Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

FOTO'S - Spannende ontknoping in TCE-divisie bij Hankook 12H Hockenheimring; P4 voor Munckhof Racing

Uitgegeven door Peter Vader • 26 mei 2021 11:50

HOCKENHEIMRING – De beide TCE-teamtitelkandidaten Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing en AC Motorsport zorgden voor een spannende ontknoping bij de Hankook 12H HOCKENHEIMRING. Na een raceduur van twaalf uur won het Zwitserse team uiteindelijk met een voorsprong van slechts vier seconden.

Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing Volkswagen Golf GTi TCR DSG Constantin Kletzer Jasmin Preisig Emil HeyerdahlNr1 Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing Volkswagen Golf GTi TCR DSG van Constantin Kletzer, Jasmin Preisig en Emil Heyerdahl

Remproblemen op zaterdag voor de AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry / Stefan Wieninger) betekenden dat de Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#1, Constantin Kletzer / Jasmin Preisig / Emil Heyerdahl) bij de onderbreking gisteravond de TCE-divisie aanvoerde. Verschillende pitstopstrategieën en een sterk optreden in de middag leidden ertoe dat na de laatste reguliere stops van de beide teams zowel de Volkswagen als de Audi in dezelfde ronde reden. Mathieu Detry reduceerde daarbij de voorsprong van Emil Heyerdahl met bijna een seconde per ronde, totdat de AC Motorsport-Audi met nog acht minuten te gaan nog een keer voor een korte tankstop, een zogeheten ‘splash-and-dash’ de pitstraat in moest. Twee ronden later moest ook de Autorama Motorsport-Volkswagen met het startnummer 1 nog een keer tanken. Nadat ze beide weer op de baan waren, reden de twee TCR-auto’s minder dan tien seconden van elkaar.

null
De Nr1 Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing Volkswagen Golf GTi TCR DSG passeert de Nr210-BMW M4 GTR met Eric van den Munckhof

Uiteindelijk slaagde Heyerdahl erin, de tweede TCE-overwinning op rij voor Autorama Motorsport binnen te halen, hoewel de voorsprong op AC Motorsport slechts 4,3 seconden bedroeg. Op weg naar de overwinning had het Zwitserse team in totaal 350 ronden op de 4,574 kilometer lange Hockenheimring afgelegd. “Het was zo zwaar, ik kan het niet beschrijven”, zei een opgeluchte Heyerdahl tegen Ben Constanduros van radiolemans.com. “Het was echt close, maar ik ben enorm blij! Heel veel dank aan Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing. Nu zijn we terug aan de leiding van het kampioenschap. Een sterke race!”

null
De Ginetta G55 GT4 Nr278 van CWS Engineering gereden door Colin White en Jean-François Brunot

Aanvankelijk leek het een strijd van drie partijen om de overwinning te worden, waarbij ook CWS Engineering (#278, Colin White / Jean- François Brunot) een rol speelde. Op een zeker moment raakten de Ginetta G55 GT4 en de AC Motorsport-Audi elkaar zelfs. Later in de race had het Britse team echter pech: bij het uitkomen van de hairpin verloor de Ginetta het rechter voorwiel, waarna een snelle reparatie noodzakelijk was. Niettemin behaalde het team de laatste plaats op het algehele TCE-podium en de overwinning in de TCX-klasse. Daarmee staat CWS Engineering nu op de tweede plaats in het TCE-teamklassement, slechts één punt achter Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing.

Nr210 Munckhof Racing-BMW M4 GTR met Eric van den Munckhof en Marco Poland
Bandenwissel bij de Nr210 Munckhof Racing-BMW M4 GTR met Eric van den Munckhof en Marco Poland

Achter CWS Engineering reed de Munckhof Racing-BMW M4 GTR (#210, Eric van den Munckhof / Marco Poland) op de sterke vierde plaats algemeen over de eindstreep, gevolgd door de Autorama Motorsport-SEAT León Cup Racer V1 DSG (#211, Luigi Stanco / Armando Stanco / Dario Stanco), die vanwege een defecte sluiting van de motorkap tijd in de pits verloren had.

GSR Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR SEQ Nr105 Ernesta Globytė Rokas Kvedaras Rolandas Salys Rimvydas Savickas
Nr105 GSR Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR SEQ van Ernesta Globytė, Rokas Kvedaras, Rolandas Salys en Rimvydas Savickas

De GSR Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR SEQ (#105, Ernesta Globytė / Rokas Kvedaras / Rolandas Salys / Rimvydas Savickas) liep bij een lichte aanrijding met de Stadler Motorsport-Porsche schade aan het linker achterwiel op en verloor een flinke hoeveelheid koelvloeistof. Het team uit Litouwen maakte daarna weer veel terrein goed en behaalde bij het eerste optreden in de 24H SERIES sinds 2019 nog de zesde plaats algemeen in de TCE-divisie en de derde plaats in de TCR-klasse.

null
Nr112 Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing met transmissieproblemen in de pits, Rhys Lloyd, Christoph Hurni, Christoph Lenz en Yannick Mettler behaalden toch nog de zevende plaats

De tweede TCR-auto van het teams Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing (#112, Rhys Lloyd / Christoph Hurni / Christoph Lenz / Yannick Mettler) had aanvankelijk ook goede kansen op de overwinning in de TCE-divisie, maar problemen met de transmissie deden de kansen van het Volkswagen-team in rook opgaan. Na een verblijf van drie uur in de pits kwam de Golf toch nog aan de finish en werd op de zevende plaats geklasseerd.

De volgende lange-afstandsrace van de 24H SERIES powered by Hankook, de vijfde editie van de Hankook 24H PORTIMAO, vindt van 16-18 juli plaats op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal. Na de zomerpauze organiseert CREVENTIC van 3-5 september de Hankook 24H BARCELONA. Nadere informatie over de kalender van de 24H SERIES 2021 en kampioenschapsstanden zijn te vinden onder www.24hseries.com.

Nr188 AC Motorsport-Audi RS3 LMS met Stéphane Perrin, Mathieu Detry en Stefan Wieninger
Nr188 AC Motorsport-Audi RS3 LMS met Stéphane Perrin, Mathieu Detry en Stefan Wieninger

null
Nr278 Ginetta van CWS Engineering van Colin White en Jean- François Brunot op pole position

Nr 131 Seat

24H SERIES Hankook 12H HOCKENHEIMRING

24H SERIES Hankook 12H HOCKENHEIMRING bye bye Hockenheim

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS