Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

FOTO'S - Monza Historic met 300 auto's onderweg; like in the old days: strijd Jaguar en Peugeot hoogtepunt in de Group C

Sommige autoracecircuits laten niemand onverschillig en de Autodromo Nazionale di Monza is een van hen. De lay-out is echt niet zoveel veranderd sinds het circuit in gebruik is genomen en de meest ervaren coureurs bereiken er recordsnelheden. Het was op deze locatie met geschiedenis, waar in het weekend van 20 tot en met 22 september de Monza Historic werd verreden, de voorlaatste ronde in 2019 van de serie georganiseerd door Peter Auto. Bijna 300 historische raceauto's verschenen aan de startstreep, met als een van de hoogtepunten de strijd tussen Peugeot en Jaguar in de Group C-race. RaceXpress-reporter Peter Vader was ter plekke aanwezig en legde het moois voor u vast tijdens een zonovergoten zaterdag op Monza.


De Peugeot 905 door de chicane en belaagd door twee Jaguars XJR8

Op vrijdag 20 september gingen de eerste auto's om negen uur de baan op en daarmee was de Monza Historic een feit! Het startveld van de Sixties bracht de bal aan het rollen met een vrije training, de laatste mogelijkheid voor de vele concurrenten om hun laatste aanpassingen te maken voordat de kwalificatie van start ging. Dezelfde procedure was van toepassing voor de Classic Endurance Racing 1 & 2, The Greatest's Trophy, de Heritage Touring Cup, de 2.0L Cup en Endurance Racing Legends. De Group C Racing en de Coppa Geki Russo kwamen meteen op het nippertje met hun kwalificatiesessies!


De zeer zeldzame Jaguar XJR14, reed gewoon rond in Monza

In de Groep C-race konden de liefhebbers een impressie krijgen van de zeer zeldzame Jaguar XJR-14, waarvan er slechts drie werden geproduceerd. Anno 2019 is het nog steeds een fraai vormgegeven endurance racewagen, aangedreven door een Formule 1-Ford V8-motor. De auto werd bestuurd door Gérard Lopez en Eric Hélary en zegevierde in de 24 Hours of Le Mans van 1993. Het is interessant om op te merken dat Hélary zijn overwinning behaalde met een Peugeot 905, destijds de grote rivaal van de Jaguar XJR-14. De in Monza aanwezige toeschouwers zagen deze rivaliteit weer tot leven komen op de baan, dankzij de aanwezigheid van een Peugeot 905 EV1B. Deze niet minder spectaculaire auto uit 1993 werd bestuurd door Dominique Guénat. En tijdens de Monza Historic werd de Jaguar XJR-14 opnieuw ingehaald door de Peugeot 905!


Een Jaguar XJR8 waarmeee Jan Lammers in 1987 de 24 Uren van Le Mans won

Het volgende door Peter Auto georganiseerde evenement is de Mille Tours du Castellet en vindt plaats op 19 en 20 oktober. Daarna zal het 2019-seizoen ten einde zijn met een mooie afsluiter op het fraai gelegen circuit van Paul Ricard, waar meer dan 750 auto's verwacht worden, 350 tijdens de races en meer dan 400 in de clubzone. Een must voor de historic car racing liefhebber!


De Peugeot 905 EV1B versloeg in Monza opnieuw de Jaguar


Nr6 De Porsche 962C uit 1989 van Max von Braunmuhl


Nr19 March 85G uit 1985 van Romain Rocher


Nr21 Nog een Porsche 962C van Ivan Vercoutere en de ervaren Ralf Kelleners


Nr25 De Gebhardt C91 uit 1991 van Michael Lyons


Nr27 Nissan R90 CK uit 1990 van de broers Pierre-Alain en Erwin France


Nr31 Mercedes Benz C11 uit 1989 van Kriton Lendoudis en Rui Aguas


Nr51 Porsche 962C van Hans Jorg Hubner (1991)


Nr61 Nog steeds een 'winner', de Jaguar XJR8 (1987)


Nr62 De Sauber C8 van Henrik Lindberg uit 1986


Nr65 De Spice SE89C uit 1989 van Mike Wrigley


Nr85 Nog een Spice uit 1990, type SE90C, slechts gewijzigd op enkele details


Nr111 De Spice SE88C van Thomas Dozin (1988)