Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S - 70 jaar vakmanschap, iconische Grand Tourer uit 1953 inspireert eenmalige Bentley Continental GT Azure

Uitgegeven door Peter Vader • 26 januari 2023 09:45

CREWE - Bentley Motors heeft met de hand een unieke en eenmalige Continental GT Azure gemaakt, geïnspireerd op Bentley's voorbeeld van de iconische R-Type Continental, JAS 949. De nieuwe Continental GT is ter ere van de 70ste verjaardag van de JAS 949 en ter ere van één van de belangrijke stijliconen in de geschiedenis van Bentley. De JAS 949 is één van de slechts 208 exemplaren van de R Type Continental die ooit zijn gebouwd, maar de auto had een grotere impact dan de beperkte aantallen doen vermoeden. De prachtige oude en nieuwe Bentleys zijn gefotografeerd bij een al even spectaculair monument in Londen, dat zelf een 21e-eeuwse heruitvinding is van een icoon uit de jaren ‘50: Battersea Power Station in Zuid-Londen.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 1

Geciteerd als 'een modern magisch tapijt dat grote afstanden overbrugt', was de R-Type Continental de snelste luxe sedan met vier zitplaatsen ter wereld, toen hij in 1952 werd geïntroduceerd. De drie belangrijkste ontwerplijnen van de auto: de krachtige lijn bij het voorwiel, de achterste heup en de daklijn – vormden de inspiratie voor de eerste generatie Continental GT in 2003 en voor elke Continental GT sindsdien. De nieuwste Azure-leden van de Continental GT-familie blijven elegantie en tijdloos design uitstralen, rechtstreeks afstammend van de R-Type Continental, terwijl ze de nadruk leggen op welzijn achter het stuur.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 2

Met behulp van Mulliner's Personal Commissioning Guide is de nieuwe Continental GT Azure samengesteld als eerbetoon aan één van de meest iconische leden van Bentley's 43 auto's tellende Heritage Collection. JAS 949 is Bentley's eigen R-Type Continental en bevindt zich in de onlangs geopende Heritage Garage op Bentley's koolstofneutrale campus in Crewe. Bentley verwierf de JAS 949 in 2001 en heeft hem in uitstekende mechanische staat gehouden met behoud van zijn patina. Regelmatig wordt er met de auto op de weg gereden.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 3

De JAS 949 werd in december 1953 afgeleverd aan de eerste eigenaar, dr. Rowland Guenin uit Zwitserland. Hij werd besteld in ivoor met een rood interieur en een handgeschakelde versnellingsbak, een specificatie die hij vandaag behoudt, samen met de originele 4,6-liter motor.

Om de beste specificatie voor de moderne interpretatie van JAS 949 na te bootsen, is een nieuwe Continental GT V8 Azure met de hand geschilderd in Old English White - een getrouwe herschepping van de historische lakkleur die dateert uit de jaren vijftig. Volgens de muze is de Continental GT uitgerust met glanzend chroom (inclusief de matrixgrille). Terwijl de JAS 949 op 16-inch wielen rijdt, rijdt de nieuwere versie op 22-inch met de hand afgewerkte wielen, in een zwarte en gepolijste afwerking zoals het origineel.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 4

In het prachtige interieur is overal Cricket Ball-leer te zien, wat de bestuurder en passagiers een rijk historisch gevoel geeft en wat tevens de carrosseriekleur van de JAS 949 weerspiegelt. Om contrast te bieden en de ontwerplijnen van de cabine te behouden, zijn de aangebrachte biezen uitgevoerd in Beluga-leer en zijn ze bijzondere accenten op de stoelen.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 5

Om een eigentijds aspect toe te voegen, is het Burr Walnut fineer toegepast, wat een meer textuur geeft aan de gepatineerde afwerking in de JAS 949. Geselecteerd uit alleen de allerbeste, meest gefigureerde beschikbare voorraad, is fineer met open poriën geverfd met slechts drie ultra -dunne laklagen, samen slechts 0,1 mm dik. Ter vergelijking: de hoogglanslaklaag van Bentley is 0,5 mm dik en heeft een glanzende, gladde afwerking. Elke laag wordt met de hand aangebracht en tussen de toepassingen door geschuurd, zodat de lak aan de natuurlijke groeven van het hout hecht. De resulterende afwerking is wasachtig en benadrukt perfect de authentieke, natuurlijke kleur en textuur van de houtsoort.

Dankzij het gerespecteerde vakmanschap van Bentley zijn kruislingse banding-inlays nog steeds verkrijgbaar. Als weerspiegeling van de interieurdetails van de JAS 949, wordt in de nieuwe Continental GT Azure Australisch fineer gebruikt met een rechte nerf en met een inleg van buxus, versterkt met een Bentley Mulliner-overlay in goud. De finishing touch van het silhouet van de R-Type Continental is toegevoegd aan het fineer in het dashboard en de dorpellijsten aan de binnenkant, om het interieur compleet te maken.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 6

De ontwikkeling van de originele R-Type Continental
Het geesteskind van Chief Projects Engineer Ivan Evernden en Chief Stylist John Blatchley, de R-Type Continental zette een sjabloon neer dat Bentley-ontwerpers blijft inspireren. Twee vooroorlogse coach built specials, de 'Embiricos' Bentley en Corniche, hadden de voordelen van verbeterde aerodynamica aangetoond. Begin jaren ‘50 liet Ivan Evernden zich inspireren door deze eenmalige creaties om een gestroomlijnde coupé te creëren op basis van de R Type Bentley sedan.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 7

Het vermogen van de 4.566 cc zescilinder-lijnmotor werd verhoogd van 140 naar 153 pk en de transmissie had een hogere eindoverbrengingsverhouding. Het prototype – OLG 490, bijgenaamd Olga – haalde een gemiddelde snelheid van 190 km/u over vijf ronden (met een beste ronde van iets minder dan 200 km/u) op het hellende Montlhèry-circuit nabij Parijs.

Om het streefgewicht binnen de perken te houden, vervaardigde carrosseriebouwer HJ Mulliner de carrosserie, raamframes, voorruitomlijsting, achterverlichting, stoelframes en bumpers in aluminium. Zelfs bij een laag gewicht was de bandenkeuze van cruciaal belang; er bestond geen standaard autoband voor de openbare weg, die een auto van twee ton met deze snelheden kon ‘handelen’ met snelheden van meer dan 185 km/ u. Uiteindelijk werden er Dunlop Medium Distance Track-banden gemonteerd.

Het eerste productiemodel werd in juni 1952 aan de eigenaar geleverd en tegen de tijd dat de productie in 1955 eindigde, waren er 208 R Type Continentals gemaakt. Hiervan werden er 193 gebouwd door HJ Mulliner. Anderen waren onder meer Park Ward (vier dropheads en twee coupés), Franay (vijf), Graber (drie) en Farina (één).

Bentley Continental en de JAS 949 foto 8

Een modern magisch tapijt herscheppen
De nieuwe, hedendaagse Continental GT Azure is ontworpen om het welzijn en het comfort van de inzittenden te verbeteren, waardoor elke reis een ontspannende ervaring wordt, ongeacht de afstand. Zitplaatsen vormen de basis voor rijcomfort en controle, en alle Bentley Azures beschikken standaard over de Front Seat Comfort Specification. Dit omvat een massagefunctie met zes programmeerbare instellingen die de constante micro-aanpassingen in spieren en houding bevordert die zo essentieel zijn om vermoeidheid te voorkomen, verstelbare zijsteunen, elektrische gordelverstelling en comfortabele hoofdsteunen.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 9

Een ander belangrijk element van de Continental GT Azure is Bentley Dynamic Ride, Bentley's 48V actieve antirolcontrolesysteem, dat het rijcomfort verbetert en het overhellen beperkt voor soepeler, meer ontspannen reizen. Het systeem dempt voor de bestuurder en de passagiers de overmatige bewegingen door de stabilisatorstangen elektronisch te ontkoppelen wanneer dat nodig is om de rit soepeler te laten verlopen. En door vervolgens in 0,3 seconden tot 1300 Nm anti-rolstang toe te passen in bochten, om de carrosserie vlak en stabiel te houden.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 10

De Continental GT Azure beschikt ook standaard over de Touring-specificatie, die rijhulpsystemen omvat, die de bestuurder een gevoel van vertrouwen en ontspannen controle geven, ongeacht het verkeer of de weersomstandigheden. Adaptive Cruise Control* houdt een ingestelde afstand tot de voorligger aan, vertraagt (eventueel tot stilstand) wanneer de voorligger dat doet en hervat de ingestelde snelheid zodra de rijstrook weer vrij is. Samen met Lane Assist*, Traffic Assist* en Bentley Safeguard houden de ingebouwde radar- en camerasystemen van Bentley voortdurend het omringende verkeer en de wegen in de gaten en kunnen ze ingrijpen om een ongeval te voorkomen.

De ontspannende en stimulerende omgeving van de Azure-passageirscompartiment, die vermoeidheid van de bestuurder vermindert door zijn multisensorische en wetenschappelijk onderbouwde ontwerp, kan alleen maar helpen om de veiligheid van de auto te verbeteren. Studies hebben aangetoond dat bij 20 procent van alle verkeersongevallen vermoeidheid een rol heeft gespeeld.

Het gevoel van ontspannen controle van de bestuurder wordt verder versterkt door het Head-Up Display, dat aanwijzingen en navigatie direct in de gezichtslijn geeft, en door Night Vision, dat infraroodcamera's gebruikt om voetgangers, fietsers en dieren buiten de straal van de auto te identificeren. LED-koplampen.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 11

Een geschiedenis van verfijning
Bentley is opmerkelijk onder de automerken omdat het altijd de extremen van prestaties en verfijning heeft overwonnen. Zelfs in de begindagen van het bedrijf, toen de Bentley Boys raceten en wonnen in Brooklands en in Le Mans in hun daverende groene racemachines. Oprichter W.O. Bentley was obsessief in zijn streven naar gladheid en verfijning. "Ik heb in mijn tijd veel lawaai verdragen, maar ik hou er niet van", schreef hij in zijn autobiografie, eraan toevoegend: "Ik haat lawaai omwille van lawaai. Voor mij is 70 mph in stilte veel meer verdienstelijk dan een luidruchtige 80 mph. De huidige Bentley's Azures zijn met 240 kilometer per uur stiller dan alle W.O. Bentley het zou hebben ervaren bij 70 km/uur.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 12

Een iconische fotografielocatie voor een iconische Grand Tourer
Battersea Power Station is al meer dan 90 jaar een iconisch oriëntatiepunt in Londen. De werkzaamheden begonnen eind jaren twintig op de locatie en in 1955 werden de tweede helft van de energiecentrale, energiecentrale B, en de vierde en laatste schoorsteen van het monument voltooid, waardoor het station op zijn hoogtepunt een vijfde van de Londense elektriciteit kon leveren. Ook Bentley Motors was in deze periode gegroeid en ontwikkeld - voortbouwend op het succes op Le Mans in de jaren 1920, en met een gevestigde fabriek in Crewe, werd in de jaren ‘50 de iconische R Type Continental geïntroduceerd.

De elektriciteitscentrale van Battersea werd in 1983 buiten gebruik gesteld en stond bijna 30 jaar inactief, voordat een consortium van Maleisische bedrijven de locatie in 2012 kocht om dit legendarische Londense monument en de omgeving weer tot leven te brengen als één van de meest opwindende en innovatieve gemengde gebruiksstations. Vandaag de dag is Battersea Power Station een nieuwe buurt voor een mix van etnische achtergrond – voor iedereen - met een levendige mix van winkels, bars, restaurants, recreatiemogelijkheden, woningen en openbaar domein. En er komt nog meer aan. De buurt was de perfecte plek om de nieuwe Continental GT Azure en de JAS 949 samen te fotograferen, waarbij zowel de auto's als de locatie het beste van de jaren vijftig en heden weerspiegelden.

Bentley Continental en de JAS 949 foto 13


Bentley #auto

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS