DTM

FOTO'S - Uniek DTM Classic gala op de Norisring: Opel pakt een onverwachte overwinning voor de legendarische BMW M3

Uitgegeven door Peter Vader • 3 juli 2022 08:30 • Print artikel

NEURENBERG – Met het fraaie decor van de Norisring als achtergrond waren het oude tijden die herleefden. De Norisring heeft tenslotte een enorme historie in de DRM en de DTM, dus de voltallig aanwezige toeschouwers genoten met grote teugen ven het aangeboden, historische spektakel. Opel vierde een onverwachte overwinning op het DTM Classic gala op de Norisring. In de Vectra, die ooit werd bestuurd door Uwe Alzen, won Gerhard Füller zaterdag de race om de DTM Classic Cup. Als beste van zeven deelnemende DTM-helden stuurde de Deen Kris Nissen zijn BMW M3 naar de tweede plaats, terwijl zijn merkgenoot René Ruch uit Zwitserland het podium vervolledigde met zijn derde plaats. Terwijl De Canadees Bruno Spengler, DTM-recordwinnaar van Neurenberg met de terechte bijnaam "Mr. Norisring”, vijfde werd in de BMW 320i, bewees Leopold Prinz von Bayern dat leeftijd niet beschermt tegen vol gasgeven: "Poldi" in zijn rol van BMW-merkambassadeur voor het 50-jarig jubileum van BMW M, veroverde een plaats bij de eerste tien in de eindklassering.

null

Betoverd publiek
De historische toerwagens van de DTM Classic betoveren het ervaren publiek op de Norisring in het eerste weekend van juli. Toeschouwers kwamen massaal naar de DTM Classic paddock, waar je niet alleen de klassieke raceauto's van dichtbij kunt bewonderen, maar ook menig handtekening van de coureurs kunt krijgen, vooral van de voormalige DTM-coureurs. Naast Nissen, Spengler en Leopold Prinz von Bayern stonden ook Hans-Joachim Stuck, Olaf Manthey en Stefan Mücke aan de start. Marc Hessel neemt in de race van zondag (start om 16:15 uur, live via grid.dtm.com) het stuur over van "Poldi".

null

Lust voor het oog
23 toerwagens, elk met een eigen geschiedenis, waren een lust voor oog en oor op de traditionele Norisring. Met de Opel Astra V8 begon Klaus Hoffmann de race vanaf poleposition. Na een duel met Anthon Werner in de Audi 200 Quattro, een model waarmee Freddy Kottulinsky ooit deelnam aan de DTM, moest Hoffmann, eigenlijk een specialist in heuvelbeklimmingen, zich terugtrekken uit het veld. De Opel-triomf leek binnen handbereik totdat direct na een safety car-fase bij de herstart, de motorkap loskwam en Hoffmann moest opgeven. De weg leek dus vrij voor Audi-man Werner, die uiteindelijk inderdaad als eerste voor de oude stenen tribune over de finish kwam. Maar Werner had tijdens de safety car-fase illegaal ingehaald en kreeg daardoor een tijdstraf die hem uiteindelijk terugwierp naar de vierde plaats.

null

Opel nipt voor BMW
Terwijl ex-DTM-coureur Stefan Mücke de unieke Opel Calibra V6, de voormalige DTM-auto van Keke Rosberg, slechts voor één test gebruikte, moest Gerhard Füller uiteindelijk de kastanjes uit het vuur halen. Met de zwarte Opel Vectra in het vertrouwde Warsteiner-design, de auto waarmee DTM-coureur Uwe Alzen ooit reed in het Super Touring Car Championship, schoof Füller, een dakdekker uit Stadtallendorf, voormalig DTM-prof Kris Nissen in de laatste meters voorbij en pakte hij de overwinning. Opvallend detail is dat de als derde geëindigde René Ruch alleen met zijn vrouw afreist naar de races, en zij samen met hem al het werk aan de ex-DTM M3 doet.

null

“Strietzel” raakt de muur
"Strietzel" Stuck trapte zoals gewoonlijk dapper op het gas in zijn voormalige DTM Audi, maar raakte met de originele auto uit 1992, de verraderlijke betonnen muur bij de uitgang van de Schöller-S aan, waarmee de presentatie van de DTM-kampioen uit de jaren 1990 voortijdig werd beëindigd. Voormalig DTM-runner-up Olaf Manthey bracht de BMW 635i, de oudste auto van het veld, als negende over de finish. Nico Wittmann (BMW) moest net als zijn broer, tweevoudig DTM-kampioen Marco Wittmann, voor eigen publiek voortijdig stoppen in de DTM. Nog geen gelukkig weekend voor de Wittmann-broers op hun thuiscircuit. Wèl een gelukkig weekend voor het toegestroomde publiek, dat naast de spannende race van de huidige DTM-raceserie volop genoot van de DTM Classic op de al even historische Norisring!

null

DTM

DTM logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS