Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO'S: Alle LMH-bommetjes van Toyota, ByKolles, Glickenhaus en Peugeot voor het FIA World Endurance Championship op een rij

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 september 2020 21:04 • Print artikel

Vanaf volgend jaar komen de Le Mans Hypercars naar het FIA World Endurance Championship. Inmiddels hebben Toyota, ByKolles en Glickenhaus bevestigd dat zij in 2021 met een hypercar in deze klasse gaan rijden. Vanaf 2022 voegt ook Peugeot zich bij dit gezelschap. Met welke auto’s gaan de teams rijden?

Toyota
In de aanloop naar de 24 uur van Le Mans kwam Toyota op de baan met een aangepaste ontwikkelingsversie van de nieuwe Toyota GR Super Sport Hypercar. De auto maakte voor de start van de race haar eerste baandebuut. Het is nog niet bekend met welke aandrijving er gereden gaat worden. Toyota gaat in ieder geval een hybride motor inzetten, dus een combinatie van een verbrandingsmotor en elektrische motoren.

Le Mans Hypercars Toyota

ByKolles
Voorafgaand aan de 24 uur van Le Mans onthulde ook ByKolles haar nieuwe LMH-auto. Het team van Colin Kolles is al een aantal jaren actief in de LMP1-klasse met de Enso CLM P1/01. Volgend jaar komt het Oostenrijkse team met een vervanger, die de projectnaam “PMC Project LMH” heeft. Naast de raceversie wordt er ook een straatversie ontwikkeld. De auto krijgt een 700 pk sterke atmosferische V8 Gibson-motor mee. Dit is dezelfde motor als nu in haar LMP1-auto zit.

Le Mans Hypercars ByKolles

Glickenhaus
Het team van James Glickenhaus komt volgend jaar met twee auto’s naar de nieuwe klasse. Scuderia Glickenhaus heeft hiervoor een nieuw chassis ontwikkeld, die onder de naam SCG007 door het leven gaat en in samenwerking met Podium Advance Technologies is ontwikkeld. De auto krijgt een atmosferische V8 motor, die ontwikkeld is door Pipo Moteurs. De krachtbron van het Franse bedrijf gaat rond de 870 pk leveren.

Le Mans Hypercars Glickenhaus

Peugeot
Peugeot doet pas in 2022 haar intrede in het kampioenschap, maar heeft al wel afbeeldingen van haar auto vrijgegeven. Het Franse automerk gaat een 500kW sterke auto ontwikkelen, die de naam Peugeot 508 mee gaat krijgen. De LMH-auto van de fabrikant krijgt een hybride motor, die zowel met een verbrandingsmotor als elektrische aandrijving uitgerust is.

Le Mans Hypercars Peugeot

H24 waterstof project
Het doel met het nieuwe H24 waterstof elektrische prototype is om volgend jaar haar racedebuut te maken, zo heeft ACO-president Pierre Fillon onthuld. De Fransman verwacht dat er tijdens de 24 uur van Le Mans in 2024 tenminste twee fabrikanten aan de start staan.

Le Mans Hypercars H24 waterstof elektrische Le Mans prototype

De tweede generatie van het prototype op basis van deze aandrijving, werd afgelopen weekend in Le Mans onthuld. De nieuwe auto is 150 kilo lichter dan zijn voorganger en heeft een nieuwe krachtbron, versnellingsbak en batterij. Daarnaast is het aantal elektrische motoren van vier naar twee teruggebracht. Toch heeft de auto nog steeds hetzelfde vermogen. De auto is gebaseerd op het Addess LMP3-chassis en moet hetzelfde prestatieniveau krijgen als de GT3. Deze week moet er met de auto getest gaan worden.

“De verandering in het bodywerk is de nieuwe aero”, aldus Fillon. “We veranderden de positie van de radiator aan de achterkant, omdat we niet genoeg downforce aan de voorkant van de auto hadden. We hebben ook het vullen van de brandstoftank verbeterd en we hebben nu twee elektrische motoren aan de achterkant. Dat bespaart 150 kilo.”

Het plan is om de auto in 2021 te laten racen in waarschijnlijk de Le Mans Cup. “We gaan het zien voor volgend jaar”, reageert de ACO-president en voor de toekomst verwacht hij dus twee fabrikanten. “We zijn blij als we tussen de vier tot zes auto’s hebben.” BMW is één van de partijen die bij de werkgroep besprekingen van de Franse organisatie aanwezig is. Audi heeft naar verluid ook een project. Echter, beide Duitse merken hebben nog niets officieel bevestigd.


Wil je genieten van mooie video-beelden? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS