Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

FOTO'S - Haegeli by T2 Racing wint 24H SERIES in Hockenheim; Bas Koeten dubbel podium in 991-klasse

Uitgegeven door Peter Vader • 26 mei 2021 09:01

HOCKENHEIMRING – Met een sterk optreden bij de Hankook 12H HOCKENHEIMRING heeft sich Haegeli by T2 Racing zijn eerste overwinning in de 24H SERIES powered by Hankook behaald. Het team liet MiddleCap racing with Scuderia Praha en Leipert Motorsport achter zich. Alle drie de kanshebbers voor de overwinning in de GT3-klasse bevonden zich bij de hervatting van de race vanmiddag in dezelfde ronde. Toen de race werd vrijgegeven, startte de Haegeli by T2 Racing-Porsche 911 GT3 R (#66, Pieder Decurtins / Manuel Lauck / Marc Basseng) bijzonder sterk en nam direct de leiding, gevolgd door de MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Matúš Výboh / Josef Král / Dennis Waszek). In de ronden die volgden, streden beide teams verbeten om de leiding.

24H SERIES Hockenheim 2021 Haegeli by T2 Racing-Porsche 911 GT3 R Nr66 Pieder Decurtins Manuel Lauck  Marc Basseng
Nr66 Haegeli by T2 Racing-Porsche 911 GT3 R van Pieder Decurtins, Manuel Lauck en Marc Basseng als racewinnaar over de finish

Een vroege pitstop voor de Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 Evo (#10, Brendon Leitch / Tyler Cooke / Fidel Leib / Seb Morris) en uiteenlopende strategieën voor de Porsche- en Ferrari-teams hielden in dat de drie teams elkaar gedurende de hele middag regelmatig aan kop van het veld afwisselden. De laatste code-60-fase, met nog iets meer dan een uur te gaan, bracht echter de beslissing: een perfect getimede pitstop voor Haegeli by T2 Racing was uiteindelijk de sleutel voor de eerste overwinning van het Duitse team bij pas de tweede deelname aan de 24H SERIES.

24H SERIES Hockenheim 2021 Haegeli by T2 Racing-Porsche 911 GT3 R Nr66 Pieder Decurtins Manuel Lauck  Marc Basseng


Hoe klein het verschil was, bleek wel uit de voorsprong van slechts 53 seconden op de aanvallend rijdende Josef Král, waarmee Marc Basseng na 384 ronden op de 4,574 kilometer lange Hockenheimring als winnaar over de eindstreep kwam. “Absoluut onvoorstelbaar”, zei Marc Basseng tegen Ben Constanduros van radiolemans.com. “Het is pas onze tweede race met dit team en de nieuwe auto en nu hebben we al gewonnen! Het was heel erg zwaar, een enorme uitdaging, maar onze strategie was gewoon perfect en we hebben geen fouten gemaakt. Natuurlijk hadden we ook wel een beetje geluk, maar dat heb je ook nodig om een race als deze te winnen.”

24H SERIES Hockenheim 2021 MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 Matúš Výboh Josef Král Dennis Waszek
Nr11 MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (Matúš Výboh / Josef Král / Dennis Waszek)

Ondanks tijdverlies bij de voorlaatste tankstop bekroonde Leipert Motorsport een sterk optreden met de derde plaats bij de eerste deelname van het Duitse team aan de GT3-klasse sinds 2017. Met minder dan een ronde achterstand kwam de CP Racing-Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane Lewis), in de slotfase lange tijd op de derde plaats, na een snelle tankstop twee ronden voor het einde op de vierde plaats aan de finish. Ook voor het Amerikaanse team was dit een prima resultaat.

24H SERIES Hockenheim 2021 Nr85 CP Racing-Mercedes-AMG GT3 van Charles Putman, Charles Espenlaub, Joe Foster en Shane Lewis
Nr85 CP Racing-Mercedes-AMG GT3 van Charles Putman, Charles Espenlaub, Joe Foster en Shane Lewis

Audi R8 LMS GT3’s reden op de plaatsen 5, 6 en 7 over de eindstreep, waarbij Rutronik Racing by TECE (#18, Michael Doppelmayr / Pierre Kaffer / Elia Erhart / Swen Herberger) voor de beide Car Collection Motorsport-Audi’s met de startnummers #34 (Gustav Edelhof / Elmar Grimm / Max Edelhoff) en #88 (Pierre-Yves Paque / Martin Lechmann / Vincent Piemonte / Christian Kranenberg) eindigde. De auto van het laatstgenoemde team ging twee keer in de rondte, waarvan een keer op weg naar de startopstelling, en kende daardoor een lastig begin van de dag.

24H SERIES Hockenheim 2021 Nr925 Marcel van Berlo Glenn van Berlo Bart van Helden
Nr925, NKPP Racing by Bas Koeten Racing met Marcel van Berlo, Glenn van Berlo en Bart van Helden

Bas Koeten Racing eindigde niet alleen in de top tien van het algemeen klassement, maar overtuigde ook met de eerste en tweede plaats in de 991-klasse. De Porsche 911 GT3 Cup onder de eigen inschrijving van het Nederlandse team (#925, Marcel van Berlo / Glenn van Berlo / Bart van Helden) eindigde na een probleemloze race voor de zusterauto onder de inschrijving van NKPP Racing by Bas Koeten Racing (#991, Harry Hilders / Gijs Bessem / Bas Barenbrug). Willi Motorsport by Ebimotors (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) was op weg naar de derde plaats, maar een lange pitstop in het laatste halfuur maakte voor DUWO Racing (#909, Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk / Sergey Peregudov) vrijwel in het zicht van de finish de weg naar de laatste podiumplaats vrij. Daarmee gaat DUWO Racing nu met 69 punten ook aan de leiding in de tussenstand van het GT-teamklassement.

NKPP Racing by Bas Koeten Racing (#991, Harry Hilders / Gijs Bessem / Bas Barenbrug
Nr991 NKPP Racing by Bas Koeten Racing met Harry Hilders, Gijs Bessem en Bas Barenbrug

De 9und11 Racing-Porsche 911 GT3 Cup MR (#719, Tim Scheerbarth / Georg Goder / Ralf Oehme / Martin Schlüter) won bij zijn eerste optreden in de 24H SERIES indrukwekkend de GTX-klasse, hoewel de Porsche tijdens de race eenmaal zonder brandstof op de baan tot stilstand was gekomen. Ten tijde van de nachtelijke onderbreking had Reiter Engineering (#724, Horst Felbermayr Jr. / Eike Angermayr / Nicolai Elghanayan / Mads Siljehaug) de leiding in de klasse in handen, maar het team moest een straf van 12 ronden incasseren om gedurende de nacht werkzaamheden aan de KTM X-BOW GTX te kunnen doorvoeren. Op zaterdag had het Duitse team met aanhoudende versnellingsbakproblemen te kampen, maar in de strijd om de tweede plaats in de GTX-klasse kon de KTM niettemin de Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Philippe Bonnel / Nicolas Nobs / Bastien Gouret / Arnaud Gomez) voor blijven.

Nr724 Reiter Engineering KTM X-BOW GTX Horst Felbermayr Jr. Eike Angermayr Nicolai Elghanayan Mads Siljehaug
Nr724 Reiter Engineering KTM X-BOW GTX met Horst Felbermayr Jr., Eike Angermayr, Nicolai Elghanayan en Mads Siljehaug

Na de vierde podiumplaats op rij in het lopende seizoen van de 24H SERIES blijft Vortex V8 tweede in het GT-teamkampioenschap, nu met negen punten achterstand op DUWO Racing.

24H SERIES Hockenheim 2021 PROsport Racing Nr401 Nico Verdonck Rodrigue Gillion  Kurt Hensen
Nr401 PROsport Racing met Nico Verdonck, Rodrigue Gillion en Kurt Hensen

PROsport Racing (#401, Nico Verdonck / Rodrigue Gillion / Kurt Hensen) bekroonde een sterke inhaalrace met de GT4-klassezege in Hockenheim. In de kwalificatie op zaterdag was de Aston Martin Vantage AMR GT4 al in de vangrails beland en een remprobleem in de beginfase van de race zorgde voor nog meer tijdverlies. De ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller / Nick Wittmer) verloor eveneens tijd vanwege problemen met de remschijf links voor, klom vervolgens weer op, maar moest uiteindelijk met schade aan de achterzijde de strijd staken.

24H SERIES Hockenheim 2021 Glenn van Berlo
Podium voor Glenn van Berlo

24H SERIES Hockenheim 2021 1

24H SERIES Hockenheim 2021 Nr10 Lamborghini
Nr10 Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 Evo met Brendon Leitch, Tyler Cooke, Fidel Leib en Seb Morris

24H SERIES Hockenheim 2021 Bas Koeten pitstop
Pitstop en rijderswissel van Nr991 van NKPP Racing by Bas Koeten Racing (Harry Hilders, Gijs Bessem en Bas Barenbrug)

24H SERIES Hockenheim 2021 na de start

Car Collection Audi Nr88 Pierre-Yves Paque Martin Lechmann Vincent Piemonte Christian Kranenberg
Nr88 Car Collection Audi van Pierre-Yves Paque, Martin Lechmann, Vincent Piemonte en Christian Kranenberg

ST Racing-BMW M4 GT4 Nr438 Samantha Tan Chandler Hull Jon Miller Nick Wittmer
Nr438 ST Racing-BMW M4 GT4 van Samantha Tan, Chandler Hull, Jon Miller en Nick Wittmer

24H SERIES Hockenheim 2021 925 en 85 bye bye

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS