Formule 1

FIA wederom om de tafel over porpoising: minder verhitte discussies met de technisch directeuren?

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 juni 2022 06:58 • Print artikel

De FIA greep in voor de Grand Prix in Montreal op het porpoising effect. Het overkoepelende orgaan heeft de ruimte om in te grijpen, wanneer een individuele auto te veel stuitert, waardoor de gezondheid van de coureur in het gedrang komt. Het irriteerde diverse teambazen dat de aankondiging zo laat kwam.

Mercedes

Het was een ander besluit dan Mercedes hoopte dat er genomen zou worden. Zij hadden juist voorgesteld om alle autoís hoger op de wielen te laten staan. Overigens werkte het team weer irritatie op. De nieuwe richtlijnen kwamen kort voor de F1-race in Canada naar buiten en Mercedes had al ingespeeld op de nieuwe richtlijnen door een tweede vloer mee te brengen. Iets wat onder de nieuwe richtlijn is toegestaan. Diverse teams dreigden een protest in te dienen, wanneer Mercedes deze zou gebruiken.

De teambazen kwamen in Montreal samen om over het probleem en de richtlijn te praten en dat zou, volgens ooggetuigen, tot een verhitte discussie geleid hebben tussen Toto Wolff versus Mattia Binotto en Christian Horner. Wolff vond het verderfelijk gedrag van zijn mede-teambazen om met de regels te zwaaien, terwijl de gezondheid van de coureurs in het geding zijn. Waarop de Ferrari- en Red Bull-teambaas gezegd zouden hebben dat het Mercedes-team haar problemen zelf moet oplossen en niet naar de FIA moet rennen.

Volgens het Amerikaanse Motorsport komen in de aanloop naar de Engelse Grand Prix de technisch directeuren van de teams samen met de technisch directeur van de FIA, Nikolas Tombazis, om onder minder verhitte omstandigheden consensus te bereiken. Ze hopen om door deze bijeenkomst buiten een raceweekend om, het zo te laten verlopen dat de discussie niet tot verhitte hoogte oploopt. Het gespreksonderwerp, zo meldt de FIA F1-website, betreft het stuiteren van de autoís in Montreal en of het haalbaar is om op een gegeven moment in de toekomst limieten in te voeren.

Daarnaast zou de FIA informatie van de teams willen ontvangen, om het effect van porpoising te verwerken in een aanpassing van de regels voor 2023. Dit kan leiden tot aerodynamische veranderingen of aanpassingen aan de achterwielophanging of zelfs het toestaan van grotere veren.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS