Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S: Thornley Kelham heeft nieuw project onthuld: Jaguar XK European

Uitgegeven door Deni Volkers • 17 april 2022 18:59

#thornleykelham heeft het eerste volledig nieuwe project onthuld in zijn 'Europese' reeks van gereimagineerde #autolegendes: #thejaguarxkeuropean, dat voortbouwt op het succes van hun Lancia Aurelia Outlaw. Met een vervallen donor-Jaguar XK als basis kunnen klanten hun auto transformeren tot een 'Europese' auto, met een volledig aluminium lichtgewicht carrosserie die is ontworpen door McLaren P1-ontwerper Paul Howse en een hele reeks upgrades en verbeteringen op het gebied van prestaties en comfort.

Front

Het grootste deel van het werk wordt intern uitgevoerd door #thornleykelham, samen met een klein aantal vertrouwde en getalenteerde partners. Naast het werk in concours restauratie, het in-house team van ambachtslieden is expert in race-winnende klassieke motorsport motoren, en tal van eerdere projecten hebben op maat verbeteringen van opgeschroefde ophanging, stuurinrichting en remmen, de conversie naar brandstofinjectie, en het ontwerp en de uitvoering van comfort functies, zoals air-conditioning en high-end ICE. In het 'European'-programma komt al die ervaring samen om de ultieme incarnatie te creëren van een aantal Europese sportwagens uit het gouden tijdperk, waaronder de Jaguar XK.

Silver front

Howse's visie viert de oorspronkelijke, prachtig aerodynamische lijnen op een manier die trouw blijft aan de oorspronkelijke bedoelingen van de auto, een echo van het soort werk dat werd toegepast op de E-Type Lightweight. De eerste belangrijke taak was het verlagen van de daklijn, zodat de proporties eleganter en doelgerichter worden. De volgende taak was het toevoegen van een kromming aan de flanken; alle carrosseriedelen hebben nu een versnelling die sculptuur en kracht maar ook lichtheid toevoegt. De bogen zijn zowel vooraan als achteraan breder, met bredere lichtmetalen spaakwielen die de bogen mooi opvullen, wat een 'roadracer'-uitstraling geeft. Ook het koperwerk is verwijderd en in plaats daarvan is een subtiele vouw over de motorkap aangebracht, die de splitsing in het dak volgt en uitwaaiert over het dak, dat net als de achterste bogen vloeiender in de totale vorm is geïntegreerd. Aan de achterzijde loopt de achterkant nu omhoog om een meer druppelvormige vorm te creëren. De achterlichten zijn in het koetswerk genesteld en de koplampen hebben geen chromen omlijsting meer, wat het uiterlijk ten goede komt.

De 3,8-liter zescilindermotor van de Jaguar XK, die in die tijd zo'n 160-220 pk leverde, is grondig herzien, waardoor de 'Europese' specificatie prestaties biedt die vergelijkbaar zijn met die van een moderne sportwagen. De volledig uit metaal vervaardigde motor is uitgerust met directe injectie, een op maat gemaakte nokkenas en opnieuw gepolijste cilinders voor een vermogen van 300 of 340 pk, afhankelijk van de specificatie.
De wegligging is verbeterd met een aangepaste ophanging rondom, met dubbele wishbones vooraan, coilovers, getunede Bilstein-schokdempers en Eibach-veren. Het is een veel moderner pakket dan de oorspronkelijke auto, die standaard bladveren op de achteras had. De achteras is volledig opnieuw ontworpen en heeft nu een sperdifferentieel. Elk wiel is uitgerust met geventileerde schijfremmen met vier zuigers.

De overgang van een "basket case" Jaguar XK naar een Jaguar XK met Europese specificaties is een proces van meer dan 5.000 uur, waarbij elke fase wordt aangestuurd door Thornley Kelham's nauwgezette (en bekroonde) aandacht voor detail en wordt toegepast op de hele auto, van metaalwerk en lakwerk (800 uur) tot engineering, fijne Connolly-leren bekleding en chassis set-up.

Al bijna 15 jaar is het team van #thornleykelham meesters in zowel authentiek, bekroond restauratiewerk als op maat gemaakte, opgewaardeerde verzamelaarsauto's. Vanuit de 32.000 m² grote faciliteit in de Cotswolds, UK, heeft een getalenteerd team van meer dan 30 personen de Restauratie van het Jaar-winnende Bizzarrini 5300GT Strada, de London Concours 'Best in Show' Frazer-Nash BMW 328 en de Concorso d'Eleganza klasse-winnende Lancia Astura Torpedo by Viotti geproduceerd.

Black V1

Front

Front

Rear

Side

Silver V1

Silver V3

Silver V4

Silver V5

Silver V6

Silver V7

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS