Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

FOTO'S: Een bommetje van Honda Performance Development: CR-V Hybride Racer: "Een beest in Honda CR-V 'schaapskleren'!"

Uitgegeven door Deni Volkers • 11 maart 2023 20:00

Terwijl hybride power units officieel in 2024 debuteren in de NTT INDYCAR SERIES, werden racefans en autoliefhebbers getrakteerd op een 'sneak preview' van de opkomende technologie met het debuut van de Honda CR-V Hybrid Racer tijdens de seizoensopener Firestone Grand Prix van St. Petersburg.

Honda CR-V Hybrid Racer

"Dit project is een INDYCAR 'beest' in Honda CR-V 'schaapskleren'," aldus David Salters, president en technisch directeur voor Honda Performance Development, de Noord-Amerikaanse racingtak van American Honda en Acura. "De CR-V Hybrid Racer is ons 'rollend geëlektrificeerd laboratorium', om te onderzoeken waar de getalenteerde mannen en vrouwen van HPD en Honda naartoe kunnen met elektrificatie, hybride technologie en 100% hernieuwbare brandstoffen. Hij belichaamt Honda's fun-to-drive ethos, demonstreert elektrificatie en laat onze wortels in de autocultuur en ons racing-erfgoed zien! We presenteren de CR-V Hybrid Racer, oftewel 'The HPD Beast'!"

Bedacht en ontworpen door de ingenieurs van Honda Performance Development (HPD) in Californië en ontwerpers van de North America Auto Design Division (NAAD) van American Honda; vervolgens gebouwd in het Honda Automotive Development Center (ADC) in Ohio door het Honda of America Racing Team (HART); de CR-V Hybrid Racer plaatst een 2. 2-liter twin-turbocharged, geëlektrificeerde Honda V6 INDYCAR power unit en transmissie onder de 2023 Honda CR-V Hybrid carrosserie om een "rollend laboratorium" te creëren voor de verdere ontwikkeling van geëlektrificeerde technologie door Honda en HPD.

De CR-V Hybrid Racer rijdt op 100% hernieuwbare racebrandstof van Shell en is uitgerust met de toonaangevende Skeleton Supercapacitors en Empel MGU hybride motortechnologie.

Het chassis van chroomstalen buizen van de Honda CR-V Hybrid Racer is gehuld in een passend "hybride" koetswerk, ontworpen door NAAD. Vanaf de gordel omhoog maakt de Hybrid Racer gebruik van een standaard stalen CR-V-carrosserie van de zesde generatie, inclusief de glazen voorruit, ramen en zelfs het zonnedak. De onderste helft is van koolstofcomposiet, met een enorme frontsplitter en uitlopende spatborden. Een even grote achtervleugel en aan weerszijden half uitgesneden vleugeldeuren voor de bestuurder en de passagier maken het koetswerk compleet.

"Toen de Design Studio van dit project hoorde, hadden we al een goede relatie met HPD opgebouwd via andere projecten, waaronder de ACURA ARX-06," aldus Dave Marek, executive creative director. "Dus dit was - vergeef me de woordspeling - 'Recht in ons raderwerk'. Het werd een 'wat als' om de CRV te houden zoals hij is, maar er een serieuze attitude aan toe te voegen met onderdelen die doen denken aan een Indy-auto. Toen was het terug naar mijn jeugd waarin ik nooit modelauto's uit de doos bouwde, door gebieden te manipuleren met DTM of Japanse Super GT auto's in gedachten. Ik heb het idee in feite in 3D gesimuleerd en onze geweldige digitale modelleurs hebben het vervolgens laten werken."

De afgewerkte Honda CR-V Hybrid Racer is gehuld in een unieke wrap, ontworpen door Lili Melikian, senior exterior designer. Het opvallende ontwerp bevat verschillende "easter eggs", waaronder ghosted images van de aandrijflijn en INDYCAR SERIES-circuits.

"De graphics zijn geïnspireerd op de hybride aandrijflijn en stralen van Honda Hybrid Blue naar Honda Racing Red om de dualiteit van de aandrijflijn te symboliseren", legt Melikian uit. "Terwijl de 'speed squirkles' een dynamische funlaag toevoegen en de speelse kant van Power of Dreams laten zien. Doorheen de wrap hebben we ook easter eggs gestrooid zoals ghosted outlines van door Honda gesponsorde circuits en een bovenaanzicht van de motor die de Honda CR-V Hybrid Racer aandrijft."

Tijdens de ontwikkeling droeg het project de toepasselijke codenaam "The Beast", met looks die doen denken aan de silhouet GT #racing en Groep B rallywagens van de jaren tachtig en negentig. Maar de technologie onderhuids is strikt 21e eeuws.

De Honda CR-V Hybrid Racer versterkt de banden tussen HPD, de NTT INDYCAR SERIES en Honda passagiersvoertuigen; creëert extra bewustzijn rond de nieuwe INDYCAR hybride aandrijflijn die in 2024 verschijnt; toont het plezier en de kracht van Honda geëlektrificeerde aandrijflijnen; en zet de innovatie, creativiteit en capaciteiten van zowel HPD als het Honda Automotive Development Center in de kijker.


Honda CR-V Hybrid Racer Publieke optredens

De Honda CR-V Hybrid Racer maakte zijn publieksdebuut afgelopen weekend tijdens de NTT INDYCAR SERIES-seizoensopener Firestone Grand Prix van St. Petersburg, Florida. Het unieke voertuig was te zien en er worden demonstraties gegeven op meerdere INDYCAR-evenementen, waaronder de Acura Grand Prix of Long Beach (14-16 april); de Children's of Alabama Indy Grand Prix (28-30 april); de Honda Indy 200 op Mid-Ohio (30 juni - 2 juli); de Honda Indy Toronto (14-16 juli); de Big Machine Music City Grand Prix in Nashville (4-6 augustus); de Grand Prix van Portland (1-3 september); en de afsluitende Firestone Grand Prix van Monterey (8-10 september).

Naast de INDYCAR-raceweekenden zal de CR-V Hybrid Racer in de loop van 2023 ook op andere evenementen verschijnen.

Honda CR-V Hybrid Racer

Honda CR-V Hybrid Racer

Honda CR-V Hybrid Racer

Honda CR-V Hybrid Racer

Honda CR-V Hybrid Racer

Honda CR-V Hybrid Racer

Honda CR-V Hybrid Racer

Honda CR-V Hybrid Racer

Honda CR-V Hybrid Racer

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS