Formule 1

FOTO'S: drie unieke Bugatti hyper sportwagens: 1.600 PK en een topsnelheid van 440 km per uur

Uitgegeven door Deni Volkers • 2 juli 2022 21:01

Een koppel van 1.600 newtonmeters, een vermogen van 1.600 pk en een topsnelheid van 440 km/u - de Bugatti Chiron Super Sport¹ is 's werelds krachtigste en snelste productie hyper sportwagen. Hij heeft het snelheidsrecord voor productievoertuigen in handen sinds de zomer van 2019, toen hij een snelheid van 304,773 mph (490,484 km/u) haalde - een unicum in de autogeschiedenis en een technologisch meesterwerk.

Bugatti Chiron

Om haar productievoertuigen voortdurend te ontwikkelen en te optimaliseren, onderwerpt Bugatti ze regelmatig aan extreme omstandigheden. Alleen een bijzonder krachtige dynamometer met één enkele rol op alle wielen is voldoende voor de technische ondersteuning die nodig is om hun vermogen en topsnelheden te controleren.

Hier loopt elk wiel op één grote rol in plaats van tussen twee kleine rollen. Het voordeel hiervan is dat het wiel slechts één raakpunt heeft, zoals op de weg het geval is, zodat het rolgedrag van het wiel dichter bij dat op de weg ligt. Wielslip, doorbuiging en prestatieverlies zijn minder in vergelijking met een dynamometer met twee rollen. De banden warmen daardoor minder op, waardoor hogere snelheden mogelijk zijn. Snelheden tot 400 km/u zijn mogelijk - een snelheidsniveau dat de Chiron Super Sport moeiteloos haalt. Dit is ook een extreem niveau - bij een snelheid van 420 km/u draait een band al meer dan 50 keer per seconde rond. Dit kan krachten op het loopvlak uitoefenen die ongeveer 4.000 keer groter zijn dan die van de gravitatieversnelling (g = 9,81 m/s2). Hierdoor neemt het gewicht van het ventiel alleen al toe van 18,3 tot ongeveer 55 kilogram wanneer op volle snelheid wordt gereden.

Bugatti Chiron

De high-performance dynamometer werd speciaal ontwikkeld voor voertuigen met topsnelheden zoals de Chiron Super Sport. Het betekent dat de hyper sportwagen uit Molsheim voor de eerste keer zijn volledig prestatiepotentieel kan ontplooien in een gesimuleerde omgeving.

De vier meter hoge blower met een rotor met een diameter van 1,93 meter verplaatst 300.000 kubieke meter lucht per uur en genereert een luchtstroom tot 230 km/u. De installatie simuleert dus realistische luchtstromen, zelfs bij zeer hoge snelheden. De snelheid van de luchtstroom van de blower varieert afhankelijk van de rijsnelheid. Als bonus voorziet de realistische luchtstroom de motor van de koellucht die hij dringend nodig heeft, en ook de koeling onder de carrosserie voor het uitlaatsysteem, de transmissie en het differentieel werkt. De in de poorten achter het voertuig geïntegreerde uitlaatgasafzuiging zuigt de luchtstroom onder het voertuig af. De lucht wordt naar buiten getransporteerd via 12,5 meter hoge torens met grote ventilatoren.

Bugatti Chiron

Samen met Bugatti werd een speciaal bevestigingssysteem ontwikkeld om de immense kracht en sterkte van de Bugatti Chiron Super Sport in toom te houden. Een frame met vier afzonderlijke adapterplaten onder de carbon monocoque bevestigt de hypersportwagen stevig aan de dynamometer. 20 hoge-sterkte schroeven op de onderzijde bevestigen de platen aan de monocoque. Elk van de platen is met kriskras lopende sterke kettingen aan de andere bevestigd en is verankerd aan de vloer van de hal. De kettingen zijn bestand tegen een trekkracht tot 24 ton. Speciale riemen aan de zijkanten aan de achterzijde fixeren de hyper sportwagen op zijn plaats zodat de banden permanent in contact blijven met de apex.

"Dit betekent dat we een vrije en vooral veilige loop kunnen garanderen, zelfs bij volle belasting en topsnelheid", legt Michael Gericke uit. Twee ingenieurs zitten tijdens de tests in het voertuig, geven de Bugatti Chiron Super Sport gas en stellen de dynamometer af om de gewenste simulatie te bereiken. Een koppel van 1.600 newtonmeters, een vermogen van 1.618 pk en een topsnelheid van 440 km/u vereisen te allen tijde de volledige aandacht, zelfs op een rollenbank.

Bugatti Chiron

Bugatti heeft de Chiron Super Sport compromisloos ontworpen voor een geoptimaliseerde aerodynamica om een hoge topsnelheid te leveren - zonder afbreuk te doen aan luxe en comfort. Van de frontsplitter tot de achterdiffuser, elke centimeter van het koetswerk is ontworpen voor topsnelheid. In vergelijking met de Chiron biedt de Chiron Super Sport, de ultieme GT, een enorme downforce op topsnelheid dankzij nieuw ontwikkelde aerodynamische efficiëntie en een zogeheten lange staart. Bugatti heeft ook de 8,0-liter W16-motor grondig onder handen genomen en het vermogen opgevoerd tot minstens 1.600 pk. Voor een directer weggedrag, vooral op topsnelheid, ontwikkelde Bugatti het chassis opnieuw - stuurinrichtingen en dempers geven het gevoel van een solide en strakkere verbinding met de auto. Over het geheel genomen resulteerden de aanpassingen in meer vermogen, meer grip en een directer weggedrag, zelfs bij ruim boven de 400 km/u - en dat alles kan nu op elk moment op de dynamometer worden gecontroleerd en geoptimaliseerd.

De Chiron Super Sport wordt momenteel met de hand gebouwd en aan de klanten geleverd. Zijn basisprijs bedraagt 3,2 miljoen euro (netto).

Bugatti Chiron

Bugatti Chiron

Bugatti Chiron

Bugatti Chiron

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS