing Point-ontwerp; woensdag uitslag over verhaal legaal of niet legaal...

Uitgegeven door Peter Vader • 4 augustus 2020 05:11

Voorafgaand aan de hoorzitting van woensdag van het protest van Renault over de remleidingen van Racing Point, heeft Ferrari het FIA-management gevraagd om opheldering te geven over hoe de Racing Point-filosofie voor het 'reverse-engineeren' van zijn RP20 en van de Mercedes W10 van vorig jaar kan worden beschouwd als 'ontwerp'. Ferrari verwijst naar Bijlage 6 van het F1 Sportreglement waarin staat dat een team alleen de door hem zelf ontworpen onderdelen mag gebruiken.

Racing_Point_F1_Hungary

Omschrijving ‘Listed Parts’
1. Een deelnemer mag, met betrekking tot de vermelde onderdelen die in zijn auto's in de Formule 1 worden gebruikt, alleen door hem zelf ontworpen en vermelde onderdelen gebruiken.
2. De verplichting om ‘Listed Parts’ te ontwerpen en te gebruiken, belet een concurrent niet het ontwerp en/ of de fabricage van Listed Parts uit te besteden aan een derde partij (met inbegrip van een vertegenwoordiger/partner van een dergelijke concurrent, op voorwaarde dat:
a) Hij het exclusieve recht behoudt om de vermelde onderdelen in Formule 1 te gebruiken zolang het deelneemt in Formule 1.
b) In het geval van uitbesteding van fabricage zal deze derde geen concurrent zijn.
c) In het geval van uitbesteding van een ontwerp, zal deze derde partij geen concurrent zijn of een partij die direct of indirect vermelde onderdelen ook voor een concurrent ontwerpt.

Ferrari eens met Renault
Ferrari staat volledig achter het protest van Renault, maar het protest ligt ook in lijn met de gedachten hierover van McLaren. Zak Brown, CEO van McLaren, zei volgens een bericht van the-race.com tijdens het Britse Grand Prix-weekend: "De meeste teams zijn niet gecharmeerd van wat Racing Point doet. Of het legaal is of niet, dat is aan de FIA om te beslissen, maar het valt buiten de geest van wat F1 is. Er is altijd sprake geweest van kopiėren, maar ze hebben ronduit toegegeven dat ze de auto van iemand anders hebben gekopieerd. De meesten van ons zijn het erover eens dat dit niet is wat F1 zou moeten zijn, dus we moeten daar regels voor opstellen."

Opnieuw formuleren?
Ferrari heeft zichzelf 'verbijsterd' verklaard over de pre-season interpretatie van de technische afdeling van de FIA dat het, na een bezoek aan de fabriek en het proces dat is gebruikt om de RP20 te maken, van mening is en zelfs tevreden is dat Racing Point voldoet aan de sportieve regels. De uitspraak van woensdag over de zaak Renault/ Racing Point heeft dan ook grote gevolgen voor de herziene commerciėle overeenkomsten van de F1 met alle teams. McLaren, Ferrari en anderen beweren dat het Racing Point-model in feite om een klantenauto gaat en als auto's van klanten zijn toegestaan, dan zou de hele commerciėle overeenkomst - die anders bijna zou worden ondertekend – opnieuw moeten worden bekeken en opnieuw moeten worden geformuleerd. Spannend dus wat de uitslag op woensdag gaat worden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS