Autosport Internationaal Toerwagens • Supercars

FOTO'S nieuwe Jaguar Vision Gran Turismo SV: 410 km per uur, 1.903 pk, van 0 tot 100 in 1,65 sec

Uitgegeven door Bas Kaligis • 19 december 2020 15:30

Jaguar Racing Formule E-aandrijftechniek met vier elektromotoren goed voor 1.400 kW (1.903 pk) vermogen, sprint 0-96 km/uur in 1,65 seconden, topsnelheid van 410 km/uur. Dat zijn waanzinnige cijfers van de Jaguar Vision Gran Turismo SV! Een topsnelheid van 410 km/uur, een aerodynamisch ontwerp dat tot in perfectie is verfijnd en racewinnende aandrijftechnologie – dat is de nieuwe Jaguar Vision Gran Turismo SV. Het is een volledig nieuwe, virtuele raceauto die ontworpen is voor het computerspel Gran Turismo en als designstudie op ware grootte is gebouwd.

Jaguar Vision Gran Turismo SV

De in oktober 2019 onthulde Jaguar Vision Gran Turismo Coupé – de eerste volledig elektrische sportauto van Jaguar die voor het wereldwijd zeer populaire computergame Gran Turismo ontwikkeld werd – is bijzonder succesvol en trekt met zijn radicale ontwerp, volledig op de berijder gerichte interieur en sublieme rijeigenschappen de aandacht van vele gamers.

De Vision GT Coupé was echter slechts een startpunt voor Jaguar Design, Jaguar SV en Jaguar Racing. De teams namen het model volledig onder de loep om de prestaties verder te verbeteren en de toekomstige elektrische racer van Jaguar opnieuw te definiëren. Belangrijk hierbij was de gedetailleerde analyse van alle feedback van gamers. Dit in combinatie met de vele uren ‘achter het stuur’ stelde de ontwikkelaars in staat om precies te bepalen hoe zij de Vision GT SV konden optimaliseren om uiteindelijk de ideale elektrische endurance racer voor gamers te ontwikkelen.

De Jaguar Vision GT SV is een eerbetoon aan zijn illustere voorgangers. Dat is niet alleen te zien aan de talloze designdetails die daaraan refereren, maar ook aan de bestickering, die verwijst naar memorabele momenten in de racehistorie van Jaguar, zoals het Le Mans-debuut van de legendarische C-type in 1951 en D-type in 1954.

racehistorie van Jaguar, zoals het Le Mans-debuut van de legendarische C-type in 1951 en D-type in 1954

Ontworpen door experts
Onder de gestroomlijnde, lichtgewicht composiet carrosserie liggen vier elektromotoren die ontworpen zijn door Jaguar Racing en Jaguar SV. Het gecombineerde vermogen en koppel bedraagt 1.400 kW (1.903 pk) en 3.360 Nm. De acceleratie van 0-96 km/uur (0-100 mijl/uur) vergt slechts 1,65 seconden geduld, terwijl een topsnelheid van 410 km/uur (255 mijl/uur) kan worden bereikt. Het was de taak van de Jaguar SV-technici om met de Vision GT SV een nog uniekere race-ervaring te bieden.

Het elegante silhouet van de driemotorige Jaguar Vision GT Coupé is te herkennen in het ontwerp van de nieuwe Vision GT SV, inclusief de vorm van de spatborden die geïnspireerd is op die van de C-type en D-type. Ondanks de toevoeging van een extra elektromotor op de vooras is de wielbasis van de Vision GT SV met 2.721 mm ongewijzigd gebleven. Met een lengte van 5.540 mm is Vision GT SV wel 861 mm langer, wat volledig op het conto komt van de aerodynamische verbeteringen. Om nog meer neerwaartse druk te creëren, is een nieuwe frontsplitter en een uitklapbare achterspoiler ontworpen.

Tegelijkertijd zijn ook aanpassingen doorgevoerd om de luchtweerstand te verminderen. Nieuwe luchtopeningen aan de voorzijde zorgen voor minder turbulentie rond de voorwielen. Hierbij helpen ook de luchtopeningen in de voorste wielkasten. De volledig vlakke bodemplaat – tevens voorzien van een ‘kiel’ achter de vooras voor extra stabiliteit op hoge snelheden – zorgt samen met een grote venturi aan de achterzijde voor een versnelde luchtstroom onder de auto. Daarmee wordt onderdruk gecreëerd waarmee de auto in feite naar beneden wordt gezogen.

De uitklapbare achterspoiler is de meest effectieve aerodynamische voorziening die voor de Jaguar Vision GT SV is ontwikkeld. Die spoiler is geïnspireerd op die van de iconische langeafstandsracers van Jaguar, zoals de XJR-14. De vleugel is ontworpen als integraal onderdeel van de carrosserie, die daarbij op fraaie wijze samensmelt met de achterste heupen. Afhankelijk van de snelheid komen twee beweegbare delen automatisch omhoog om extra neerwaartse druk te leveren. Zodra die niet meer nodig is, klappen ze weer in om de luchtweerstand te verminderen. Als gevolg hiervan heeft de Jaguar Vision GT SV een voor een raceauto opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,398, terwijl de vleugel ook 483 kg aan neerwaartse druk levert bij een snelheid van 322 km/uur (200 mijl/uur).

Jaguar Vision Gran Turismo SV

Elektrische performance
Het bijzondere aandrijfsysteem van de Vision GT SV met vier elektromotoren is ontwikkeld door de technici van Jaguar Racing. Zij ontwierpen ook de driemotorige aandrijving van de Vision GT Coupé en hebben al hun kennis en ervaring van zes achtereenvolgende Formule E-seizoenen toegepast.

Behalve de toevoeging van een tweede elektromotor van 300 kW (407 pk) op de vooras, is ook het temperatuurmanagement van de Vision GT SV verbeterd om het hoofd te bieden aan de hogere belastingen, aanhoudende hoge snelheden en extreme acceleraties tijdens een langeafstandsrace.

Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor en een eigen 1-trapstransmissie. Die is niet alleen extra sterk gemaakt om het extreem hoge koppel te kunnen weerstaan, maar ook extra licht en met minimale inwendige wrijving voor maximale efficiency, om zodoende een topsnelheid van 410 km/uur mogelijk te maken.

Verder biedt deze configuratie met een elektromotor per wiel oneindige mogelijkheden op het gebied van koppelverdeling. Het markeert een grote stap ten aanzien van torque vectoring en staat garant voor nog meer tractie, wendbaarheid en controle. De elektromotoren worden gevoed door een ultramoderne lithium-ionbatterij, die laag in de bodem van de ultrasterke carrosseriestructuur is ondergebracht. Deze uitgekiende plaatsing resulteert ook in een zeer laag zwaartepunt en een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling.

Het temperatuurmanagement is verbeterd dankzij een extra koelcircuit met vloeibare stikstof. Hiermee kan de batterij langer zijn maximale vermogen leveren binnen het ideale temperatuurbereik. De stikstofkoeling is ook gekoppeld aan de boost-knop, om ervoor te zorgen dat de temperatuur van de batterij zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden binnen de grenzen blijft.

Jaguar Vision Gran Turismo SV

Ultieme virtuele rijervaring
De unieke soundscape van de aandrijflijn, die zo fundamenteel is voor de rijervaring van de Jaguar Vision GT Coupé, is verder verbeterd voor de Vision GT SV. Het doelgerichte en onderscheidende geluid weerspiegelt het toegenomen vermogen en koppel ten opzichte van de Vision GT Coupé. Het authentieke, futuristische Jaguar-geluid bouwt op tot het maximum van 40.000 toeren per minuut en vertaalt het ware race-DNA van de Vision GT SV.

De ongeëvenaarde rijervaring wordt verder versterkt door het typerende race-interieur met alle instrumenten en de qua weerstand perfect aanvoelende bedieningselementen op de ideale positie. In de cockpit is elk onderdeel met absolute precisie vervaardigd van geavanceerde lichtgewichtmaterialen, waaronder de nieuwe TYPEFIBRE-stoffen voor de twee fraai gevormde composietstoelen. TYPEFIBRE is een innovatief, hoogwaardig materiaal dat door Jaguar is ontwikkeld als lichter alternatief voor leder, met uitstekend comfort en dito duurzaamheid. De TYPEFIBRE-stoffen worden door Jaguar Racing getest in de Jaguar I-TYPE 5 tijdens het zevende seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap.

Vision Gran Turismo SV ontwikkeld door Jaguar en Jaguar SV voor Gran Turismo


Jaguar Vision Gran Turismo SV


Jaguar Vision Gran Turismo SV


Jaguar Vision Gran Turismo SV


Jaguar Vision GT SV een voor een raceauto opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,398


Jaguar Vision GT SV een voor een raceauto opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,398


Vision Gran Turismo SV ontwikkeld door Jaguar


Vision Gran Turismo SV ontwikkeld door Jaguar


Jaguar Vision Gran Turismo SV


Jaguar Vision Gran Turismo SV


Jaguar Vision Gran Turismo SV


Jaguar Vision Gran Turismo SV





 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS