Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S - De BMW M4 3.0 CSL, jaren '70 look en moderne techniek, is het geen beauty?

Uitgegeven door Peter Vader • 9 december 2022 10:01

Herinner je je de Batmobile nog? Nee, niet de zwarte van de donkere ridder, maar die uit München, de BMW 3.0 CSL. Nou, hij is weer tot leven gekomen, met een gelimiteerde serie die zijn geschiedenis viert door verschillende esthetische details te reproduceren, te beginnen met de iconische spoilers rondom. En de naam is ook hetzelfde gebleven, ook al is de basis die van de nieuwe BMW M4. Twee zitplaatsen, achterwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak: een droom die een glimlach zal toveren op de gezichten van slechts 50 enthousiastelingen (ter ere van de 50e verjaardag van de M-afdeling) over de hele wereld.

BMW 3.0 CSL drie keer Foto 1

Jaren 70 look, moderne techniek
De carrosserie van de BMW M4 is volledig opnieuw ontworpen: als je de nieuwe 3.0 CSL ziet, begrijp je meteen op welke auto hij is gebaseerd, maar je merkt ook hoe de verschillende carrosseriedelen anders, gespierder en brutaler zijn. Net als op het model van vijftig jaar geleden. De verwijzingen naar de 3.0 CSL Hommage Concept zijn er, maar de nieuwe (kleine) productieserie is op meerdere punten getemd. Naast de vergrote wielkasten en nieuwe bumpers wordt het tafereel gedomineerd door de twee achtervleugels: één op het dak en één op de achterklep, net als bij de eerste 3.0 CSL. Deuren en motorkappen zijn opnieuw ontworpen, evenals andere delen van de auto, zoals de nieuwe nierengrille, gerestyled maar nog steeds enorm. Aan de andere kant worden de twee grote openingen boven de kentekenplaat gebruikt om de motor te koelen.

BMW_3.0_CSL_6 Foto 2

560 PK, achterwielaangedreven
De 3,0-liter twin-turbo benzinemotor levert namelijk 560 pk, maar biedt 100Nm minder koppel dan zijn twee zussen, namelijk 550 Nm. Aan zeer verfijnde technische uitrusting geen gebrek, zoals het Active M Differentieel, de adaptieve ophanging, de elektromechanische stuurbekrachtiging en het koolstofkeramische remsysteem. De technici uit München hebben ook verschillende oplossingen ontwikkeld om het gewicht te verminderen, gaande van het verlichten van het interieur (zonder de achterbank) tot het gebruik van ultralichte materialen zoals CFRP, bijvoorbeeld gebruikt voor de spoilers, het dak en de wielkasten, aldus quattroruote.it.

BMW_3.0_CSL_10 twee keer Foto 3

Details en afslankkuur
En nog minder zichtbare details hebben een afslankkuur ondergaan: de demper van de het uitlaatsysteem is bijvoorbeeld gemaakt van titanium en weegt 4,3 kg minder dan de standaarddemper. Het is echter onmogelijk om een leeggewicht van de auto te noemen: BMW heeft de technische gegevens van de nieuwe 3.0 CSL, inclusief prestaties, niet bekendgemaakt. Ter referentie: de M4 CSL weegt 1.625 kg in rijklare toestand en biedt een acceleratie van 0-100 km/u in 3,7 seconden en een topsnelheid van 307 km/u.

BMW_3.0_CSL_2 Foto 4

De ultieme expressie
De BMW 3.0 CSL is een van de meest legendarische voertuigen in de geschiedenis van BMW. De nieuwe BMW 3.0 CSL is een eerbetoon aan de oude 3.0 CSL, met de bedoeling zelf een legende te worden. Een high-performance sportwagen met puur race-DNA, een zeer speciaal en legendarisch ontwerp - een echt begeerlijke auto voor verzamelaars met een rijk erfgoed. De 3.0 CSL, de ultieme expressie van de M-erfenis.

Is het geen beauty?

BMW_3.0_CSL_Foto 5

BMW_3.0_CSL_Foto 6

BMW_3.0_CSL_Foto 7

BMW_3.0_CSL_Foto 8





BMW_M_50_jaar_2022

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS