Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FIA WEC treft speciale maatregelen: "Geen enkele aanvullende inschrijving van race-tot-race"

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 januari 2022 07:10 • Print artikel

Het FIA World Endurance Championship gaat dit seizoen geen eenmalige inschrijvingen voor races accepteren. WEC-directeur Frederic Lequien zegt dat met 39 inschrijvingen dat niet meer toelaatbaar is vanwege de logistieke factoren. Meer auto’s zal volgens de Fransman tot significante problemen leiden. Met dit besluit wijkt de organisatie af van het voorgaande seizoen. Vorig jaar werden Corvette Racing en G-Drive Racing nog toegestaan om zich als voorbereiding op de 24 uur van Le Mans, alleen in te schrijven voor de 6 uur van Spa. In Monza waren ook teams als Rinaldi Racing en Risi Competizione vanwege dezelfde reden aanwezig.

24 Hours of Le Mans 24 Heures du Mans

“De situatie voor de 24 uur van Le Mans is heel anders, omdat daar een selectie comité is voor de 24 uur van Le Mans”, legt Lequien uit aan verslaggevers. “We hebben 62 plekken, 39 voor het WEC. We hebben wat inschrijvingen voor de ELMS en Asian Le Mans Series. Dat betekent dat we een beperkt aantal inschrijvingen beschikbaar hebben op de markt en het selectie comité gaat beslissen wie deze inschrijvingen krijgen. In het WEC kan ik bevestigen dat we geen enkele aanvullende inschrijving van race-tot-race aannemen.”

Het hoge aantal inschrijving voor het 2022-seizeon betekent wel dat het krap gaat worden in enkele pitstraten, in het bijzonder op de Fuji Speedway. De WEC-directeur geeft toe dat er speciale maatregelen voor de race getroffen gaat worden, waaronder het installeren van tijdelijke pitboxen. Een andere optie is dat sommige auto’s van hetzelfde team een enkele pitbox gaan delen en ook via dezelfde brandstofpomp hertanken. Daarnaast werd er aan een regel gedacht waarbij van GTE-Am teams geëist wordt dat ze twee auto’s moeten inschrijven. Hierdoor kunnen ze gebruik maken van een enkele pitbox en brandstofpomp tijdens de raceweekend. Dit werd echter door 80 procent van de teams afgewezen.

“Fuji kan de lastigste van het seizoen worden met 39 auto’s”, aldus Lequien. “Als eerste wil ik je er aan herinneren dat we 39 inschrijvingen voor het seizoen hebben, maar er gaan zeker niet 39 auto's tegelijkertijd op de baan zijn. We zijn niet gek en het was echt een zeer serieuze interne discussie met Pierre Fillon en de teams. Het had zo simpel geweest om iedereen te accepteren, maar dat is niet goed voor een FIA World Endurance Championship. Dus 39 is redelijk. Zelfs voor Fuji bespraken we het met wat teams in de GTE- en LMP2-klassen dat ze misschien een garage moeten delen, misschien op wat banen, maar we gaan dat op de juiste manier managen. WE gaan niet iets verknallen door simpelweg meer inschrijvingen te krijgen. 39 correspondeert met het maximum wat we aankunnen met nog steeds erg goede logistiek. Meer dan dit is onmogelijk. Trouwens, we gaan niet zomaar auto’s voor een race accepteren, aanvullende inschrijvingen voor een race. Dat kunnen we niet.”

Overigens wil de Fransman niet vertellen hoeveel auto’s er gevraagd hebben om een inschrijving, behalve dat dit er meer waren dan het aantal beschikbaar plekken op de grid. Lequien benadrukt wel dat het niet het doel is om teams te vragen om een pitbox te delen. De maartregel wordt echter niet uitgesloten. “Ik zeg dat het een mogelijkheid kan zijn met wat teams die dat gaan accepteren”, aldus Lequien. “We hebben deze discussie in Bahrein gehad en een van de mogelijkheden om meer dan 40 auto’s aan te nemen was om de garage te delen in de GTE-Am en uit strategische overwegingen besloten we het niet te doen. Ons doel is niet om dat te doen. Wederom, het gebeurt misschien in Fuji dat een team een garage moet delen, maar niet meer dan dit.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS