Algemeen • Interview

F1: Interview met Robert Doornbos!

Uitgegeven door Nathalie Voorn • 17 november 2005 09:53

Robert Doornbos
23 september 1981 (24)
Woonplaats: Viareggio, Italië



2005- FIA F1 World Championship (Jordan Grand Prix/Minardi F1 Team)
Race Driver, Minardi F1 Team (commencing German GP) Official Jordan GP F1 test/reserve driver

2004- FIA International F3000 Championship (Arden)
Rookie of the year, 3rd place Championship, Winner Spa GP, 4 Podiums,1 Fastest Lap. F1 Jordan GP testdriver

2003 - European Formula 3 Championship (Team Ghinzani/Team Menu F3)
European Championship (7 podiums) Pole Position SPA F3 Masters, 2nd place Korea Grand Prix

2002 - German Formula 3 Championship (Team Ghinzani)
4 podiums 6th place Macau Grand Prix

2001 - British Scholarschip Formula 3 (FGR Racing)
5th place in championship (2 wins, 2 pole positions and 9 podiums) 2nd place F3 support race British F1 GP

2000 - Formula Ford Zetec Benelux (Speedlover)
2nd place Belgian Championship 6 podiums,1 pole,3 fastest laps

1999 - Opel Lotus UK Winter Series (Team JR racing)
Vice-champion with 4 poles, 4 wins, 4 fastest laps

Op dinsdag 15 november jl. had RaceXpress een superleuk en uitgebreid interview met Formule 1 rijder Robert Doornbos in zijn geboortestad Rotterdam. Onderstaand vraag en antwoord.

Je bent op latere leeftijd terechtkomen in de autosport, nadat je heel serieus getennist hebt. Hoe ben je in aanraking met de autosport gekomen?

In 1998 werden we via mijn vaders bedrijf uitgenodigd om een Grand Prix te bekijken van dichtbij en kregen heel goede kaarten, de paddockkaarten die je nu hebt, je kon in de pits komen en alles. We waren bij Williams die in 1998 kampioen waren met Jacques Villeneuve en ik was een heel klein bijdehand mannetje (17 was ik). Ik ging op Jacques af, dat was op zaterdagmiddag nadat we samen hadden geluncht. Ik zeg: dit is wel een hele gave job die jij hebt in de Formule 1, dit vind ik wel heel gaaf, hoe ben je hier nou gekomen? Toen zei hij heel ontspannen (waarschijnlijk dacht hij bij zichzelf, waarom vraagt hij mij zoiets, je weet toch wel wie ik ben?), maar toen zei hij dat hij professioneel skiër was, een beetje gelijk verhaal, hij deed een heel andere sport. Hij had het over zijn vader en hij is ook op latere leeftijd begonnen met racen, hij heeft ook nooit gekart, dus eigenlijk wat ik ook nooit heb gedaan. Op die manier ben ik ermee in aanraking gekomen en zo wie zo na dat weekend heb ik gelijk het racket neergelegd, ik had geen zin meer om 4 dagen daarvoor te trainen terwijl ik iets heel anders wilde gaan doen. Ik ben aan mijn vaders shirtje gaan trekken, zullen we nu een testje gaan regelen binnenkort of wat dan ook. Ik had natuurlijk het geluk van huis uit dat dat kon en sindsdien… de rest is history.



Villeneuve had dus onbedoeld invloed op je keuze. Hoe is dat om jaren later tegen hem te racen?
Iets heel moois. Ik kwam hem tegen in Shanghai, toen ik mijn debuut maakte als testrijder bij Jordan, dat was de eerste keer dat ik Formule 1 reed en toen werd ik ’s avonds door een engelse journalist, op zondagavond na de Grand Prix, meegenomen naar een feestje en daar waren ze allemaal. Toen viel natuurlijk helemaal mijn mond open, je zit er gewoon tussen, dat is zo raar. Ik reed Formule 3000 altijd samen met de Formule 1 in 2004 en de paddock, het was een verschillende paddock, was maar 20-30 meter verder, was een wereld van verschil. Toen werd ik voorgesteld aan Villeneuve met dat verhaal, dat ik onbedoeld door hem ben begonnen en dat ik 5 jaar later in de Formule 1 zit. Toen zei hij al, dat heb je snel gedaan, daar kon die wel om lachen. Maar het mooiste was eigenlijk in Hockenheim, toen ik dus echt aan het racen ging. Ik liep al een jaar rond en ik had weleens met hem gesproken en nu als racecoureur. Toen zei hij: This is a special moment, dit is wel je debuut en dat kan ik van mij ook nog wel herinneren. Heb er vooral veel plezier in, je zult zien dat het makkelijk gaat. 4 rondes later lagen we naast elkaar van de baan af… Dus ja, ik heb er niet veel herrie van gemaakt. Ik lag 14e, wat voor Minardi natuurlijk helemaal top was en hij zat achter mij en hij wou voorbij en dat lukte niet, toen raakten we elkaar, hij reed mij van achteren aan. Nou ja, dat was wel een beetje ironisch, dus.

Hoe wist je op dat moment in 1998, dat wil ik ook?
Ik denk dat het wel goed is dat ik daarvoor een andere sport heb gedaan wat ook discipline vereiste. Dat was ook 4 dagen in de week trainen, terwijl mijn vriendjes allemaal gingen playstationen, ging ik trainen. Ik heb dus wel de discipline en de motivatie van mezelf, maar dat is wel gegroeid in de loop van de tijd. Ik heb bewezen dat ik het kon in de Junior categorieën, dan krijg je steeds meer en meer en de laatste 3 jaar dat ik in Italië woon, ben ik dag en nacht met één doel bezig.



Was je voorheen al een fervent autosportliefhebber, volgde je races?
Snelle auto’s hebben wel altijd in de familie gezeten en ik keek weleens met mijn vader naar de Formule 1, maar het leek zoiets onhaalbaars, zo een andere wereld. Zelfde als ik nu kijk naar een race van televisie die opgenomen is, ik kijk er wel naar om wat te leren, maar het is heel anders om ernaar te kijken dan als je daar bent. Maar het zat al wel in de familie.

Wie is je grootste voorbeeld binnen de Formule 1?
Het is heel speciaal om te zien dat iemand er niet meer is, zoals Ayrton Senna, die nog zoveel indruk achterlaat. Het is misschien een cliché om te zeggen Senna, maar ik vind het wel heel knap als je zowel op het circuit megadingen kan laten zien en ook daarbuiten iemand bent met zoveel charisma en dit over kan brengen naar de mensen die misschien helemaal niks van Formule 1 weten, maar die hem wel heel speciaal vinden. Dus ja, ik heb een aantal DVD’s van hem thuis.

Hoe ben je in je eerste seizoen in de Opel Lotus in de UK terechtgekomen?
In Engeland geracet omdat we heel snel doorhadden dat ik, ik woonde niet meer in Nederland toen ik begon met racen maar in België en een Nederlandse racelicentie aanvragen was al heel moeilijk, dus we hadden een Belgische genomen. Toen kwam ik erachter dat eigenlijk het niveau in de Benelux, met alle respect, niet heel hoog is en het Formule Ford kampioenschap alle toppers vandaan kwamen. Dus ik denk hoe kan je beter en sneller leren, door je maar gelijk voor de leeuwen te laten gooien en gewoon maar je best te doen en proberen mee te doen. Dat was echt niet makkelijk, was echt een zware tijd, want ik besefte wel, ik moest eerst mijn school afmaken van mijn ouders en na een aantal colleges had ik dat papiertje eindelijk. Toen zeiden ze, oké, neem dan maar een sabbatical en ga dan maar kijken of je dit kan. Toen wou ik het ook wel goed aanpakken en ben ik gelijk naar Engeland verhuisd en met die gasten gaan meerijden. Nou, de eerste paar races lag ik alleen maar op de kop en in de grintbak en kreeg ik klappen van links en rechts, er werd echt heel agressief gereden, maar die jongens waar ik toen tegen reed, die zitten nu ook in de Formule 1. Anthony Davidson was toen de tijd in het kampioenschap, toen ik daar binnenkwam. Was heel apart, maar onwijs goed voor mijn carrière, ik heb onwijs veel geleerd en toen ik terugkwam in de Benelux was ik een stuk agressievere rijder geworden. Toen won ik de ene race na de andere, het ene podium na het andere en toen ging het echt onwijs goed. Vanuit de Formule Ford wou ik de overstap maken naar vleugelauto’s, maar Formule 3 leek me best wel veel in één keer, zeker omdat ik maar een jaar race ervaring had, dus was de Opel Lotus wel een goede tussenklasse: vleugel, 2 liter motor en dat ging best hard. Was sneller dan Formule Renault, maar iets langzamer dan Formule 3. Daar hebben we winterkampioenschap mee gedaan in Engeland, om eigenlijk maar gelijk zoveel kilometers te rijden als je wil, omdat je natuurlijk een achterstand had ten opzichte van die andere jongens, wat flink is, met technische kennis en vooral met race ervaring. Die kun je niet kopen, testkilometers kun je kopen, race ervaring niet, fouten moet je maken en daar moet je van leren. Dus vandaar dat ik Opel Lotus heb gereden.



Welke klassen heb je doorlopen?
Formule 3 Euroseries, 2e jaar F3 in Europa, F3000 (het tegenwoordige GP2). In dat jaar heb ik het meeste geleerd, over mezelf, maar ook als coureur. Het was een heel sterk kampioenschap wat ik gereden heb, voor een debutant is het heel moeilijk, omdat je rijdt op Formule 1 circuits die je allemaal niet kent. Je krijgt weinig of geen testen, het is allemaal gelimiteerd met motoren, maar dat maakt het ook wel weer een heel eerlijk kampioenschap. Je hebt gelijke motoren, gelijke chassis’, gelijke banden, terwijl ik in de Formule 3 bijvoorbeeld geen fabrieksteam en geen fabrieksmotor had, dus geen Opel of Mercedes. Dan kun je het bijna wel vergeten, dan is het haalbare daar ook de tweede plaats. F3000 was ik groot fan van.

Bij welke teams heb je geracet, voordat je in de F3000 terechtkwam?
F3 bij Ghinzani was meer een emotionele keuze geworden, maar ik ging voor het beste, want het was niet het beste materiaal en in had er in het 2e jaar best veel moeite mee. Toen kwamen we in contact met Team Menu (van Alain Menu, voormalig F1 rijder), die had een F3 team en die hadden goede motoren. Toen heb ik het laatste deel van het seizoen bij hun gereden en daar reed ik de ene pole position na de andere. Ook in het Engelse kampioenschap, podiums in Macau en Korea en dat was echt het gevoel van: oké, geef me goed materiaal en dan rij ik voorin mee.

Zo’n set bepaald ook wel je carrière?
Ja, maar dat bepaald ook heel veel over jezelf, want toen ik die keus wou maken, ik had het echt helemaal gehad. Bij Ghinzani kwam ik echt nooit verder dan de 3e plek en dan wil je gewoon een keer de beste zijn in het weekend. Dus ik zei tegen mijn sponsoren: ik wil beter materiaal, ik moet een betere motor hebben. Laten we het proberen tijdens Spa Francorchamps, we hadden daar de Spa Masters waar alle kampioenschappen samen kwamen van de Formule 3, mag ik dan met dat Engelse team rijden. Nou oké, maar als je niet harder gaat, dan weten we ook genoeg over jou. Dus dat was best wel een risico, ik nam het en ik reed voor het eerst met die auto en ik denk: dit ding gaat als de brandweer. Ik had pole position en we reden ook op het podium en het ging zoveel beter, het gaf me ook zoveel zelfvertrouwen en een onwijze kick, maar het zegt ook wel iets over jezelf.



Je hebt iets met Spa.
Ik heb zeker iets met Spa, dus in Formule Ford gewonnen en Formule 3 podium, pole position en natuurlijk F3000, echt een mega race gereden en Formule 1 was ook heel speciaal.

Wat is de magic met Spa?
Ik weet het niet, het is natuurlijk één van de mooiste circuits op de kalender. Turkije staat nu zeker op een goede tweede plek, is een heel gaaf circuit, maar Spa is wel zoiets mega’s als je daar door die Ardennen scheurt. In elke klasse worden die rechte stukken ook wat korter, gelukkig, want in de Formule Ford kan je bijna een boekje gaan lezen. En het voelt toch een beetje thuisrace of het nou van de Belgen is of niet, er zijn gewoon veel Nederlanders, gaaf!

Je hebt samen met Liuzzi in de F3000 gereden. Hebben jullie nog goed contact?
Ja, heel goed. Ik kende hem daarvoor alleen maar van hallo en dag. We hadden in de F3 wel tegen elkaar gereden, maar in andere teams. En toen zijn we eigenlijk hele goede vrienden geworden en dat is denk ik iets heel speciaals, omdat je dat in de autosport niet ziet, dat je gewoon op het circuit succes kan halen met z’n tweeën en vooral ook daarbuiten. Tonio is een feestbeest, dat is algemeen bekend en wij hadden bijvoorbeeld in de F3000 best wel vaak het podium samen. Omdat de race op zaterdag was, waren we op zaterdagavond dan ergens in Europa wel aan het feesten en die vriendschap is gebleven. Ook dit jaar in de Formule 1 gaan we gewoon heel goed met elkaar om en ik zie hem ook buiten de circuits om in Italië, dus Tonio is een goed maatje.



Is elke stap binnen de autosport een overwogen geweest?
Nee, niet echt. Aan het begin zijn we echt groentjes geweest, eigenlijk heb je geen flauw idee waar je heen moet gaan. Engeland was dan een goede gok, is een goede keuze geweest, omdat ik heel veel geleerd heb daar. Ik heb daar gewoon echt heel veel van opgestoken. De eerste echte overwogen stappen kwamen eind F3, begin F3000, dat ik zei: oké jongens, nu heb ik bewezen dat ik met goed materiaal de beste kan zijn, maar als ik F3000 ga rijden, dan wil ik ook het team kunnen uitkiezen. Dan ga je echt nadenken en daar moet je wel de sponsoren voor hebben en dat klopte. Ik zou eigenlijk eerst bij Colonial naar binnen gaan, omdat dat Italianen waren en toen ik had getest met Arden, dacht ik, dit team is het, ze zijn zo sterk. Christian Horner heeft dat heel goed gedaan toen, de manier waarop hij ons heeft uitgekozen, de piloten, vond ik heel indrukwekkend. Dat hoorde ik pas achteraf, maar dat geeft wel aan over zijn kwaliteit. Liuzzi had hij al een stoeltje gegeven, maar het 2e stoeltje moest worden uitgevochten door Nelsinho, Lapierre, Rossiter, Lauda en ikzelf dan. Iedereen kreeg een kans en ik was de snelste van de dag. Dat heeft zeker wel geholpen, maar ik kon het ook vinden met de monteurs. Ze hebben ’s avonds een lijstje gemaakt met de namen van de coureurs en toen hebben ze gezegd: oké, wat vind je van lauda, is hij sympathiek. Nou dan krijg je natuurlijk een 10+, want dat is een onwijs aardige jongen. De snelheid was wat minder. Van de bandenwasser tot aan de hoofd-engineer geven hun mening en daar kwam ik heel goed uit en ik denk dat we toen een heel goed team hebben gecreëerd, dat was gewoon een succes story voor Arden in vergelijking met dit jaar.



Formule 1 debuut tijdens vrijdagtraining bij Jordan, China 2004. Hoe verliep dit debuut?
Te gek, was een debuut dat niemand zou doen. Nieuw circuit, nieuwe auto, nieuw team, nieuw alles. Zelfs Christian Horner was ook echt geen fan daarvan, want hij zei: luister, je hebt een mega seizoen gereden. Ik begrijp dat je heel graag Formule 1 wilt testen, maar het is een risico, want je kunt natuurlijk ook alles verbranden. Als je echt helemaal niet meekomt en je hebt maar 2 uurtjes. Maar ja, het jeukte gewoon, ik moest het proberen en die kans kwam. Eddie Jordan was wat dat betreft echt een gave vent om de sponsoren enthousiast te maken. Hij had mij ook zien racen, maar hij zei: ik kan hem alleen maar dit geven op dit moment, of je moet wachten tot de winter. Nou, dat wilden we ook niet. Dus voordat ik het wist had ik een stoeltje gemaakt en zat ik met een map papieren onderweg naar Shanghai te lezen over hoe alles op het stuurtje werkt. En toen ging er echt onwijs veel door me heen. Toen ik van Schiphol wegging, er was een camera meegegaan en zo, had ik echt zoiets van: shit, wat gaat er allemaal gebeuren. Om dan voor het eerst de pitlane uit te rijden, want ik zat alleen maar zo (houdt hoofd strak naar achteren), je hebt de pit-limiter en dan zou ik het knopje uitdrukken en kijken wat er dan gebeurt. Want Tonio die liep alleen maar te zeggen: It’s better than sex. Ik denk, dat moet ik meemaken. Als je ziet dat je dan in één keer met Raikkonen en Schumacher op de baan rijdt… De auto zelf was natuurlijk…, het blijft helemaal te gek. Het is nu 3 weken geleden, ik kan niet wachten om weer in zo’n ding te zitten! Het ging dan ook heel erg goed, aan het eind van de dag was ik minder dan 1,5 seconde langzamer dan Heidfeld. In Suzuka daarna konden we helaas niet rijden. Tussendoor was er nog een test, een aërodynamica test, die heb ik ook maar aangegrepen, want ja, elke seconde meer in de auto helpt en toen in Brazilië hadden we echt een topweekend. Ging hartstikke goed en eigenlijk was dat het slechtste wat er had kunnen gebeuren, want toen werden we allemaal zo enthousiast over de Formule 1, dat we een hele stressvolle winter ingingen. Maar ja, gelukkig zitten we een jaar later met al deze ervaring hier.

Je kwam pas halverwege dit jaar bij Minardi, toch liet je een sterke indruk achter. Was je niet “afraid” voordat je naar Minardi ging? Hoe verliep je debuutrace?
Nee, ik had wel zoiets van, met alle respect voor Tiago en Narain, ze gingen allebei voor geen meter. Australië, Maleisie, Bahrein, dat soort circuits, was ik elke keer 1,5 seconde sneller dan zij en dat vreet dan aan mij, dat ik op zaterdag en zondag moet toekijken terwijl die gasten kwalificeren en racen. Dat was ook binnen het team, vooral die Engelse monteurs die ik ken van die tijd bij Jordan, het team was onzeker, het management was wat onzeker, maar die monteurs waren allemaal zo enthousiast. Dat breng ik dan weer over naar mijn management en naar mijn sponsoren en toen dus die kans kwam bij Minardi, die uit het niets opsprong, heb ik eigenlijk geen seconde getwijfeld. En dat was ook weer een debuut, hoe moeilijk kun je hem maken voor jezelf. Ik was in Hockenheim voor het eerst in die auto gaan zitten, zonder een privétest. Maar dat geeft ook maar weer aan dat je kansen moet grijpen in de Formule 1, zoveel krijg je er niet.



Wat heeft de verkoop van Minardi aan Red Bull voor een gevolg voor jou?
We wisten het in Spa, we waren een beetje in shock, net zoals iedereen, omdat het natuurlijk bekend werd gemaakt, precies daar dat weekend en ook het gevoel geeft dat je dan moet wachten. Christian Horner ken ik, ik ken nog wel meer mensen bij Red Bull, maar dat wil nog niet zeggen dat je lid bent van de familie. Dus we hebben eigenlijk onze kaarten ergens anders op gericht.

Je hebt in ieder geval geschiedenis geschreven door te rijden in de laatste race van Minardi. Heeft de allerlaatste race van Minardi een impact op jou achtergelaten, bijzondere ervaring of gewoon een racedag as usual?
De laatste race was voor mij een topper. Je weet, in de paddock zeggen ze altijd: “you’re as good as your last race”, en het ging goed. Paul Stoddart was heel erg emotioneel, dat wel, en hij kwam echt een paar keer over de radio hoe geweldig hij het wel niet vond. En voor mij was het gewoon een goede race, we werden 13e in dezelfde ronde als Alonso, dus dat was goed. Meer kun je niet doen in een Minardi, voor mij was het heel positief, waar ik zeker op de publiciteit heb meegelift. Mijn teammaat heeft ook leuke publiciteit voor me gemaakt. Maar ook sinds Hockenheim sinds ik ben ingevallen voor Minardi konden we voor iets vechten. We stonden in een keer voor de Jordans en je ziet dan dat de motivatie van de keukenmeisjes tot aan de hoofdengineer, de motivatie groeide enorm bij het team en er was een heel goede sfeer. Het is natuurlijk ook niet leuk als de Minardi van vroeger, die al 2 seconden van Jordan kreeg per ronde. Dus we konden ze op strategieën verslaan, dat hebben we ook een paar keer gedaan en dat voelt als een soort overwinninkje, een grand prix binnen een grand prix.



Wat was je mooiste moment in de autosport tot nu toe?
Een coureur die wil races winnen, dus Spa. Spa F3000 dat heeft me gelanceerd, dat was net die touch die ik nodig had om op te vallen bij de grote teambazen en het is een Spanjaard ook een keer gelukt een paar jaar geleden. Maar ja, Formule 1 was ook een droom die uitkwam, maar je wilt gewoon winnen.

Hoe ga je om met andere Formule 1 coureurs? Met welke rijders heb je het meeste contact?
Best wel goed, ik doe ook veel mee aan evenementen. Bijvoorbeeld voor sommige GP’s wordt een voetbalwedstrijd georganiseerd door een Italiaanse groep met internationale piloten en daar speel ik graag aan mee, want het geld gaat naar een goed doel. In mijn team zit dan Michael, Felipe, Fisichella, Trulli, Pantano en nog wat oud F1-coureurs en dat is een onwijs goed sfeertje. Met Spa scoorde ik 2 keer en dan gaat Michael helemaal uit zijn dak, heel enthousiast. En ik train bij Ceccarelli in Italië en daar heb ik heel goed contact gekregen met die jongens van Toyota, Trulli met name. Daar ben ik ook 2 maanden geleden in zijn huis in Zwitserland geweest. Daar hadden we een trainingsweek georganiseerd op 1800 meter hoogte. De eerste dag had ik het idee dat ik het niet zou overleven, maar ik ben een beetje verslaafd geworden aan trainen. Jarno is daar gewoon een goed maatje van mij, omdat we vaak samen kunnen fietsen en hetzelfde met Fisichella. Het zijn allemaal hele enthousiaste gasten, het zijn er echt maar 2 of 3 die je nooit spreekt. En natuurlijk de feestjes, daar kom je ze ook allemaal tegen. Dat neemt de pers nooit mee, maar iedereen is wel altijd aanwezig.

Krijg je tips van andere rijders, binnen of buiten de Formule 1?
Geen tips over het zakelijke, wel over hoe het we het feestje leuker kunnen maken. Het blijft een egoïstische sport.



Hoewel de Minardi F1 wagen natuurlijk geen topper is, zal de motor meer doen dan menig straatauto. Beschrijf de power en het gevoel om met zulke hoge snelheden over een circuit te rijden?
Ik wil niet de quote gebruiken van mijn teammaat Liuzzi. Vooral die eerste keer, je laat dat knopje los van dat dashboard van de speedlimiter in de pitlane, dan heb je het idee dat je op een raket zit en dat je hem nooit onder controle krijgt, maar gek genoeg na een paar rondjes dan went het ook wel weer heel snel, die power, maar het meest indrukwekkende zijn de remmen. Eigenlijk de enige manier om het aan mensen duidelijk te maken, is meerijden in de two-seater. Ik heb aan het einde van de maand weer een evenement en als je ziet hoe die mensen uitstappen, of het nou een grote baas is van een megakantoor of wat dan ook, ze veranderen in een klein kind als ze uitstappen en als je dan hoort. Laatst had ik een journalist meegenomen, die had niet zo’n sterk nekje. Ik zeg, hoe was het. Hij zegt, was een Belg: Aimee, zegt ie, ik heb niets gezien. Hij zegt, als je gas gaf, dan ging ik omhoog en als je remde knalde ik met mijn hoofd tegen het dashboard aan, dus ik heb niks meegemaakt. Dat is moeilijk te omschrijven.

De demo op Zandvoort bracht ook veel aandacht met zich mee. Had je al eerder gereden op Zandvoort? Hoe was het om de Minardi over de baan heen te sturen?
Formule Ford en Marlboro Masters gereden. Stoer met de Minardi, ik had 15 tot 20 ritjes die dag gedaan. Ik voel het verschil wel, het verschil van 6 tot 8 seconden tussen een echte en een niet echte F1 wagen is enorm, maar voor de mensen die meerijden, die voelen dat niet. Gordon was daarna nog aan het trillen, geloof ik. Maar ik zou het zelf nooit doen, met iemand meerijden, want je hebt zelf helemaal niks onder controle, lijkt me helemaal niks.

Hoe ben je terecht gekomen in Viareggio, bij Formula Medicine? Weloverwogen stap geweest?
Nee, ook toeval. Ghinzani had in 2003 een raceteam, hij had zelf Formule 1 gereden vroeger en hij kent Ceccarelli van vroeger. Hij zegt, ik heb een vriend, een dokter, en die is een gym begonnen speciaal voor autocoureurs in Viareggio. Zou je daar een keer heen willen gaan voor een checkup, gewoon om te kijken hoe fit je bent. Ik kom daar binnen en ik zie dat daar heel veel van mijn concurrenten aan het trainen zijn, Brisco en allemaal jongens die F3 reden. Ik denk, ja shit, die doen veel meer dan ik. Ik was hier in Nederland, ik ging af en toe naar de gym, maar ik begreep er eigenlijk helemaal niks van hoe mijn voorbereiding moest zijn. Dus ik was ingepland voor 1,5 dag en ik zit er 3 jaar later nog. Dus ik ben er eigenlijk nooit meer weggegaan, want als er iets is wat je compleet maakt, waar je in ieder geval het maximale eruit haalt, dat je denkt mijn voorbereiding is top, dan zit je daar gewoon top. In het begin was het wel moeilijk, toen ging ik daarnaartoe, ik had wel een cursus Italiaans gedaan hier bij de nonnen in Vught en toen ging ik daar wonen. Ze spreken geen woord Engels, de trainers die daar werken overdag, die werken voor Renault en Toyota in de weekenden. Maar het is top, de manier hoe Ceccarelli uitlegt, hoe je als coureur kunt verbeteren, hoe je sneller kunt gaan op het circuit als je fysiek en mentaal gewoon top bent en wat je er allemaal voor moet doen. Je weg naar de Formule 1 heb je steeds meer nodig, F3 zijn sprintraces van 20-25 minuten, maar F3000 was al serieus een uur en een kwartier en Formule 1 duurt nu anderhalf uur. Dus hij heeft onwijs veel gedaan voor mijn carrière en ik ben hem nog steeds heel er dankbaar daarvoor.



Doornbos is vooral in 2005 erg populair geworden bij autolievend Nederland, hoe komt dat? Wat vind je er zelf van?
Dank je wel. We waren 1 van de 20 en 2 Nederlanders was 10% van de F1 grid wereldwijd, F1 is een wereldsport en Nederlanders staan erom bekend dat ze grote fans zijn. Verstappen had de grootste fanclub die er was, het leeft wel in Nederland. Het is heel gaaf om te zien, bijvoorbeeld op mijn website, die jongens van Insight F1 hadden een Q&A geregeld, dat je vraag en antwoord kan doen met de fans. In de F3 had ik na een raceweekend misschien 50-60 vragen en na de F1 zijn het er een paar honderd. Gewoon een fulltime job, ik begin gewoon een computernerd te worden met zo’n brilletje (maakt beweging alsof hij bril op zijn neus zet), maar de reacties zijn ongelofelijk als je ziet dat mensen zo met je meeleven en natuurlijk, F1 helpt dan enorm, dat als je op televisie bent, dat nog meer mensen het zien en zeker een evenement als Monaco aan de Maas.

Dat was ook meteen de volgende vraag
Telepathie, hé!

Hoe was de aandacht bij Monaco aan de Maas 2005 voor jou? Wat deed het met je voor zoveel publiek?
Was te gek! In 2 weken tijd maakte ik mijn debuut in de Formule 1, wat natuurlijk ook onwijs overweldigend was, de Minardi fans waren aan het zingen voor de deur, nog een race in Hongarije en dan Monaco aan de Maas. Ik had het verteld tegen Fisichella, hij had die week daarvoor hetzelfde gedaan in Rome voor zijn thuispubliek en toen zie hij ook: Mazzelpik, jij zit 2 weken in de Formule 1 en je mag dat gelijk doen voor je eigen publiek en ik heb er 10 jaar over gedaan om daar te komen. Ik wist eigenlijk niet wat me te wachten stond toen ik hier kwam, het weer was geen topper, maar de fans waren er wel. Ze praten over bijna 300.000 man, dus ik denk dat zeker wel de helft voor mij was gekomen. Ja, dat was een ongelofelijk evenement, ik had bijna net zoveel adrenaline als bij een race rijden. Als je ziet hoe enthousiast de mensen waren, natuurlijk, met 900 pk rubber neerleggen, je hoort niets en je ziet alleen maar die gezichten en die fotocamera’s, dat was heel gaaf.



Herken je dit? Het gaat weer door in 2006. Ben je van de partij?
Ik wil nog wel een keer mijn handtekening neerleggen op de Coolsingel. Ik doe mee!

Wat vind je van de A1 GP?
Ik heb nu de laatste 2 races gezien. Het is grappig om te zien dat ze rijders niet bij hun naam noemen en dus zeggen Duitsland haalt Frankrijk in of wat dan ook. Het concept is leuk, maar ik kijk er niet anders naar als dan dat ik heel graag naar een GP2 race kijk, of naar een F3 race. Ja, qua techniek is het natuurlijk gewoon een junior kampioenschap, maar het concept is heel leuk.

Volg je veel van de andere Nederlanders in de internationale autosport?
Ja, ik volg echt alles, zelfs Nascar in Amerika! Ik vind dat gewoon leuk om bij te houden. Ik heb ook vrienden die in Amerika racen, andere Nederlanders in de Autosport is normaal dat je een beetje weet waar ze mee bezig zijn, het is een klein wereldje uiteindelijk. Dat viel me bijvoorbeeld ook op toen ik F3000 reed. Tonio die kende Michael best wel goed van het karten, toen waren we ergens op een feestje en toen zei hij: heb je gezien hoe ik vandaag gereden heb. Toen zei Michael: Ja, top en ook je teammaatje, want we werden 1e en 2e, ook je teammaatje deed het lekker. En toen in één keer ging er bij mij een lampje branden: die gasten zijn ook precies hetzelfde, die volgen ook gewoon die races. Is gewoon ook leuk om te kijken, zo’n GP2 race, heel de paddock is gewoon stil op zaterdagmiddag, is actie. Ja, ik volg dat ook gewoon.
(korte discussie over testresultaten van Giedo v.d. Garde in de GP2 in Portugal, waar Lewis Hamilton als snelste testte deze week).



Tijdens het interview is een cameraploeg aanwezig, van het real-life programma Jongensdroom. Je wordt momenteel gevolgd door een cameraploeg voor een real-life programma Jongensdroom. Kun je hier al iets over vertellen?
Heel apart, ik ben nu echt gewend aan ze. Het is 5 maanden geleden begonnen, net voordat ik mijn debuut maakte bij Minardi. Toen kwam mijn sponsor CO2 naar mij toe en die zegt, we zien hier echt toekomst in en wij willen jou dit geven. Betalen dan, kost natuurlijk niet niks, die jongens. Ze hebben een hele goede naam, omdat ze net met Jantje Smit een docu-soap hebben gemaakt, daar hebben ze de Televizier-Ring mee gewonnen, althans Ger, dus hij weet wel waar hij mee bezig is. En hij zei: luister, dit is iets wat mensen niet begrijpen. Mensen weten niet wat jij in de 2 weken tussen een Grand Prix doet en dat willen wij duidelijk maken. Want ik zat alleen maar in mijn hoofd: sponsors, ik moet sponsors hebben. Maar dan komt dit, is zeg maar een investering naar meer. Ik moet zeggen, het is ook wel heel erg leuk, want ik ben heel vaak alleen en alleen op reis. Ik ben echt Mr. Gadget geworden, I-pods, DVD’s, om de tijd in mijn eentje door te brengen en je ziet wel heel veel, je maakt onwijs veel mee. Ja, mijn zusje is nog het meest bij me en nu zijn die gasten er dus. In het begin kon ik… moest ik even wennen, ze waren nu bijvoorbeeld ook bij het trainen in Italië en ze zeggen: Hoe laat zullen we langskomen? Nou, kom maar om half negen naar mijn huis, dan kunnen we om negen uur naar de gym. Belden ze dus om half acht aan ’s ochtends, zodat ze me dan in mijn boxershort konden filmen. Dus echt het leven van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Het worden 13 afleveringen van een half uur.

Wie zijn je sponsoren?
Muermans Groep, Harry Muermans noem ik altijd Harry Weber (verwijzend naar Willy Weber, onder meer manager van Michael Schumacher), hij is heel belangrijk voor mijn carrière en dat zal hij ook altijd blijven. Dan is dit jaar CO2 erbij gekomen. Ik help kun met reclamespots en het is eigenlijk heel raar dat zij in de Formule 1 zitten voor veel mensen, maar als je het uitlegt, dan is het helemaal niet zo raar, want je compenseert gewoon. Ik bezit ook bomen in Costa Rica. In Italië hebben we ook shoots opgenomen. (Compenseer nu, CO2!). Heel goede sponsor, leuk initiatief ook met zulke dingen. KPN waren we heel blij mee, die is begonnen als een soort snuffelstage, die hebben heel veel goede reacties daarop gehad. Dat is een persoonlijke sponsor en die wil ik graag bij me houden, ook volgend seizoen. Phone House en ik hoop dat ik niemand oversla, nog kleine sponsoren als Puma. Die grote jongens zijn heel erg belangrijk, bijvoorbeeld ook KPN. Het is niet alleen die sticker op de auto, maar wat kunnen ze doen met de persoon die in die auto zit. Dan is een investering er zo weer uit natuurlijk. Als je ziet hoe Formule 1 groeit, ook onder jongeren en als ze leuke dingen verzinnen met telefoontjes of wat dan ook. Dus dat komt helemaal goed en we merken wel dat er steeds meer enthousiasme komt, de telefoon staat niet roodgloeiend, maar het is leuk om te zien dat je mensen meer kunt bieden dan alleen een sticker op de auto en dat ze dat gaan begrijpen.



Je zus Madelon doet jouw pr, waardoor jullie toch veel samenwerken. Hebben jullie soms nog wel broer-zus twisten of gaan jullie altijd goed door de bocht?
Begin ik met zeggen dat het echt een soort wonderland situatie was, totdat we zakelijk ook in zee gingen. We kunnen het nog steeds echt heel goed met elkaar vinden, zijn beste vrienden, maar gewoon omdat we zakelijk ook bezig zijn, is het soms moeilijk om privé en zakelijk gescheiden te houden en dan heb je heel soms weleens een twist. Het is veel leuker dat zij erbij is tijdens de weekenden, we slapen ook op dezelfde kamer dan, ook om de kosten laag te houden, maar ook dat ik iemand heb waar ik gewoon mee kan praten. Af en toe heb ik dus geen zin om met het team of in het Engels te praten, gewoon iets in het Nederlands kunnen zeggen tegen Madelon, dat is helemaal top. Maar aan de andere kant, ze doet zoveel goed werk, vooral ook in Nederland. Het is eigenlijk wel een gouden duo, maar ik denk dat die twisten erbij horen, de één heeft kritiek op de ander, wordt je alleen maar sterker van. Maar het is wel heel belangrijk dat je privé en zakelijk gescheiden houdt en vooral ook zakelijk heel hard pusht. Want het is echt eten of gegeten worden in dit wereldje.

Christijan Albers volgend jaar bij Midland?
Ik heb hem gefeliciteerd, niet persoonlijk, want ik spreek hem niet echt. Maar het is knap, maar ik weet alleen wel dat Midland volgend jaar moeite zal hebben om een stap naar voren te gaan. We weten allemaal dat Minardi met een injectie geld van Red Bull een flinke stap voorwaarts gaat, die gaan zeker veel tijd winnen. Dus het wordt moeilijk, maar je racet wel weer.

Paul Stoddart gaf jou in zijn afscheidsspeech een enorme pluim. Waarom jou wel en niet Albers?
Wel tof, zeker na de frustraties van mijn teammaat aan het einde van het seizoen, kon ik er echt alleen maar om lachen. Het is heel gaaf om te horen van iemand die objectief is, dat hij dat zegt en ik denk dat het ook echt zo was. Het team had een van de betere resultaten sinds jaren dat ze uit konden vechten niet op zijn minst met de Jordans en de motivatie van het team was heel hoog op het einde en ik denk ook zeker dat ik mijn steentje heb bijgedragen. Ik paste heel goed in de familie, omdat ik ook goed Italiaans spreek, makkelijke persoon in de omgang ben en die motivatie is vooral voor de monteurs heel belangrijk. Bijvoorbeeld in Suzuka, daar wordt niet alleen vooraan geracet, maar ook achteraan met de Jordans, de inhaalactie op het laatste moment bij het uitkomen van de chicane. Die gasten focussen zich alleen maar daarop. Dus ik denk dat ik zeker wel mijn steentje heb bijgedragen dit seizoen bij Minardi. Dat van Paul Stoddart ben ik hem ook dankbaar voor. De motivatie van de monteurs is heel belangrijk, ook bij Arden. Daar zeiden ze eerst niks tegen mij, toen had ik de snelste tijd van de dag en zeiden ze tijdens de lunch ineens, kom je mee voetballen in de paddock. Toen begonnen ze ineens te praten, je moet respect verdienen. En bij de Italianen was het weer een familie gevoel. Natuurlijk willen ze ook dat je hard gaat, maar je moet ook goed met ze kunnen praten, je hebt ze hard nodig. Natuurlijk ben ik ook kritisch, in Turkije kon ik niet eens de kwalificatie beginnen of mijn auto had al vlam gevat. Dus toen heb ik gezegd: come on boys, we zijn niet op vakantie, even wakker worden. Het hele plaatje moet kloppen.



Wat zit er in het vat voor 2006? Hoe liggen je kansen?
Goed, alles ligt op schema, alle afspraken. Ik heb mijn lesje geleerd van vorig jaar, de inkt op het contract is nog niet droog of het feest gaat al niet meer door, dus laten we nu eerst maar de inkt op het papier krijgen. Maar het zou een onwijze rust zijn, omdat je dan ook bezig bent met iets voor langere termijn, maar het komt wel goed!

Een testcontract of als 3e rijder en dan in 2007 vaste rijder. Lijkt dat wat voor je? Zou je met zo’n vooruitzicht genoegen nemen?
Zeker goede optie, als het bij een goed team is wel. Derde rijder bij Midland of Minardi is natuurlijk geen optie. Midland wordt het zo wie zo niet. Je frustraties komen te hoog, ik zat 2 weken te wachten op die 2 uurtjes op vrijdag. De vrijdagrol voor een testrijder moet een optie zijn, je moet een team helpen voor het weekend, maar je moet bij wijze van spreken dan alweer zaterdag wegvliegen om ergens anders 1000 kilometer te gaan rijden, dan is het een interessante optie. Door de vrijdagrol houd je je naam in de paddock, maar je leert veel op de achtergrond. Dus laten we hopen dat zoiets gebeurt, of rijden natuurlijk…

Wat doe je om in shape te blijven?
Veel. In de winter leg je de basis voor het seizoen, dus dan heb ik wel dagen dat ik 4 tot 5 uur bezig ben met mijn trainers. Zo wie zo het hele jaar door goed eten, geen specifiek dieet, maar ik let wel op wat ik eet. Nadeel is dat ik altijd wat zwaarder weeg dan de anderen (in verband met lengte), dus dan moet je altijd goed op gewicht blijven. Maar ik heb de afgelopen 3 jaar een enorme discipline opgebouwd, dat ik weet, waar ik ook ter wereld ben, dat ik ook mijn eigen programma moet maken. Ik heb wel trainers die meereizen, maar als ik bijvoorbeeld hier ben in Nederland, weet ik wel wat ik moet doen. En ik ben er echt aan verslaafd, als ik ook 2 dagen niet train, dan krijg ik echt jeukende beentjes en dat moet ik gewoon mijn ding doen. En dat is ook heel belangrijk. Je kunt je alleen maar verbeteren. Neem Michael met zijn 7 titels, gaat nog steeds 2-3 uur per dag trainen. En ik ben fit.



Wat doe je naast het racen? Wat zijn je hobby’s?
Feesten…! Ik heb gevaarlijke hobby’s. Ik deed altijd best wel veel gevaarlijke sporten, zoals motorcross of snowboarden, maar de sponsoren zijn niet echt blij als ik zeg, ik ga ff een weekje meedoen aan een Freestyle competition. Dus dat doe ik allemaal wat minder. Golfen, ja staat op mijn site, dat doe ik ook wel. Het is niet dat ik ineens een balletje ben geworden, maar dat is best ontspannen en dat je leuke evenementen met je sponsoren hebt om te golfen. Belangrijke sport. Gewoon trainen natuurlijk. Shoppen als je in leuke steden bent. Maar ja, je staat ermee op en je gaat ermee naar bed de Formule 1 en alles wat erbij hoort. Dus ik ben er eigenlijk dag en nacht mee bezig.

Heb je nog tips voor jonge aankomende coureurs?
Er is geen boekje hoe je er moet komen, Formule 1 of hoe je succes moet hebben. Iedereen is anders, maar doe het goed en grijp je kans. Als je wilt gaan racen, focus je dan volledig op waar je mee bezig bent en het is niet iets voor erbij te doen. Maar vooral: have fun. Als je lol hebt, komt alles veel makkelijker dan als je er echt naar gaat zoeken.

Robert, thanks voor het leuke interview en houd ons op de hoogte!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS