Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S - Bentley kondigt einde aan van productie van 12-cilinder motoren met de krachtigste versie ooit!

Uitgegeven door Peter Vader • 22 februari 2023 20:01

CREWE - Bentley kondigde woensdag aan dat het de productie van zijn 12-cilinder benzinemotor in april 2024 zal staken. Tegen die tijd zullen meer dan 100.000 voorbeelden van deze iconische W12 handgemaakt zijn in de ‘droomfabriek’ van het bedrijf in Crewe in Engeland. De beslissing komt als onderdeel van de versnelling van Bentley naar een duurzame toekomst met Beyond100-strategie, die de hele modellijn van het bedrijf volledig geëlektrificeerd zal laten zien aan het begin van het volgende decennium. Hierdoor worden de gemiddelde emissies van de vloot verminderd tot 0 g/km CO2. Deze reis is al begonnen, met de introductie van de Bentayga en Flying Spur Hybrid -modellen waarvoor de vraag de verwachtingen van het bedrijf overtreft. Wanneer de productie van de W12 volgend jaar stopt, zal de hele modellijn van Bentley beschikbaar zijn met de optie van een hybride aandrijflijn. Hiermee verdwijnt een motor in de geschiedenisboeken, die voor het eerst verscheen in de Continental GT en die Bentley de afgelopen 20 jaar zowel metaforisch als letterlijk heeft aangedreven.

Krachtigste Bentley W12 ooit Foto 1

Bentley laat de W12 niet verdwijnen zonder een enige dramatiek. Het ontwikkelingswerk is onlangs al afgesloten voor de krachtigste versie van de W12 ooit gemaakt. De ultieme versie van deze machtige motor - bestemd voor slechts 18 Bentley Batur-automobielen die handgemaakt zijn door Mulliner - wordt nu bevestigd met het ontwikkelen van 750pk verzie met 1.000 Nm koppel. Het verhoogde koppel vormt het typische Bentley ‘koppelplateau’, dat loopt van 1.750 tpm tot 5.000 tpm - met een piekvermogen bij 5.500 tpm.

Krachtigste Bentley W12 ooit Foto 2

Bentley's voorzitter en chief executive, Adrian Hallmark, merkt op: “Onze reis naar duurzame luxe mobiliteit betekent wijzigingen aanbrengen in elk gebied van de Bentley -motoren. Toen we de W12 voor het eerst in 2003 lanceerden, wisten we dat we een machtige motor hadden die zowel onze auto's als het merk op snelheid zou voortstuwen. 20 jaar en meer dan 100.000 W12’s later, is de tijd gekomen om deze nu iconische aandrijflijn met pensioen te laten gaan, terwijl we stappen nemen naar 100% elektrificatie. Maar dat doen we niet zonder de best mogelijke versie te creëren, met de krachtigste versie van de motor ooit gemaakt. De 750 PS Titan, die Mulliner voor de Batur heeft gemaakt, markeert het einde van een ontwikkelingsreis waarover onze engineering- en productiecollega's extreem trots moeten zijn. Wanneer de productie in april volgend jaar eindigt, kunnen zij terugblikken op het feit dat steeds elke motor met de hand gebouwd werd.”

Krachtigste Bentley W12 ooit Foto 3

Door een ‘slopende’ reeks duurzaamheidstests te slechten, is de ontstane motor net zo betrouwbaar gebleken als altijd en zal het dus de krachtigste on road-Bentley ooit, van een krachtbron voorzien. Terwijl alle Baturs zijn verkocht, kan een beperkt aantal van de 659 PS -versie van de W12 -motor nog worden aangeboden in de snelle versies van de Continental GT, Bentayga en de Flying Spur, evenals dat de Continental GT Mulliner en Flying Spur Mulliner nog kunnen worden besteld. De vraag naar deze uiteindelijke W12-aangedreven Mulliner-modellen zal naar verwachting hoog zijn. Klanten die graag een van de laatste 12-cilinder Bentleys ooit willen bezitten, moeten met gezwinde spoed contact opnemen met hun retailer.

Krachtigste Bentley W12 ooit Foto 4

Het doel van Bentley is om alle 30 van de bekwame ambachtslieden die elke W12-motor in Bentley's koolstofneutrale fabriek in Crewe in Bentley te laten testen, met de hand overnieuw te implementeren. Ondertussen zal de W12-motorproductiefaciliteit plaats maken voor een uitgebreide lijn voor de voltooiing van andere Bentley-motoren die worden gebruikt voor de plug-in hybride modellen. Sinds de eerste introductie van de 6.0-liter, twin-turbo W12 in 2003, heeft het engineeringteam in Crewe de prestaties van de motor voortdurend verbeterd in termen van stroom, koppel, emissies en verfijning. In de afgelopen 20 jaar is het vermogen met 37 procent en het koppel met 54 procent toegenomen, terwijl de emissies met 25 procent zijn verminderd. Aanvankelijk was dit door evolutie en optimalisatie van de besturingssystemen, verbeteringen in de olie- en koelontwerpen, in de turbo -charging -technologie en optimalisatie van de injectie- en verbrandingsprocessen. Voor de lancering van de Bentayga in 2015 werd de W12 volledig opnieuw ontworpen en is het diezelfde versie van de motor die vandaag in productie blijft-met cilinderdeactivering, met directe inspuiting en twin-scroll turbos.

Krachtigste Bentley W12 ooit Foto 5

Elke W12-motor wordt in 6,5 uur met de hand gebouwd door een team van ambachtslieden, voordat hij een geavanceerd testregime van meer dan een uur ondergaat via drie gespecialiseerde diagnostische machines. Elke week wordt één motor over een uitgebreide testcyclus uitgevoerd en vervolgens volledig gedemonteerd voor inspectie. De W12 -motorfaciliteit heeft meer dan 105.000 motoren geleverd voordat dit het jaar zijn 20e verjaardag bereikt.

Voor de definitieve en ultieme versie van de W12 heeft het technische team van Mulliner de inlaat-, uitlaat- en koelsystemen herwerkt, om meer vermogen en koppel vrij te maken dan ooit tevoren. Onder het toeziend oog van Mulliner's Chief Technical Officer, Paul Williams (die eerder de ontwikkeling van de tweede generatie W12 leidde), wordt de motor nu afgegrendeld op 750pk en 1.000Nm koppel - beide recordcijfers voor de motor. De turbocompressoren hebben een nieuw ontwerp om hun efficiëntie te verbeteren, terwijl de leidingen die de lucht aanvoeren 33 procent groter zijn – bij piekvermogen neemt de nieuwe motor meer dan een ton lucht (1.050 kg) per uur op. Grotere inlaatluchtkoelers, met een diepte die met 10mm is vergroot en een nieuwe kerngeometrie, stoten 35 procent meer warmte uit de onder druk staande inlaatlucht af. Hierdoor wordt de inlaattemperatuur in grotere mate verlaagd, wat een dichtere lading voor meer vermogen betekent. Het nieuwe inlaat- en turbosysteem wordt gecombineerd met een sterk herziene motorkalibratie om het extra beschikbare koppel vrij te maken, en het complete motorsysteem wordt vervolgens gekoppeld aan een nieuwe transmissiekalibratie om het extra vermogen en koppel in te zetten en de rijervaring te verbeteren.

Krachtigste Bentley W12 ooit Foto 6

Bentley's legendarische 6,0-liter W12 met dubbele turbocompressor, gemaakt in 2002, is geëvolueerd tot de nieuwste iteratie van de W12-motor die in de huidige modellenreeks wordt gebruikt. De unieke W-configuratie betekent dat de motor 24 procent korter is dan een vergelijkbare V12, wat de beschikbare ruimte ten goede komt en de bruikbare cabineruimte maximaliseert. De nieuwste generatie W12 werd in 2015 geïntroduceerd in de Bentayga. Een grondig herwerkte motor omvatte een carter dat 30 procent sterker was dan zijn voorganger, terwijl de cilinderoppervlakken werden gecoat om wrijving te verminderen en de corrosieweerstand te verbeteren. Door middel van een Atmospheric Plasma Spray (APS)-proces wordt op de boringen een laag gelegeerde staalcoating aangebracht.

Er zijn ook verbeteringen aangebracht aan het koelsysteem, waarbij de motor drie afzonderlijke koelvloeistofcircuits heeft. De eerste is ontworpen om de cilinderkoppen zo snel mogelijk op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen voor de beste motorprestaties en lage emissies. De tweede koelt het motorblok en het oliesysteem, terwijl de derde zorgt voor de thermische belasting van de turbo's. Elk systeem heeft een speciale waterpomp, waardoor een optimale individuele regeling mogelijk is.

Krachtigste Bentley W12 ooit Foto 7

De W12 combineert directe brandstofinjectie onder hoge druk (injectiedruk van 200 bar) met poortinjectie onder lage druk (zes bar). De combinatie van deze twee systemen maximaliseert verfijning, verlaagt de uitstoot van deeltjes en optimaliseert de vermogens- en koppelafgifte.

Twin-scroll turboladers minimaliseren de reactietijd van de turbo en zorgen voor een efficiënter werkende uitlaat. De uitlaatassemblages voor de drie voorste en drie achterste cilinders zijn gescheiden van elkaar en voeden vervolgens de twin-scroll ‘waaiers’. De behuizing van de turbocompressor is rechtstreeks aan de uitlaatspruitstukken gelast en is voorzien van geïntegreerde snelheidssensoren, waardoor de motor de turboprestaties uitstekend kan bewaken voor maximale efficiëntie. Bentley's variabele cilinderinhoud schakelt onder bepaalde omstandigheden de helft van de motor uit. Inlaat- en uitlaatkleppen, brandstofinjectie en ontsteking zijn allemaal uitgeschakeld op bepaalde cilinders, waarbij de motor draait als een zescilinder voor verbeterde efficiëntie. Het systeem werkt in deze modus in de versnellingen drie tot acht, onder de 3.000 tpm en tot 300 Nm koppel. Het beëindigen van de bouw van de Bentley W12 betekent het einde van een tijdperk van de traditionele verbrandingsmotoren voor de Britse autobouwer van super-de-luxe-automobielen.

Krachtigste Bentley W12 ooit Foto 8

Bentley logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS