Formule 1

FOTO'S - Ferrari Purosangue, de eerste SUV uit Maranello? Het prototype gespot op straat en op het circuit...

Uitgegeven door Peter Vader • 2 januari 2022 17:05

De Ferrari Purosangue wordt de eerste SUV van het steigerende paard. Een langverwacht model, dat de intrede van Maranello in dit nieuwe segment zal markeren, zoals andere topmerken de afgelopen jaren al hebben gedaan. De testrijders van het steigerende paard zetten de testwerkzaamheden voort, waarbij de prototypes aan de tand worden gevoeld tijdens tests op de openbare weg, zoals die de afgelopen dagen werden vereeuwigd in Maranello, vlakbij het hoofdkwartier van de Ferrari. Bekijk de spionagevideo’s maar eens.

Ferrari_purosangue front

Alle waarnemingen van de Ferrari Purosangue worden vanwege de camouflage die de hele carrosserie omhult, gedegradeerd tot wat vluchtige impressies, die de echte vormen van de buitenkant voor nieuwsgierige blikken verborgen houden, hoewel de auto de carrosserie van de Maserati Levante lijkt over te nemen.

De afgelopen maanden had een fotograaf van Motorionline de nieuwe SUV uit Maranello op beeld vastgelegd, als de auto onderweg was met een Duits kenteken. Daaruit blijkt dat het test- en ontwikkelingsproces van de Ferrari SUV altijd doorgaat, altijd met de grootste vertrouwelijkheid, aangezien er op de weg altijd een Motor online testvoertuig geweest die, naast de klassieke camouflage, altijd de carrosserie van de Maserati Levante gebruikte, met de duidelijke bedoeling niets over het ontwerp te lekken.

Het zal nog enige tijd duren om de Ferrari Purosangue in het echt te zien. Er blijven echter geruchten komen. Na de eerste spionagefoto's aan het begin van het jaar en de render door Daniel Crossman, was het toen direct technisch directeur Michael Leiters die sprak over dit langverwachte model en vooral over de moeilijkheden om het waar te maken. "De SF90 Stradale was een uitdaging, maar de Purosangue SUV is een andere dimensie van de moeilijkheidsgraad”, waren zijn woorden tegen TopGear, “En dit betekent dat we een zeer groot aantal tests nodig hebben om te kunnen voldoen aan de behoeften van klanten en hun SUV's. Maar ik heb er veel vertrouwen in. Persoonlijk heb ik veel SUV's gemaakt en ik denk dat we begrijpen wat er nodig is voor een SUV die een echte Ferrari is. Als de tijd daar is, zullen we je laten zien dat het geen tegenstrijdigheid is ”.

Ferrari_purosangue rear

Het is nog vroeg voor definitieve informatie, maar in deze maanden was er geen gebrek aan geruchten en spionagefoto's van dit model. Zoals de laatste render, gemaakt door carwow. De voorkant is voorzien van dunne koplampen met dagrijverlichting, met een snit vergelijkbaar met die van de Ferrari Roma, en een trapeziumvormige grille. De achterkant van de auto heeft een groot zwart paneel met het steigerende paard-logo in het midden en subtiele LED-achterlichten vergelijkbaar met de Ferrari 296 GTB.

Ondertussen promoot Ascariss Design op zijn Instagram-pagina zijn idee van een Ferrari Purosangue in een render met een strakke lijn, de gespierde motorkap en het dak dat afdaalt naar de staart van de auto, om vervolgens samen te smelten met de "B-kant". De achterstijl is dun en is verbonden met de onderste wielkast, gespierd en groter dan die aan de voorkant. Laatstgenoemde volgt het liefst de kronkelige vormen die worden bepaald door de zijkant van de auto, zonder esthetische kenmerken als we de lagere uitsparing niet in overweging nemen, en door de koplampen die opgaan in het gezicht. De blik van de grille eindigt met een royale prominente spoiler aan de voorkant.

Welke motor kiezen? V8, V6 hybride of V12?
Tot op heden is het nog niet met zekerheid bekend welke motor in de nieuwe SUV van Maranello kan worden geïnstalleerd, maar het is normaal om te geloven dat de nieuwe 4.0 twin - turbo V8 die onlangs is gebruikt voor de nieuwe Ferrari Roma zou kunnen worden gebruikt, waarschijnlijk opgeboord tot zo'n 650 pk, om meer te concurreren met de Lamborghini Urus. Het kan ook worden gebruikt in een nieuwe architectuur die zowel de V8 als de V6 kan hosten met de mogelijkheid van hybride technologie of, optimistisch gesproken, een mooie atmosferische V12.

Ferrari_Purosangue_3_Ascariss_design

Hoewel dat laatste naar onze mening de beste keuze zou zijn, zijn wij van RaceXpress van mening dat de V8 het populairste alternatief blijft, wachtend op een plug-in V6 ontwikkeld door Maserati. Naar alle waarschijnlijkheid zal hij de vierwielaandrijving van de GTC4 Lusso erven, gecombineerd met de F1 automatische 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. Wat het platform betreft, had Leiters zelf aangekondigd dat het zou worden gebouwd op het platform dat bedoeld is voor auto's met middenvoormotor, zodat het veel zou kunnen delen met de gloednieuwe Ferrari Roma.

Een andere waarneming werd gedaan door een Instagram-gebruiker genaamd Stephan Barral , die een video plaatste met de mysterieuze SUV van Ferrari. Wat een prototype van de Purosangue lijkt te zijn, staat op het punt een locatie in Zweden te verlaten. De betreffende auto wordt gebruikt voor wintertests, gevolgd door een Ducati Multistrada en een Volvo V60, met als doel het verkeer te blokkeren en de auto te "bedekken" voor de ogen van nieuwsgierigen. Terwijl het prototype wegrijdt, kunnen we niet anders dan het geluid van een onmiskenbare V12 horen, die erg lijkt op die van de 812 Superfast. Er is dus toch nog een sprankje hoop dat de volgende SUV van Maranello een mooie V12 zal bevatten! De vraag is: wanneer wordt de SUV gepresenteerd? Om hem daadwerkelijk op de weg te zien, zullen we waarschijnlijk moeten wachten tot het eerste deel van 2022. Wordt vervolgd…





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS