Formule 1

FOTO'S: Acura onthult livery en technische specificaties van nieuwe LMDh

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 augustus 2022 18:41

Acura heeft de livery van haar LMDh onthuld, daarnaast zijn de technische specificaties door het Amerikaanse automerk bekend gemaakt. Zo is de Acura ARX-06 voorzien van een 2,4 liter V6. De auto gaat volgend jaar debuteren in de GTP-klasse van het IMSA-kampioenschap. Er gaat geen debuut in het FIA World Endurance Championship plaatsvinden.

Acura ARX-06 2,4 liter V6

De auto gaat officieel onthuld worden tijdens The Quail, een evenement tijdens de Montery Car Week. Naast de 2,4 liter V6, die door Honda Peformance Development (HPD) is ontwikkeld, gaat de auto beschikken over een een LMDh-hybride systeem van Bosch. De transmissie wordt geleverd door Xtrac en de batterijen door Williams Advance Engineering. Het is de motor met de minste aantal liters onder de LMDh-auto’s. Zo beschikt de Porsche over een 4,8 liter V8 turbo, BMW een 4,0 liter V8 turbo en Cadillac heeft een 5,5 liter V8 motor. De auto heeft een 90 graden V-hoek meegekregen om een lager middelpunt vliegende kracht te krijgen. De auto is door HPD ontwikkeld met elektronische hardwarecomponenten afkomstig uit de Formule 1. Zoals brake-by-wrire en de voertuigen dynamics control system.

Acura ARX-06 2,4 liter V6

“We hebben de uitdaging die gepresenteerd is met het nieuwe pakket aan reglementen van IMSA en ACO op ons genomen en ontwikkelden naar wat wij geloven, een erg competitieve oplossing is”, zegt Pierre Decamps van HPD-motoren ontwerp teamleider. “We zijn een nieuwe richting opgegaan met het ontwerp van de ICE. Het is nog een V6, welke natuurlijk voor Honda erg bekend is, maar we hebben diverse nieuwe elementen toegevoegd, waarvan wij geloven dat ze het beste gebruik maken van de elektrische MGU en het batterijen-pakket. Onze nieuwe motor krijgt een maximum van 10.000 toeren die door de regels is ingesteld, dus het maakt ook een prachtig geluid.”

De auto is gebouwd op een chassis van Oreca. De mensen van HPD hebben dan ook nauw samengewerkt met het Franse bedrijf. De auto is ontworpen door de Acura ontwerpafdeling in Los Angeles, maar wel in samenwerking met de HPD- en Oreca-engineers.

Acura

“We zijn extreem blij met onze relatie met Oreca”, zegt Mark Crawford, HPD grote projecten directeur. “Zij zijn goede partners geweest gedurende onze ARX-05 DPi-programma en nu met de ARX-06. Het GTP-project heeft een nieuw aantal uitdagingen gebracht, terwijl je zeker de Acura familieovereenkomsten kan zien uit onze vorige samenwerking, de ARX-06 is een geheel nieuw ontwerp.”

Acura’s creatief directeur Dave Mark voegt daaraantoe: “Dezelfde wereldklasse stylisten die de ontwerpen van de productieauto’s maakten, creëerden de initiële sketches en maakten daarvan een aantal potentiële ontwerpen. Daarna maakten we een schaal model, deden aero- en windtunnel model testen en brachten HPD en onze partnerteams binnen voor feedback. Het ontwerp werd continue verfijnd gedurende het testen en het evaluatieproces, tot we kwamen met een definitieve behandeling die voldeed aan onze prestatiedoelen, terwijl we alle belangrijke stijlkenmerken van Acura behielden.”

Volgens Acura heeft de input van de coureurs en teams bijgedragen aan het ontwerp. Zo werden bijvoorbeeld de spiegels verlaagd na de consultatie van de coureurs door middel van virtuele headsets.



“We begonnen met het reglementen boek, een geestelijke uitdaging en met een open mind”, vervolgt Dave Salters, HPD-president en technisch directeur. “Toen gingen onze engineers aan het werk, gebruik maken van de voertuig prestaties, aandrijving simulaties en ontwikkelingstools die we hebben bij HPD om de kritieke gebieden van de prestaties inzichtelijk te maken, waaronder, gewicht, vermogen, pakket en middelpunt vliegende kracht. Wij zijn HPD, wij racen, we ontwikkelen onze engineers en technologie door racen. We hebben een ongelofelijk en uniek race nalatenschap, zowel in het verleden als heden. Het is wat we doen als Acura, en Honda’s Noord Amerikaanse race organisatie. We kijken uit naar de uitdaging van het racen tegen Porsche, BMW en GMS in IMSA’s topklasse GTP-kampioenschap. We zijn ons er erg van bewust dat dit een grote stap voor ons is. We hebben veel te leren, maar dat is waarom we racen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS