Formule 1

F1 roept halleluja over Red Bull: 'Hun aandrijflijnen fundamenteel voor toekomst F1'

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 juni 2021 05:31

Volgens Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1, is de nieuwe motorafdeling van Red Bull een 'fundamenteel' onderdeel van het toekomstige succes van de Formule 1.

Max Verstappen Red Bull Racing F1


Omdat Honda eind 2021 uit de serie stapt, heeft Red Bull besloten zijn motoractiviteiten over te nemen en een nieuwe faciliteit op te zetten in hun basis in Milton Keynes, waar Red Bull Powertrains wordt gehuisvest.

Dat betekent dat Red Bull zich bij Ferrari zal voegen als motorfabrikant die zijn chassis en power unit-divisies onder één dak heeft. Domenicali maakte duidelijk dat Red Bull, toch al een zeer belangrijke partner voor de F1, nu 'fundamenteel' zal worden voor de toekomst van de serie.

"Want buiten de geloofwaardigheid die Red Bull vanuit sportief oogpunt heeft bereikt in de Formule 1, is het een partner die een fundamentele stabiliteit geeft voor de toekomst", vertelde Domenicali aan La Gazzetta dello Sport.

"Het feit dat zij in de komende jaren niet alleen het chassis zullen verzorgen, maar ook een onafhankelijke leverancier van krachtbronnen zullen vertegenwoordigen, garandeert het aanbod van krachtbronnen voor de onafhankelijke teams. Het is dus iets dat nog meer waarde geeft aan de Formule 1 zelf."

Red Bull-directeur Christian Horner onthulde onlangs dat er gesprekken gaande zijn over een kostenplafond voor motorontwikkeling, dat naast het huidige chassisplafond zou komen te liggen.

Volgens Domenicali is het belangrijk om kostenverlaging centraal te stellen in de strategie van de Formule 1, vandaar de invoering van het budgetplafond. "De Formule 1 heeft besloten om zijn strategische groei op te zetten zonder als prioriteit te stellen de inkomsten te verhogen, zoals andere sportplatforms proberen te doen", legde hij uit.

"We hebben de noodzaak om de kosten te verminderen centraal gesteld. Alleen door de kosten te verlagen, kunnen we begrijpen hoe we concurrerend kunnen zijn."

"De uitdaging is dat de beperkingen van de kosten niet alleen beperkingen zijn over hoeveel je kunt uitgeven, maar ook over een manier van werken die deel uitmaakt van het werk van de teams die dit probleem nooit hebben gehad. De effecten zijn dus niet alleen kwantitatief, maar in de manier van werken ook kwalitatief."

Voor 2022 introduceert de Formule 1 ook een compleet vernieuwde set technische reglementen, en dat zorgt voor een enorme uitdaging voor de teams dit seizoen. Voordat het zover is, hoopt Domenicali op een seizoen 2021 vol wendingen.

"De uitdaging voor ons ligt in het achterhalen van waar de fans in geïnteresseerd zijn en wat ervoor zorgt dat wanneer een Grand Prix is afgelopen, ze al willen dat de volgende eraan komt", aldus de Italiaan.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS