Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Experimentele Polestar 2 debuteerde op Goodwood Festival of Speed

Uitgegeven door Aliza Kaligis • 17 juli 2021 11:19 • Print artikel

Polestar heeft afgelopen weekend op het Goodwood Festival of Speed een experimentele Polestar 2 onthuld. De EV heeft een make-over gekregen die is geïnspireerd op de wens van CEO Thomas Ingenlath om de grenzen van het ontwerp en het prestatiepotentieel van de elektrische performance fastback te verleggen.

Experimentele Polestar 2 debuteert op Goodwood Festival of Speed

"Ik heb de ontwerp- en engineeringteams uitgedaagd om met de Polestar 2 te spelen en iets te bedenken dat in Goodwood een sterk statement maakt", zei Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “Ik heb een paar maanden mogen rijden met een andere experimentele Polestar 2, bijgenaamd 'Beast', rond onze campus in Göteborg. Deze versie inspireerde het team om met een nieuwe variant naar Goodwood te komen. We willen onze krachten bundelen en nieuwe mogelijkheden verkennen.”

De Polestar 2 Long range Dual motor produceert nu met zijn dubbele elektrische motoren een gecombineerd vermogen van 350 kW (476 pk). De auto heeft een krachtigere uitstraling gekregen, met een bredere spoorbreedte (+10 mm aan beide kanten) en een lagere hoogte (-30 mm). Om de 9x21-inch wielen en de 6-zuiger Akebono-voorremmen van de Polestar 1 te huisvesten, zijn de wielkasten extra breed gemaakt. Ook de 275/30R21 Pirelli PZero Rosso performance banden zijn overgenomen van de Polestar 1.

De veren zijn aan de voorkant met 80% verstevigd, en aan de achterkant met 40%, in vergelijking met de originele exemplaren en de verstelbare Öhlins DFV-dempers zijn opgewaardeerd naar Öhlins drieweg performance dempers die ongeveer 30% stijver zijn dan die van de productiemodellen. Om de stijfheid nog verder te vergroten, is voorin de carbon-veerpootbrug van een Volvo S60 Polestar Engineered gemonteerd. Achter is de speciale Polestar 2 voorzien van een op maat gemaakte veerpootbrug.

"Deze auto is het resultaat van de vrijheid die we hebben gekregen om grenzen te verleggen", zegt Joakim Rydholm, chief chassis engineer bij Polestar. "De Polestar 2 heeft in de basis al geweldige rijeigenschappen, maar toen Thomas me vroeg om iets speciaals voor Goodwood te maken, was ik erg enthousiast om een stap verder te gaan."

De experimentele Polestar 2 heeft naast mechanische upgrades ook speciale voor- en achterbumpers. De auto is afgewerkt in Snow Matte en is voorzien van een Magnesium Matte racestreep, een speciale grille en glanzend zwarte spiegels. De bumpers en sideskirts zijn uitgevoerd in verschillende kleuren en de wielen zijn afgewerkt met glanzende en matzwarte oppervlakken.

Maximilian Missoni, Head of Design bij Polestar, zegt: “Het is altijd spannend om een ​​stapje verder te gaan. En een voordeel van een start-up als Polestar: we hoeven niet in een strakke mal te passen, dus we kunnen experimenteren met leuke projecten.”

De experimentele Polestar 2 was te zien in de First Glance Paddock, naast de Polestar-stand. De bolide deed ook aan de beroemde Heuvelklim. De auto werd bestuurd door Joakim Rydholm die in 2018 op het Goodwood Festival of Speed debuteerde met het eerste rijdende prototype van de Polestar 1.

Joakim sluit af: “De Polestar 2 is in de basis al een heerlijk dynamische auto en we hebben duizenden uren besteed aan het verfijnen van de rijeigenschappen. De nieuwe chassisopstelling voor Goodwood heeft de dynamiek naar een nog hoger niveau getild.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS