Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO'S - Een-tweetje voor Toyota en wereldkampioen in Bahrein: einde van het LMP1 tijdperk

Uitgegeven door Peter Vader • 15 november 2020 16:05

Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López veroverden de FIA World Endurance Championship (WEC)-titel 2019-2020 met hun overwinning in de achtste en laatste race van het seizoen met een een-tweetje in de 8 Hours of Bahrain. Het was tevens de afscheidsrace van de drievoudig Le Mans-winnende Toyota TS050 Hybrid. De Nr7 TS050 Hybrid-crew veegde een tekort aan punten weg in de seizoensfinale door vanaf pole position te winnen. Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima, de vertrekkende wereldkampioenen, die samen reden met Brendon Hartley in de Nr8 TS050 Hybrid leverden een perfect resultaat voor het team en behaalden de tweede plaats, met een achterstand van slechts 64,594 seconden.

1_WEC_winnaars_Toyota Nr7

Bij de race op zaterdag viel definitief het doek voor het LMP1-tijdperk in de enduranceraces, waaraan Toyota sinds 2012 deelneemt. In zijn 64 races heeft het team 29 races gewonnen, 26 polepositions behaald en 24 snelste ronden neergezet, waarbij het wereldkampioenschap werd binnengesleept bij zowel de teams als bij de coureurs in drie van de acht seizoenen. Gedurende die periode is het brandstofverbruik met 35% verminderd, terwijl de rondetijden op Le Mans met ongeveer 10 seconden per ronde verbeterden, waarbij de laatste LMP1-auto van het team, de TS050 Hybrid, een nieuwe bladzijde schreef in het boek met de geschiedenis van de endurance racerij, door de snelste ronde ooit neer te zetten op het legendarische Circuit de la Sarthe. Sinds zijn debuut in 2016 is de TS050 Hybrid door 11 verschillende coureurs in 34 races gereden, waarbij ze Le Mans driemaal hebben gewonnen als onderdeel van 19 WEC-overwinningen, ze 16 polepositions hebben gerealiseerd en 15 snelste ronden hebben neergezet.

2_WEC_2019-2020_Bahrein_start_race

De laatste WEC-race van het seizoen in Bahrein was een regelrecht duel tussen de twee TS050 Hybrid's om de overwinning en – nog belangrijker - om de wereldtitel, waarbij auto Nr7 een theoretisch 0,54 sec succeshandicapvoordeel had ten opzichte van auto Nr8. Mike Conway startte vanaf pole position en bouwden van meet af aan een voorsprong op die Kamui Kobayashi en José Maria Lopez gedurende de resterende acht uur consequent zouden uitbouwen. Strijden tegen hun succeshandicap was een moeilijke uitdaging voor de Nr8-ploeg ondanks een moedige inspanning, eerst van race-starter Sébastien Buemi en vervolgens Brendon Hartley en Kazuki Nakajima. Het gat liep op tot 75 seconden kort na de halve raceafstand, toen het bijna werd geëlimineerd door een safety car die in de baan verscheen vanwege puin in de ingang van de pitlane. Aanvankelijk zetten Kazuki Nakajima en daarna Sébastien Buemi de aan de leiding rijdende Nr7 behoorlijk onder druk, maar Lopez en kort daarna Conway hadden stalen zenuwen en wisten hun voorsprong zelfs uit te bouwen. Bij het begin van het laatste kwart van de race was hun voorsprong ongeveer 30 seconden, waardoor er geen marge voor fouten was voor de Nr7-Toyota. Maar ze gingen de uitdaging aan en bereikten een minuut voorsprong in het laatste uur, waarbij na 263 ronden Kobayashi zegevierend over de eindstreep kwam en hij daarmee tevens de WEC-wereldkampioenschapstitel pakte. Nakajima zat achter het stuur van de Nr8 en eindigde als tweede in de race en had daarmee in de eindstand van het kampioenschap een achterstand van slechts vijf punten.

3_WEC_2019-2020_Bahrein_actie_toren

Terwijl het woestijnstof is neergedaald in het seizoen 2019-2020, zijn de voorbereidingen voor het 2021-seizoen van zes races, al volop aan de gang met duurtests voor de nieuwe Hypercar van het team die de komende maanden gepland staan, voorafgaand aan zijn racedebuut op 19 maart bij de 1000 Miles of Sebring.

4_WEC_2019-2020_Bahrein_pitstop_Nr8

Hisatake Murata, teamvoorzitter: “Felicitaties aan Mike, Kamui en José omdat ze wereldkampioen zijn geworden. Endurance is een teamsport en het hele team verdient mijn felicitaties voor hun prestaties dit seizoen; ik ben trots op hun teamgeest en vastberadenheid. Dank ook aan het kampioenschap en de race-organisatoren voor hun grote inspanningen die ons in staat hebben gesteld het seizoen ondanks de wereldwijde omstandigheden af te ronden, en onze dank aan de fans voor hun voortdurende steun aan de enduranceraces. Het is een emotioneel moment om de laatste race van het LMP1-tijdperk mee te maken en af te sluiten, wat tevens het laatste optreden is van onze TS050 Hybrid. We hebben zoveel herinneringen aan de afgelopen acht seizoenen; we herinneren ons spannende races, geweldige concurrenten en fantastische auto's. We zijn er trots op deel uit te maken van deze periode van langeafstandsraces en we kijken ernaar uit om de fans weer te vermaken in het nieuwe Hypercar-tijdperk.”

Mike Conway (TS050 Hybrid Nr7): “Het is een geweldig gevoel om hier als wereldkampioen te staan, aan het einde van een zwaar maar fantastisch seizoen. Ik wil het team hartelijk bedanken voor het feit dat ze José, Kamui en mij de kans hebben gegeven om dit te bereiken. De Nr7 crew en mijn teamgenoten hebben het hele seizoen perfect werk geleverd, dus dit voelt echt goed. Ik ben een beetje verdrietig dat dit de laatste race was voor de TS050 HYBRID, maar het eindigde perfect voor ons."

5_WEC_2019-2020_Bahrein_Toyota_Nr7_palmboom

Kamui Kobayashi (TS050 Hybrid Nr7): “Heel erg bedankt voor alle steun van Japan en Keulen, vooral als we terugkijken op het vele harde werk dat sinds 2016 aan de TS050 is verricht. Het was niet gemakkelijk, maar nu hebben we wel geweldige herinneringen aan deze auto. Het team won Le Mans drie keer en nu zijn we wereldkampioen met auto Nr7. Meer kunnen we niet vragen dan dit resultaat. Maar het wordt niet alleen bereikt door de coureurs. Aan de monteurs, ingenieurs en iedereen die aan het project heeft meegewerkt, hartelijk dank!"

José María López (TS050 Hybrid Nr7): “Het is een heel speciaal gevoel om vandaag wereldkampioen te worden met een overwinning. Ik wil iedereen in Keulen en bij Higashi-Fuji bedanken; iedereen die zoveel jaren fanatiek aan deze fantastische auto heeft gewerkt. Het is een geweldig seizoen geweest. We hebben hier heel hard voor gewerkt en het is een droom om wereldkampioen te worden met Kamui en Mike; ze zijn als broers voor mij geworden. Het is echt een geweldig gevoel!"

6_WEC_2019-2020_Bahrein_wereldkampioen_crew

Sébastien Buemi (TS050 Hybrid Nr8): “Gefeliciteerd met auto Nr7 en gefeliciteerd met het team dat een race zonder fouten heeft gereden. In onze auto hebben we ons best gedaan. De succeshandicap was vrij zwaar, maar ik ben blij met de race die we hebben gereden; we hebben het perfect gedaan, maar hadden geen kans om te winnen. Zo is het leven. Soms win je, soms verlies je. Dat is het nu ook voorbij voor de TS050 Hybrid; ik dacht hieraan tijdens mijn laatste ronden van de race en ik genoot ervan."

Kazuki Nakajima (TS050 Hybrid Nr8): “Mijn felicitaties aan de bemanning van auto Nr7. Ze hadden een goed seizoen en verdienen de titel. We hadden ook een goed seizoen met onze overwinning op Le Mans, maar vanwege de succeshandicap was Bahrein moeilijk voor ons. Op een gegeven moment zijn we erin geslaagd om de race spannend te maken, wat op zich al een mooie prestatie is. En alles mede dankzij onze monteurs en ingenieurs die het hele seizoen geweldig werk hebben geleverd. Nu kijk ik ernaar uit om voor het eerst met de Hypercar te rijden."

7_WEC_2019-2020_Bahrein_Toyota_Nr7_Nr8


Brendon Hartley (TS050 Hybrid Nr8): “Ik denk dat we een heel mooie race hebben gereden met auto Nr8. We wisten dat we meer dan een halve seconde achterstand hadden, dus we gooiden er echt alles in. Op de gemiddelde rondetijden waren we goed, maar het was niet genoeg vandaag met de succeshandicap. Felicitaties aan auto Nr7, die geen fouten heeft gemaakt. Ze deden het werk en verdienen het wereldkampioenschap voor coureurs."

Resultaten 8 Hours of Bahrain:
1e #7 Toyota Gazoo Racing 263 ronden
2e #8 Toyota Gazoo Racing + 1min 04.594secs
3e #37 Jackie Chan (Tung / Aubry / Stevens) +16 ronden
4e #38 JOTA (Gonzalez / da Costa / Davidson) +16 ronden
5e #29 Racing Team Nederland (Van Eerd/ Van der Garde/ De Vries) +16 ronden
6e #22 United Autosports (Hanson / Albuquerque / di Resta) +16 ronden

8_WEC_2019-2020_Toyota_Nr7_WEC_kampioen_2020

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS